Adhd eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.163 visninger
3 svar
1 synes godt om
15. november 2014

Anonym trådstarter

vi har en datter på 3 år. hun er en glad og smilende pige . Hun har altid været en "drenge" pige. Hendes leg foregår udenfor altid, da den består af hop, løb, klatring, osv. Hvis vi går et halvt års tid tilbage , kunne gun godt sidde stille og se en film fx, men det kan hun ikke mere. Ikke fordi det er et problem.. Men hun kan ikke sidde stille. Hun karter rundt på stolen, hvis vi skal spise osv. Så har hun meget svært ved at hører efter og dagene går derfor nærmest med konstant skæld ud. Vi har prøvet alt , men det er som om det ikke rigtig trænger igennem. Men Hun er en enormt klog pige.

Hun gentager sig selv meget, hvilket også er kommet sådan inde for det sidste halve års tid.. Selvom hun får svar på hvad hun spørg om fx, eller får en forklaring på er eller andet, så kan hun blive ved at spørge/sige det samme, og ikke på den der normale "spørgejørgen" måde, men som om hun ikke har hørt hvad vi har sagt, selvom hun har hørt det, og måske endda også svaret tilbage... 

Derudover er hun hvad jeg ved man som udefra kommende vil kalde uopdragen. Hun bander, og hun snakker ikke pænt til tider, hvilket selvfølgelig er meget normalt når man går i bh og leger med "de store" drenge... , men jeg synes bare det er meget slemt og hun kører sig selv op når hun siger de her ting, kører sig selv op i det hele taget. Der er gang i hende 24/7 og det er IKKE en overdrivelse. Dette er ikke skrevet i frustration over en dårlig dag.. Hun kan slet ikke lege indenfor ,  hendes lege består udelukkende af det jeg skrev længere oppe, hoppen, løben og klatring på alt! Det er så vilde lege hun leger indenfor så man skulle tro hun var en 12 årig dreng med krudt i numsen. Og mht aktivering, der er vi blevet NØDT til at lave noget hver gang hun får fri eller det er weekend. Hun kan slet ikke trives hvis hun ikke kommer UD hvor hun kan løbe og brænde krudt af. Hvis vi ikke er ude , så er det skæld ud på skæld ud dagen lang. Jeg har prøvet at aktivere hende med kreative ting som at bage, lave modellervoks, puslespil, tegning, osv, men hun kan slet ikke koncentrer sig andet end 1 minutstid .. Det eneste tidspunkt hun leger godt, er når far leger vildt med hende, altså tumler med hende hvor hun får lov at kaste sig op på ham, klatre på ham, "flyve" (hvor hun ligger med maven på hans fødder oppe i luften) osv.. 

så har hun en lillesøster på 3 mdr. Hun er meget glad for hende, men jeg har bemærket fx hvis hun aer hende, stille og rolig, så går fanden pludselig i hende og så bliver hun ond. Jeg kan SE det ikke er fordi hun vil være ond, men hun bliver ligesom sådan pludselig bare overgeart. Lidt ala som når vi voksne får den der "du er så dejlig at jeg har lyst til at spise dig" (hvis man kan forklare det sådan) .. 

Det er svært at beskrive "hele" min datter, men har prøvet , for at i kunne få det bedste "overblik" .. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er den normale "3 års alder" eller om der er mere i det? Hvad Synes i? 

Mvh 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2014

StudPsyk

Jeg læser ikke noget unormalt i det du skriver, og ikke noget der får mig til at tænke ADHD.

Jeg synes det lyder som om, hun bare har en personlighed, hvor der skal være go på. Og ja, det kan godt være hele tiden, men sådan nogen mennesker. Du får heller ikke min søn til at sidde stille i mere end 2 sekunder, bogstavelig talt. Det sproglige tænker jeg er meget normalt for alderen. De har ofte en hel masse at sige, og det går så stærkt, at de ikke kan nå at få det hele med, så gentager det, har så meget fokus på at få tingene sagt, at de måske ikke rigtig hører efter.

Dertil kommer selvstændighedsalderen, kan selv/vil selv, og oplever i hvert fald herhjemme at 3-års alderen er siindsygt udfordrende.

Det med baby på 3 måneder, synes jeg lyder som klassisk søskende jalousi. Også selv hvis det først er kommet nu - ofte skal de lige finde ud af, at baby er kommet for at blive. 

Anmeld

15. november 2014

Martin Pedersen

Synes måske heller ikke at det lyder som ADHD... Men har I prøvet at give barnet stressbolde eller andet "nulrelegetøj"? Vi har haft stor succes med bl.a. Tangles. De er forholdsvis billige og kan fåes hos din lokale boghandler eller på Mingle.dk (ellers sikkert mange andre steder ).

