Eksperthjælp: Barnepige til et spædbarn mens mor arbejder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.502 visninger
1 svar
1 synes godt om
1. november 2014

Gitte Sander

Hej Gitte,
Jeg står med et lidt udsædvanligt problem. Jeg bor i USA indtil april og venter min første i slutningen af december. Jeg er studerende, men arbejder deltid for at betale for studierne, mens min mand arbejder fuldtid i praktik.
Graviditeten var ikke planlagt og min chef har forståelse for det, men når jeg prøver at forklare hende at jeg må blive nødt til at tage den lille med på arbejde (afdelingen har en del børn rendende rundt og det er fleksibelt til det), så kan hun ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan få en barnepige i de 4 timer det drejer sig om, hver dag. Jeg kan forstå at det er kulturelt, men der må være noget som psykolog du kan sige jeg kan bruge. Jeg kan ikke få mig selv til at give min 2 uger gamle pige til en barnepige 4 timer om dagen, og det kan på ingen måder være forsvarligt. Jeg ved vi er priviligerede i Danmark, men her er min grænse nået.
Jeg håber du kan give mig råd til et argument jeg kan bruge overfor hende eller personaleafdelingen.
Jeg glæder mig til at komme hjem til Danmark igen.
Med venlig hilsen,
Kjestine Tatarata

Gittes svar

Kære Kjestine,

Ja, det var et lidt specielt problem og du har garanteret ret i, at der er noget kulturelt, der kan spille ind i forhold til vilkår for barsel.

Ikke desto mindre er det også sådan, at man i USA rent fagligt arbejder ud fra de samme tilknytningsteorier, som i Danmark, du kan fx. google på "attachment theories", Bowlby, Daniel Stern or Daniel Siegel, hvis du ønsker teoretisk underbygning på engelsk af vigtigheden af nærvær og omsorg i spædbarnealderen.

Rent overordnet Kan man sige, at i spædbarnealderen (0-18 mdr.) er barnets væsentligste behov i forhold til forældren et behov for at tilknytte sig, hvilket betyder, at en forældre primært er:
- Pålideligt tilgængelig og pålideligt varmt tilstede