Jeg bliver snart sindssyg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.012 visninger
9 svar
5 synes godt om
14. november 2014

Mor til F

Godmorgen de damer!  

Er jeg den eneste,  der er mor til en lille natte teorist?  Min datter er idag 4 måneder og 10 dage gammel og hun har INGEN rytme overhovedet,  på trods af,  at vi siden hun var 8 uger gammel, har haft stort set samme aften rutine. 

Problemet er nu, at hun nægter at sove!  Det er en kamp hver eneste aften.  Hun bliver ammet hele dagen og natten + 1 flaske omkring kl 20 efter aftale med SP). Hun er begyndt at få smagsprøver på grød og mos ved 18 tiden. 

Hun virker frisk og ligger og stor smiler om aftenen efter kl 20. Jeg forstår det simpelthen ikke! 

Hun nægter samtidig at sove om dagen,  selvom hun bliver træt. Hun skal nærmest være faldet i søvn,  inden vi ligger hende,  ellers vågner hun efter 20 min og skriger ustyrligt. 

Jeg har prøvet at give hende sut,  skifte hende,  vugge hende. Intet virker! 

Jeg er ved at være lidt desperat og kunne godt bruge mere end 2 timers søvn af gangen om natten. 

Hjælp! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2014

Stivdie

BabyFreia skriver:

Godmorgen de damer!  

Er jeg den eneste,  der er mor til en lille natte teorist?  Min datter er idag 4 måneder og 10 dage gammel og hun har INGEN rytme overhovedet,  på trods af,  at vi siden hun var 8 uger gammel, har haft stort set samme aften rutine. 

Problemet er nu, at hun nægter at sove!  Det er en kamp hver eneste aften.  Hun bliver ammet hele dagen og natten + 1 flaske omkring kl 20 efter aftale med SP). Hun er begyndt at få smagsprøver på grød og mos ved 18 tiden. 

Hun virker frisk og ligger og stor smiler om aftenen efter kl 20. Jeg forstår det simpelthen ikke! 

Hun nægter samtidig at sove om dagen,  selvom hun bliver træt. Hun skal nærmest være faldet i søvn,  inden vi ligger hende,  ellers vågner hun efter 20 min og skriger ustyrligt. 

Jeg er ved at være lidt desperat og kunne godt bruge mere end 2 timers søvn af gangen om natten. 

Hjælp! 

Jeg har desværre ingen gode råd til dig. Du skal ikke forvente et stabilt søvnmønster eller at din datter sover igennem før de 4 måneder tidligst (ved dødt det er SÅ hårdt at vente på). Omkring de 4 måneder ændres babys søvnmønster så det minder lidt mere om vores. Det skal din datter lige vænne sig til, og det kan godt give lidt uro og putte besvær, da hun også bliver mere "vågen" og bevidst.

Min datter var/er lige sådan. Hun er lige blevet 1 år, og hendes rytme er blevet lidt mere stabil, men oftest er hun stadig svært at putte, og vi kan stadig ikke putte hende på et fast tidspunkt men skal se på hende fra dag til dag. De gode aftner tager det 30 min, de dårlige kan det tage flere timer - og hun falder stadig i søvn i armene på os. Vi forsøgte os også med hun skulle falde i søvn i egen seng fra 6 til 9 mdr, og det resulterede bare i 2-3 timer lange grådsceancer, så vi har midlertidigt givet op på det for ikke at risikere at give hende sovetraumer. Hun vågner også typisk mange gange i løbet af natten, men det skyldes hun har væske i ørene og derfor har ubehag ved at ligge ned.. Men heldigvis er børn forskellige, så du kan sagtens få et meget bedre forløb med din datter!

Det, jeg tænker, du skal overveje er: 

- Er det kommet pludseligt? For så kan det være et tigerspring og så går det nok væk igen snart.

- Bliver hun meget ked når hun kommer ned at ligge? Så vil jeg nok få hendes ører tjekket for væske ved en ørelæge.

Ellers så husk at lade støvsuger og støvler stå og få sovet om dagen, når hun (endelig langt om længe) tager sig en lur.

Anmeld

15. november 2014

Mor til Ella

BabyFreia skriver:

Godmorgen de damer!  

Hjælp! 

Der ligger tigerspring der omkring...

men du skriver du ammer stort set 24/7 passer det eller fremmer overdrivelse forståelsen?

Samsover i om natten? 

Hvorfor får hun flasken om aftenen?

