Eksperthjælp: Barnepige til et spædbarn mens mor arbejder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.502 visninger
1 svar
1 synes godt om
1. november 2014

Gitte Sander

Hej Gitte,
Jeg står med et lidt udsædvanligt problem. Jeg bor i USA indtil april og venter min første i slutningen af december. Jeg er studerende, men arbejder deltid for at betale for studierne, mens min mand arbejder fuldtid i praktik.
Graviditeten var ikke planlagt og min chef har forståelse for det, men når jeg prøver at forklare hende at jeg må blive nødt til at tage den lille med på arbejde (afdelingen har en del børn rendende rundt og det er fleksibelt til det), så kan hun ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan få en barnepige i de 4 timer det drejer sig om, hver dag. Jeg kan forstå at det er kulturelt, men der må være noget som psykolog du kan sige jeg kan bruge. Jeg kan ikke få mig selv til at give min 2 uger gamle pige til en barnepige 4 timer om dagen, og det kan på ingen måder være forsvarligt. Jeg ved vi er priviligerede i Danmark, men her er min grænse nået.
Jeg håber du kan give mig råd til et argument jeg kan bruge overfor hende eller personaleafdelingen.
Jeg glæder mig til at komme hjem til Danmark igen.
Med venlig hilsen,
Kjestine Tatarata

Gittes svar

Kære Kjestine,

Ja, det var et lidt specielt problem og du har garanteret ret i, at der er noget kulturelt, der kan spille ind i forhold til vilkår for barsel.

Ikke desto mindre er det også sådan, at man i USA rent fagligt arbejder ud fra de samme tilknytningsteorier, som i Danmark, du kan fx. google på "attachment theories", Bowlby, Daniel Stern or Daniel Siegel, hvis du ønsker teoretisk underbygning på engelsk af vigtigheden af nærvær og omsorg i spædbarnealderen.

Rent overordnet Kan man sige, at i spædbarnealderen (0-18 mdr.) er barnets væsentligste behov i forhold til forældren et behov for at tilknytte sig, hvilket betyder, at en forældre primært er:
- Pålideligt tilgængelig og pålideligt varmt tilstede
- I stand til empatisk at afstemme sig barnets behov
- Tilbyder et trygt, stimulerende miljø

Dette danner grundlaget for, at barnet udvikler evnen til at relatere og danner en grundlæggende følelsesmæssig tryghed. "Jeg er velkommen", "Jeg er god nok", "Jeg er værd at elske" osv.

Dersom man som forældre er forsømmende eller ustabilt tilgængelig i denne periode, kan barnet få en indre tvivl, som relationelt senere kan vise sig som at personen bliver bange for at miste, kun føler sig helt tryg, hvis det har andre til at passe på sig, eller udvikler en mere usikker, klæbende/omklamrende måde at relatere på.

En barnepige kan selvfølgelig også tilbyde barnet et trygt miljø, men det vil aldrig være det samme, som at mor og far gør det.

Håber det gav lidt.
Held og lykke med det! Det er en sund grænse, du her har, og jeg synes, du skal stå fast, om så det måtte betyde, at du skal hjem til Danmark og barsle. Du vil aldrig komme til at fortryde at have været der for dit barn i spædbarnetiden :-)

Mange hilsener
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

1. november 2014

anynom

http://www.attachmentparenting.org

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.