Det gør ondt i mit hjerte...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.384 visninger
7 svar
5 synes godt om
19. november 2014

Stjerneskud84

Min datters reflekser i benene er lig med 0... Herhjemme falder hun mange gange i løbet af en eftermiddag/aften... Der skal ikke meget til før hun falder... Dørtrinene til værelser, stue, køkkenet jamen i hele huset, katten render ind foran hende, ja så der skal ikke ret meget til før at hun falder... 

I dagplejen falder hun også, men ikke så meget som hjemme... 

Den anden aften kom hun ligeså stille gående efter sin søster, alligevel faldt hun ligeså lang hun var.. Knaldede hovedet og ansigtet ned i gulvet.. Hvor jeg bare tænkte, denne gang her er det huhej afsted med blå blink.. Hun skreg som hun plejer, meget mere denne gang... 

Jeg tog hende til mig, tjekkede tænder, læber, næse og resten af ansigtet.. Kunne ikke se andet end en pæne stor bule.. Heldigvis ikke noget alvorligt, men alligevel meget obs på hende efterfølgende.. 

Min mand og jeg snakkede om, at en dag kommer det til at gå galt, så ender det jo nok med en næse eller andet... 

Samme aften skrev jeg om episoden i en gruppe på fb.. En nævnte så at vi kunne få en hjelm til hende i merudgift til hendes fald... Jeg nævnte det for min mand, hvor han siger, aldrig i livet, hjelme er til folk der ikke helt kan styre sig.. Hvor jeg sagde til ham, at nu måtte han altså holde, den kan lige præcis beskytte vores datter i hendes situation med alle de fald hun har om dagen.. Den samtale droppede vi, da jeg kort tid efter bliver anbefalet at bruge Wilbarger's børstemetoden på hendes krop og især ved hendes ben, så man kan prøve og vække reflekserne... Jeg har ikke sådan hørt om den metode, den bliver brugt flittigt nu efter anbefalinger fra den fb gruppe... 

Da jeg så googlede det, kunne jeg hurtigt læse mig frem til at storesøster også har meget gavn af den metode.. 

Så håber det kan vække reflekserne og mindske det drastisk så hun ikke falder sådan... Både for hende og os, det gør ondt på os som forældre at se det dagligt og hun slår sig hårdt hver gang.. Så krydser og håber på det har en rigtig god effekt.. 

Efter faldet den anden aften, informerede jeg dagplejeren om faldet, hvor hun siger, hun har et blåt mærke på selve læben, det er så kommet ved faldet, har aldrig før set et blåt mærke på selve læben.. 

Andre der har prøvet Wilbarger's børstemetoden? 

Trods alle hendes fald dagligt, er hendes humør højt hver dag, det er fantastisk at se..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2014

Kay

Ja jeg har prøvet det i forbindelse med arbejdet, og har kun gode erfaringer med det, du skulle også tage at prøve massage altså at du selv giver hende, og ja det er jo mere nus med olie på 

Men det hjælper kroppen med at mærke sig selv og derved får hun bedre kontrol over kroppen

Anmeld

19. november 2014

Stjerneskud84

Kay skriver:

Ja jeg har prøvet det i forbindelse med arbejdet, og har kun gode erfaringer med det, du skulle også tage at prøve massage altså at du selv giver hende, og ja det er jo mere nus med olie på 

Men det hjælper kroppen med at mærke sig selv og derved får hun bedre kontrol over kroppen

Massagen bruger jeg, når hun lige er i okey humør til det.. 

Ikke altid hun vil det, oftest har hun brug for at bare og sidde hos mig og putte.. Når jeg sidder og putter med hende, prøver jeg ligeså stille og give massage, nogle gange går hun med til det, hvis jeg får gejlet hende lidt op til massage, kan jeg sige til hende "mor henter lige olien/cremen" hvor hun siger "jaaaa mor" 

Så den bruger vi også når hun er i humør til det... 

Anmeld

19. november 2014

Kay

Stjerneskud84 skriver:

Massagen bruger jeg, når hun lige er i okey humør til det.. 

Ikke altid hun vil det, oftest har hun brug for at bare og sidde hos mig og putte.. Når jeg sidder og putter med hende, prøver jeg ligeså stille og give massage, nogle gange går hun med til det, hvis jeg får gejlet hende lidt op til massage, kan jeg sige til hende "mor henter lige olien/cremen" hvor hun siger "jaaaa mor" 

Så den bruger vi også når hun er i humør til det... 

Super godt 

Det er nemlig med at gøre det til noget hyggeligt

Anmeld

19. november 2014

Stjerneskud84

Kay skriver:

Super godt 

Det er nemlig med at gøre det til noget hyggeligt

Præcis, når vi først er kommet igang, så nyder hun det fuldt ud... Sågar når vi er færdige " mer mer mor" 

Anmeld

19. november 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Kender det også i forbindelse med mit arbejde, og har også kun rigtig gode erfaringer med børstning!

Med hensyn til hjelmen, så tænker jeg helt sikkert at den er en god løsning, på rigtig mange punkter!

1 den tager noget af stødet, der jo ka være rigtig hårdt i sig selv!

2 den beskytter hovedet mod uheldig slag, i feks tændningen, nakken osv, som jo ellers ka få ret alvorlige konsekvenser i form af hjernerystelse eller hjerneblødninger.

3 din/ jeres datter ka jo netop ik styre sig/ sine fald, og hjelmen vil være med til at beskytte hendes hovede, så hun ik oplever det at falde helt så voldsomt.

Udover det, ka man få lavet dem, så de macheter hårfarven, så vidt muligt, så den ik bliver helt så synligt! Så håber du får ham overtalt. Vh stine

Anmeld

19. november 2014

Tip!

Hejsa.. 

Jeg arbejder med unge spastikere, og vi bruger affolder bad til brugerne.. 

Kort fortalt, så pakker man borgeren ind i et lagen ved bad.. De ligger på en badebåre. 

Så pakker vi kun det stykke ud som vi vasker, og vi holde altid en hånd fast på et bestemt punkt, og vasker ud fra det.. Det giver en fornemmelse af kroppen, ben, arme som ofte flagre i vildskab, grundet deres spasticitet. Med dette får de ro på kroppen, og vi har stor succes med det.. 

Jeg gør det samme med min egen søn, som er helt normalt. Jeg bruger det efter bad, hvor jeg pakker ham ind i et stort håndklæde, og smører ham med creme ( han er eksem barn, derfor alt den creme) 

det var blot et lille tip og min erfaring.. 

Knus 

Anmeld

21. november 2014

Stjerneskud84

Twinkle little star skriver:

Hejsa.. 

Jeg arbejder med unge spastikere, og vi bruger affolder bad til brugerne.. 

Kort fortalt, så pakker man borgeren ind i et lagen ved bad.. De ligger på en badebåre. 

Så pakker vi kun det stykke ud som vi vasker, og vi holde altid en hånd fast på et bestemt punkt, og vasker ud fra det.. Det giver en fornemmelse af kroppen, ben, arme som ofte flagre i vildskab, grundet deres spasticitet. Med dette får de ro på kroppen, og vi har stor succes med det.. 

Jeg gør det samme med min egen søn, som er helt normalt. Jeg bruger det efter bad, hvor jeg pakker ham ind i et stort håndklæde, og smører ham med creme ( han er eksem barn, derfor alt den creme) 

det var blot et lille tip og min erfaring.. 

Knus 

Jeg takker for tippet.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.