Grøden hvorfor er i startet, ikke fordi jeg synes det er forkert, men hvorfor? Nogen særlig grund udover barnet er 4 mdr?

det med søvnen er det begyndt for nyligt eller hvordan?

man kan ikke forvente at de allerede har en rytme.

hun vil ikke sove om aftenen, er det fordi du mener hun skal puttes? Eller hvordan? Og er hun vågen om natten, det kan jeg ikke lige forstå

Anmeld

15. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min første tanke er umiddelbart, hvis hun ikke er træt kl 20, så put hende senere når hun er træt  

Anmeld

15. november 2014

Mor til F

Mor til Ella skriver:

Der ligger tigerspring der omkring...

men du skriver du ammer stort set 24/7 passer det eller fremmer overdrivelse forståelsen?

Samsover i om natten? 

Hvorfor får hun flasken om aftenen?

Grøden hvorfor er i startet, ikke fordi jeg synes det er forkert, men hvorfor? Nogen særlig grund udover barnet er 4 mdr?

det med søvnen er det begyndt for nyligt eller hvordan?

man kan ikke forvente at de allerede har en rytme.

hun vil ikke sove om aftenen, er det fordi du mener hun skal puttes? Eller hvordan? Og er hun vågen om natten, det kan jeg ikke lige forstå

Synes jeg ammer ret ofte, om morgenen og formiddagen er der 1-1 1/2 time imellem om dagen ca 2, 5 time imellem og om aftenen 1-2 gange indenfor 1 1/2 time.  Hun hænger på mig rigtig meget og har fået at vide,  for nyligt,  at hun kan være et "i favn" barn.  Altså at hun vil kunne mærke mig fysisk. Hun kan ligge ca 15 min på legetæppet og hygge sig,  hvorefter hun skriger helt hysterisk. 

Jeg overvejer meget at skaffe en slynge af en art,  så hun er tæt på mig,  men at jeg en gang imellem,  har frie hænder, f.eks til at kunne spise i løbet af dagen,  når hun nu ikke vil sove.  

Hun sover i egen seng,  men i samme rum som os - der er 1 meter mellem sengene. Og hendes søvn har været som nu, i hvertfald de sidste 4 uger. 

Flaske er efter aftale med SP,  men overvejer at tage den væk,  da grunden til den, ikke er aktuel. 

Grød forsøger vi med, da hun siden 3,5 måneds alderen, begyndte at vise interesse for vores mad - hun er glad for grøden og spiser ca 1/2 dl en gang om dagen. 

Hun vågner op om natten ca 5- 6 gange mellem kl 22 og 7. Det kan hjælpe at give hende sut en gang og skifte hendes ble,  men de sidste 4-5 gange handler det om at få mad og blive båret rundt på.

Anmeld

15. november 2014

2babygirls

BabyFreia skriver:

Godmorgen de damer!  

Hjælp! 

Jeg ville lade hende smage på grød ved middagstid, så maven forbruger det i løbet af dagen og ikke matten....

Anmeld

15. november 2014

Mor til Ella

BabyFreia skriver:

Synes jeg ammer ret ofte, om morgenen og formiddagen er der 1-1 1/2 time imellem om dagen ca 2, 5 time imellem og om aftenen 1-2 gange indenfor 1 1/2 time.  Hun hænger på mig rigtig meget og har fået at vide,  for nyligt,  at hun kan være et "i favn" barn.  Altså at hun vil kunne mærke mig fysisk. Hun kan ligge ca 15 min på legetæppet og hygge sig,  hvorefter hun skriger helt hysterisk. 

Jeg overvejer meget at skaffe en slynge af en art,  så hun er tæt på mig,  men at jeg en gang imellem,  har frie hænder, f.eks til at kunne spise i løbet af dagen,  når hun nu ikke vil sove.  

Hun sover i egen seng,  men i samme rum som os - der er 1 meter mellem sengene. Og hendes søvn har været som nu, i hvertfald de sidste 4 uger. 

Flaske er efter aftale med SP,  men overvejer at tage den væk,  da grunden til den, ikke er aktuel. 

Grød forsøger vi med, da hun siden 3,5 måneds alderen, begyndte at vise interesse for vores mad - hun er glad for grøden og spiser ca 1/2 dl en gang om dagen. 

Hun vågner op om natten ca 5- 6 gange mellem kl 22 og 7. Det kan hjælpe at give hende sut en gang og skifte hendes ble,  men de sidste 4-5 gange handler det om at få mad og blive båret rundt på.