Derudover kan meget også gøres med kost og motion - selvom det kan være svært for en treårig 

Anmeld

15. november 2014

TNBC

Anonym skriver:

vi har en datter på 3 år. hun er en glad og smilende pige . Hun har altid været en "drenge" pige. Hendes leg foregår udenfor altid, da den består af hop, løb, klatring, osv. Hvis vi går et halvt års tid tilbage , kunne gun godt sidde stille og se en film fx, men det kan hun ikke mere. Ikke fordi det er et problem.. Men hun kan ikke sidde stille. Hun karter rundt på stolen, hvis vi skal spise osv. Så har hun meget svært ved at hører efter og dagene går derfor nærmest med konstant skæld ud. Vi har prøvet alt , men det er som om det ikke rigtig trænger igennem. Men Hun er en enormt klog pige.

Hun gentager sig selv meget, hvilket også er kommet sådan inde for det sidste halve års tid.. Selvom hun får svar på hvad hun spørg om fx, eller får en forklaring på er eller andet, så kan hun blive ved at spørge/sige det samme, og ikke på den der normale "spørgejørgen" måde, men som om hun ikke har hørt hvad vi har sagt, selvom hun har hørt det, og måske endda også svaret tilbage... 

Derudover er hun hvad jeg ved man som udefra kommende vil kalde uopdragen. Hun bander, og hun snakker ikke pænt til tider, hvilket selvfølgelig er meget normalt når man går i bh og leger med "de store" drenge... , men jeg synes bare det er meget slemt og hun kører sig selv op når hun siger de her ting, kører sig selv op i det hele taget. Der er gang i hende 24/7 og det er IKKE en overdrivelse. Dette er ikke skrevet i frustration over en dårlig dag.. Hun kan slet ikke lege indenfor ,  hendes lege består udelukkende af det jeg skrev længere oppe, hoppen, løben og klatring på alt! Det er så vilde lege hun leger indenfor så man skulle tro hun var en 12 årig dreng med krudt i numsen. Og mht aktivering, der er vi blevet NØDT til at lave noget hver gang hun får fri eller det er weekend. Hun kan slet ikke trives hvis hun ikke kommer UD hvor hun kan løbe og brænde krudt af. Hvis vi ikke er ude , så er det skæld ud på skæld ud dagen lang. Jeg har prøvet at aktivere hende med kreative ting som at bage, lave modellervoks, puslespil, tegning, osv, men hun kan slet ikke koncentrer sig andet end 1 minutstid .. Det eneste tidspunkt hun leger godt, er når far leger vildt med hende, altså tumler med hende hvor hun får lov at kaste sig op på ham, klatre på ham, "flyve" (hvor hun ligger med maven på hans fødder oppe i luften) osv.. 

så har hun en lillesøster på 3 mdr. Hun er meget glad for hende, men jeg har bemærket fx hvis hun aer hende, stille og rolig, så går fanden pludselig i hende og så bliver hun ond. Jeg kan SE det ikke er fordi hun vil være ond, men hun bliver ligesom sådan pludselig bare overgeart. Lidt ala som når vi voksne får den der "du er så dejlig at jeg har lyst til at spise dig" (hvis man kan forklare det sådan) .. 

Det er svært at beskrive "hele" min datter, men har prøvet , for at i kunne få det bedste "overblik" .. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er den normale "3 års alder" eller om der er mere i det? Hvad Synes i? 

Mvh 

Tænker ikke ADHD, bare at hun er en glad og aktiv 3årig, der elsker fart og ballade

Det er ikke alle børn der kan sidde og lave ting ved et bord, fordi det keder dem. Hun vil hellere lave noget hun synes er sjovt.

Hvad med en masse puder(ligesom boblestingene), madresser og andet på hendes værelse, eller hvis I har et ekstra værelse, som hun kan tumle i, for det er jo det hun elsker. Og den måde hun brænder krudt af på.

Her er knægten snart 2, og han løber rundt, skriger, hopper ned fra sofaen, hvis jeg ligger på gulvet, kommer han løbende og lander på mig, eller træder/hopper på mig.. Han gider heller ikke tegne og sådan noget. Han kan dog godt sidde stille(vi har fundet nogle programmer, han kan slappe af til.)
Han elsker også sin lillesøster, men kan også finde på bare at slå hende, skubbe hende.. Men vi giver ham time-out, han forstår det bare ikke 100%, men det er bare at blive ved.

Råber ikke(Kun hvis det gør virkelig ondt), men siger at det er ikke ok og at lillesøster(eller jeg) har av, og derfor skal man sidde for sig selv lidt.
Jeg gider ikke rende rundt og råber efter ham, men hvis han ikke hører efter, bliver han sat i hjørnet lidt. Det virker godt, og han har lært at nej betyder nej, og hvis man gør hvad der bliver sagt, får man en belønning.

Han har ikke meget sprog, hvilket gør det svære. Men man lære det.

Men nej, jeg tror ikke hun har ADHD, men hun har krudt bag i.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.