Sover han for meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

478 visninger
8 svar
2 synes godt om
16. november 2014

Bell'star

Jeg er begyndt at blive lidt bekymret for, om min søn sover for meget..

han er næsten 15mdr gammel, og fx så dagen igår sådan ud:

vågnede kl 6, kom ind til os og sov videre til kl 7.30.

Kl 10.30, sov han første lur, og måtte vækkes kl 12, da han havde tid hos frisør. (Normalt kan han snildt sove 2-3timer ved sin "formiddagslur", hvis han får lov) 

Kl 15 sov han anden lur og vågnede igen kl 17.20.

normalt kommer han i seng kl 19, men igår kom han først i seng kl 20.15 (kl 19.50, begyndte han at vise træthedstegn) 

han sov så lige til kl 7 imorges.

og i dag sov han til første lur kl 10 - og sover i skrivende stund (kl 12.45) stadig.

I hverdagene sover han kun en lur i vuggestuen fra omkring kl 11.30 og så 1-3timer frem. Men de siger derovre, at han ofte næsten ikke kan spise frokost, fordi han er så træt og derfor sur og ked af det, og ofte må de putte ham midt i maden. Hver dag når han kommer hjem (omkring kl 16) er han så træt, at han ofte er sur og ked lige til han skal sove til natten.

Så derfor lader jeg ham sove to lure i løbet af dagen i weekenden, da han han har brug for det, men er i tvivl om jeg skal prøve at vække ham fra de lure, da han ofte kan sove 2-3timer i streg ved begge lure, PLUS hele natten, hvilket ifølge kloge bøger er meget mere end et barn på hans alder bør sove i døgnet.. Hmm.. 

Nogen der kan fortælle om det er normalt, at nogle børn har brug for SÅ meget søvn, eller om der er grund til bekymring? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2014

TNBC

Da knægten her var 15måneder sov han fra 10-12 og 15-16, seng omkring 19-20, og så op omkring 7-8 næste morgen. Han var 16-17måneder(mener jeg) før han gik til en lur.

Nu er han 23måneder, står op omkring 7-8, seng 12:30-13, og en til to timer frem og så i seng 20.

Nogen børn har bare brug for meget søvn. Og der er mange børn der lige tager en lur om eftermiddagen, også børnehavebørn, for de er smadret når dagen er nær ende

Anmeld

16. november 2014

Bell'star

Yurie skriver:

Da knægten her var 15måneder sov han fra 10-12 og 15-16, seng omkring 19-20, og så op omkring 7-8 næste morgen. Han var 16-17måneder(mener jeg) før han gik til en lur.

Nu er han 23måneder, står op omkring 7-8, seng 12:30-13, og en til to timer frem og så i seng 20.

Nogen børn har bare brug for meget søvn. Og der er mange børn der lige tager en lur om eftermiddagen, også børnehavebørn, for de er smadret når dagen er nær ende

Tak for svar

jeg ved, at nogle børn har brug for mere søvn end andre, men tænker bare at 16 timers søvn i døgnet er meget når man er 15mrd? 

Men måske er det bare mig, der tænker alt for mange tanker. - da han var mindre, havde vi mange problemer med, at han sov alt for korte lure, så han aldrig blev ordenligt udhvilet med mindre vi gik rundt med ham i barnevognen gemmen hele luren (så vi gik MEGET ) så det er en hel omvæltning, at man pludselig har så meget tid, mens han sover, at jeg bliver helt bekymret for om der er noget galt.  

Anmeld

16. november 2014

TNBC

Bell'star skriver:

Tak for svar

jeg ved, at nogle børn har brug for mere søvn end andre, men tænker bare at 16 timers søvn i døgnet er meget når man er 15mrd? 

Men måske er det bare mig, der tænker alt for mange tanker. - da han var mindre, havde vi mange problemer med, at han sov alt for korte lure, så han aldrig blev ordenligt udhvilet med mindre vi gik rundt med ham i barnevognen gemmen hele luren (så vi gik MEGET ) så det er en hel omvæltning, at man pludselig har så meget tid, mens han sover, at jeg bliver helt bekymret for om der er noget galt.  

Jeg tror faktisk 16timer er det de skal have(eller mere) kan ikke lige huske hvad jeg læste for nogle dage siden. Der stod hvor meget et barn skulle have af søvn i døgnet.

Der er mange børn der sover lidt når de er små, og så lige pludselig sover de bare mega meget. Ja, det er mærkeligt pludselig at have masser af tid. Det er ligesom når lillesøster her, tager lur(den ene af dem) sammentidig med storebror, så man lige pludselig har stille tid midt på dagen.. Det er helt mærkeligt.

Anmeld

16. november 2014

TNBC

Bell'star skriver:

Tak for svar

Jeg tror faktisk 16timer er det de skal have(eller mere) kan ikke lige huske hvad jeg læste for nogle dage siden. Der stod hvor meget et barn skulle have af søvn i døgnet.

Der er mange børn der sover lidt når de er små, og så lige pludselig sover de bare mega meget. Ja, det er mærkeligt pludselig at have masser af tid. Det er ligesom når lillesøster her, tager lur(den ene af dem) sammentidig med storebror, så man lige pludselig har stille tid midt på dagen.. Det er helt mærkeligt.

Anmeld

16. november 2014

Bell'star

Yurie skriver:

Jeg har bare læst på netsundhedsplejerske.dk, at når de er 12mdr, skal de havde 13,5-14timer i døgnet, og når de er 18mdr, mellem 13 og 13,5 timer - så tænker at et sted mellem 13 og 14 timer bør være det almindelige.. - men jeg ser tiden lidt an, og ser om han ikke ændre søvnbehov efterhånden - tak for beroligelsen

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Der er så mange bøger og diverse artikler om hvordan børn bør være, skal stimuleres osv. at vi forældre efterhånden hele tiden er i tvivl om vi gør det godt nok og om vores barn følger "normalen". 

Hvis dit barn har brug for to lange lure så får han da bare det og lige pludselig er han klar til kun en lur. Jeg kender en lille pige som siden hun var et 1 1/2 år slet ikke sov til middag, men hun trivedes fint 

Anmeld

16. november 2014

TNBC

Bell'star skriver:

Jeg har bare læst på netsundhedsplejerske.dk, at når de er 12mdr, skal de havde 13,5-14timer i døgnet, og når de er 18mdr, mellem 13 og 13,5 timer - så tænker at et sted mellem 13 og 14 timer bør være det almindelige.. - men jeg ser tiden lidt an, og ser om han ikke ændre søvnbehov efterhånden - tak for beroligelsen

Mit er fra en bog(som er fantastisk). Men jeg kan lige kigge i den når jeg går nedenunder.

Men det er svært at sætte nummer på. De tal er jo bare hvad de bør få på 24timer, ikke hvad de må sove.

Anmeld

16. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er så forskelligt hvad de har behov for, men det vigtigste er at de får lov at sove!

Min er 3år og sover stadig til middag - alt mellem 1,5time til 3,5 time! Og så fra 20-6.30 om natten. Så alt i alt mellem 12-14timer i døgnet. Ingen bekymring her  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.