Har selv en lille pige på knap 5 mdr, hvor problematikken var lidt den samme.

Der er ingen opskrift, men her er hvad jeg tænker, og hvad jeg gjorde:

Det første der falder mig ind er at den lille simpelthen aldrig har ro i den lille mave og føler sig proppet hele tiden, og når man ammer hele tiden ( gjorde jeg også ) bliver hun jo aldrig rigtig sulten. Nu ved jeg ikke om barnet bruger sut, for ellers er det jo en udfordring at trøste uden bryst, min vil IKKE have sut så der må man finde en anden metode at strække måltiderne, vil mene at baby er ved at have en alder hvor det ikke behøver mad så ofte, så her sagde jeg jeg hiver kun brystet frem efter 3 timer!

Det er helt normalt baby gerne vil have selvskab på legetæppet, så der synes jeg faktisk 15 min egen underholdning er ganske ok

Slynge er fint, men stadigvæk skal hun jo helst kunne sove lidt UDEN dig.

Kunne i samsove? Det giver virkelig meget ro, og er jo en fantastisk mulighed for nærmest ikke at vågne når den lille melder sig.

Kan slet ikke se hvad flasker laver, for har slet ikke indtryk af at du ikke har mælk nok? Og hvis SP har bildt dig ind at baby sover bedre skulle hun skamme sig Væk med flasken.

grøden kan du jo selv bedst vide om hun er klar til Men som en anden skriver tænker jeg også det skal ligge til middag, efter første lur.

jeg fik ikke helt svar på det med putningen? For hvis baby kan puttes er det super, men for mange er det altså lige det tidligste at indføre putteritualet.

min egen har indtil i mandags kun ville sove med brystet i munden og lagde jeg hende vågnede hun med det samme Kun jeg kunne bruges heller ikke far kunne få ro på hende. Sut ville hun ikke, flaske ville hun ikke, sove i barnevogn ville hun ikke hun var hele tiden glad, men enlig lidt træls, for jeg fik jo aldrig ro.

her en lille uge efter, ammes hun max hver 3 time, bliver aldrig ammet i søvn, både jeg og far kan få ro på hende og få hende til at sove, sutten kan bruges og ligge og gumle på og finde ro med, sutter ikke på den, er så småt begyndt at få lidt at tudekop, da hun jo ikke vil flasken, sover ALLE lure ude i barnevogn første par dage vågnede hun hele tiden og ville op, så vuggede jeg hende i søvn og tvang hende til at sove og puttede igen, nu ligger jeg hende med sutten ved kinden og triller et par gange frem og tilbage så sover hun mellem 1 og 3 timer. Nætterne samsover vi så, for ellers får jeg ikke sovet, min første skreg op til 7 timer hver nat i 17 mdr, så kan samsovning forhindre det er det super. Vil dog prøve at komme hende i en anden seng fra i aften... Det har været en hård uge, men resultaterne taler sit tydelige sprog

Så tænker du må igang med noget lignende

Anmeld

3. december 2014

Milas14

Hejsa ��, har prøvet det samme med min om dagen. Min Sp sagde det kunne være når han skulle videre i søvnfaserne. Jeg skulle sidde hos ham, evt med ham i liften på skødet og når han vågnede op efter de 20-30 min, skulle jeg putte og vugge.. Og hvad man ellers gør for at få dem til at sove. Det gentog sig så igen efter en times tid! Det var lidt hårdt men virkede) Jeg fik set lidt tv uden lyd i mens 

Anmeld

3. december 2014

Mettefpigen

Har desværre ingen råd...

Vil bare sige at her havde bassen heller ikk rytme overhovedet.. Han begyndte først få en rytme med at blive puttet omkring kl 20 (stadig med en masse kamp mellem 1-3 timer før han sov) han fik først en rytme da han kom i dp da han var 11 måneder.... 

Anmeld

4. december 2014

Mor til F

Mettefpigen skriver:

Har desværre ingen råd...

Vil bare sige at her havde bassen heller ikk rytme overhovedet.. Han begyndte først få en rytme med at blive puttet omkring kl 20 (stadig med en masse kamp mellem 1-3 timer før han sov) han fik først en rytme da han kom i dp da han var 11 måneder.... 

Det lyder hårdt!  Så er der lange udsigter.  Hun er 5 måneder idag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.