Nyfødt vil ikke sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.587 visninger
4 svar
2 synes godt om
26. oktober 2014

mortilsilke

Hej piger.  

Jeg har er spørgsmål omkring min pige der er 1 måned gammel.. Til jer som ikke kender mig, er hun født for tidlig, og hun er født af en mor med diabetes, så ifølge overlægen skal hun sættes 2 uger mere tilbage. Så eftersom jeg rigtigt ville have termin på torsdag, er hun svarende til en uge 37-38.. 

Det der er med hende, er at hun om dagen er forholdvis nem, de eneste "problemer" vi har med hende er hendes maveproblemer, som består af en blanding af modermælkserstatning og at hendes tarmsystem er umodent da hun er for tidlig født. Vi laver diverse bevægelser der hjælper mod maven og hun får laktulose.

Hun spiser som hun skal, og har minimum afføring 1 gang dagligt. 

Hun sover rigtig fint om dagen, selvfølgelig er hun vågen nogle gange, hvor vi sørger for at aktivere hende godt og holde øjenkontakt. 

Når det bliver nat derimod.... Hun vil virkelig ikke sove, og ligger bare og brokker sig, det er sjældent hun rigtig græder igennem, men sådan noget små brokkeri. På trods af hun har ren ble, ikke er sulten og ikke rigtig virker som om hun vil snakkes til, hun gider simpelthen bare ikke sove? 

Har i nogle gode tips og tricks til hvordan jeg får vendt denne her rytme om for hende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2014

Bissen

Min erfaring med min datter som nu er 9 uger er, at det kommer helt naturligt af sig selv når de bliver lidt ældre. Den første måned havde vi mange nætter hvor hun var vågen mange timer... Det vi gjorde for at hjælpe hende med at lære forskel var, at natten var "kedelig" - altså vi tændte kun svag belysning, skiftede kun ble hvis det var nødvendigt og snakkede ikke med hende og aktiverede hende ikke. Efterhånden begyndte hun at kende forskel og sov relativt hurtigt efter flasken.

men du er sikker på hun ikke sover selvom hun småbrokker sig? Mange spædbørn larmer jo meget når de sover, så man kan være helt i tvivl

Anmeld

26. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det kom helt af sig selv her. Rådet fra vores SP var at vi lod være med at tale til ham, meget hurtige bleskift osv. Så finder de langsomt ud af at det ikke sker så meget om natten

men men med min første tog det laaang tid før det vendte - det var fordi han havde ondt i maven. Vi gjorde hvad vi kunne for at afhjælpe det, men han blev ved med at have ondt i maven til han var ca. 4 måneder 

Anmeld

26. oktober 2014

Princesspigen

Jeg fik af vide af nogle pædagoger at man så vidt muligt skal have ALT slukket om natten og alt muligt tændt om dagen så de der lærer en rutine om hvornår man sover og hvornår man er vågen.. 

Vores pige havde en periode hun ikke ville sove om dagen overhoved (hun var 2 måneder gammel) det eneste der virkede var at gå lasagne ture i starten helt op til 2 timer, men med tiden lærte hun at sove selv i barnevognen uden ret lange ture eller noget.. Dette er nok ikke løsningen om natten men det var vores løsning.. 

Derud over så har vi altid brugt baby alarmen der spiller sove melodi så vi tænder bare musikken så falder hun til ro.. Vi har også en "musik pingvin" der spiller sove melodier og lyser med svagt lys i loftet.. 

Jeg har så os sunget meget for hende for at få hende til at sove, Idag skælder hun nogle gange ud hvis jeg synger fordi hun så bliver rolig og søvnig.. 

Jeg ved ikke om du kan bruge disse ting til noget, men helt og lykke ihværtifal 

Anmeld

26. oktober 2014

Trekløver(:

VenterVanessa skriver:

Hej piger.  

Jeg har er spørgsmål omkring min pige der er 1 måned gammel.. Til jer som ikke kender mig, er hun født for tidlig, og hun er født af en mor med diabetes, så ifølge overlægen skal hun sættes 2 uger mere tilbage. Så eftersom jeg rigtigt ville have termin på torsdag, er hun svarende til en uge 37-38.. 

Det der er med hende, er at hun om dagen er forholdvis nem, de eneste "problemer" vi har med hende er hendes maveproblemer, som består af en blanding af modermælkserstatning og at hendes tarmsystem er umodent da hun er for tidlig født. Vi laver diverse bevægelser der hjælper mod maven og hun får laktulose.

Hun spiser som hun skal, og har minimum afføring 1 gang dagligt. 

Hun sover rigtig fint om dagen, selvfølgelig er hun vågen nogle gange, hvor vi sørger for at aktivere hende godt og holde øjenkontakt. 

Når det bliver nat derimod.... Hun vil virkelig ikke sove, og ligger bare og brokker sig, det er sjældent hun rigtig græder igennem, men sådan noget små brokkeri. På trods af hun har ren ble, ikke er sulten og ikke rigtig virker som om hun vil snakkes til, hun gider simpelthen bare ikke sove? 

Har i nogle gode tips og tricks til hvordan jeg får vendt denne her rytme om for hende?

Man kan ikke vænne sådan en lille babys rytme. Min datter var også vågen meget af natten de første par måneder. Sørg for at få sovet lidt når din datter sover i dagtimerne. Vi pillede først ved hendes rytme, da hun var 4 måneder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.