Eksperthjælp: Det sociale skal på plads før skolestart....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.931 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. november 2014

Trine Andreasen

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år.

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.
Tilgengæld er der jo lige nu knap 9 mdr. til skolestart og der kan jo nå at ske en del inden da.

Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Trines svar

Kære Moder

Tak for dit brev. Dette er desværre en situation som rigtig mange forældre står i lige nu og frem til skolestart.

Det er vigtigt at huske på at der kan være rigtig mange fordele ved at skoleudsætte et barn. F.eks. får barnet lov tiil at være den store, hvilket ikke mange børn oplever. Ved at være den store får barnet mulighed for at udvikle sine evner til at sætte lege i gang, bestemme og tage sig af de yngre børn for på den måde at udvikle omsorg for andre end sig selv.

Det er også vigtigt at huske at pædagogerne kun siger dette i omsorg for din søn. Det er altså ikke får at være onde eller fordi de får noget ud af det.

Det er også vigtigt at huske at det er dig og din mand der bestemme. Pædagogerne anbefaler kun skoleudsættelsen.

Og så er det vigtigt at huske at der er 9 mdr. til skolestart. Og der kan ske rigtig meget på den tid, særligt hvis der sættes ind med alle sejl.

At din søn får sådan nogle ture hvor han bliver gal/frustreret når ting ikke går efter hans hovede tyder på at han er socialt er umoden. Og det er desværre det sociale aspekt der er det vigtigste når der vurderes om et barn er skoleklar.

Men du skriver at han er vellidt og at han både har en bedste ven og formår at lege med andre når han ikke er der. Det er en mere moden adfærd som viser mig at han godt kan omstille sig.

Derfor er mit råd følgende; bed om endu en samtale med pædagogerne hvor I i fællesskab kan ligge en strategi for hvordan din søn lærer at håndtere at tingene ikke går efter hans hovede.

Både du og pædagogerne kender din søn og ved hvilke redskaber han har i forvejn så I kan bedre selv vurdere hvilke redskaber han mangler. Dog vil jeg anbefaler at du lære ham teknikker som at tælle til ti og trafiklys som begge er måder hvor man kan stoppe et raserianfald når det er på vej.

Blandt andet er der gode "opskrifter" i bogen "styr dit urolige barn" af Michael Bloomkvist.

Selvom jeg kan se flere fordele ved at han får et år mere så tror jeg at han kan hjælpes så han bliver skoleklar i løber af 9 mdr. Det er dog vigtigt at du og pædagogerne støtter ham så han får redskaberne til at håndtere det sociale.

Jeg håber du kan bruge mit råd, ellers er du velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker dig og din søn al held og lykke.

Hilsen Trine
www.naturligopdragelse. dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.