Eksperthjælp: Være professionel og personlig men ikke privat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.898 visninger
1 svar
1 synes godt om
23. oktober 2014

Trine Andreasen

Hey Trine
Jeg fik også at vide jeg havde svært ved at begå mig socialt og fagligt. Hvordan kan jeg tackle det faglige f.eks.
Og kan jeg overhovedet bestå min 3. Praktik?
Mvh. Rixer

Trines svar

Hej Rixer

Det er rigtig svært for mig at bedømme om du kan bestå din praktik eller ej og at guide dig mere præcist er også svært, da jeg ikke kender dig.

Det ville kræve en personlig samtale og eventuelt observation af dig før det kan blive muligt. Hvis det er det, du er interesseret i, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig på kontakt@naturligopdragelse.dk og så kan vi tale videre der.

Ellers er mit råd Igen, fremmest og fremmest at tage kontakt med din vejleder og bede hende om at uddybe hvad hun mener med at du ikke er faglig samt i hvilke situationer hun har oplevet dette. Hvis du konkret kan få at vide hvad du har gjort "forkert" bliver det nemmer at rette op på.

Når pædagoger omtaler faglighed handler det om at vi har læst noget teori som vi så kan bruge når vi arbejder med børnene.

Et eksempel kunne være at du havde læst om børn i alderen 6-12 og fundet ud af at de i denne alder er meget fokuseret på venskaber, da det er gennem disse at de danne deres identitet.
Denne viden tager du med i praktikken og bruger den ved f.eks. at laver små grupper af de børn som ikke har en ven endnu.

I pædagog verden skelner vi også mellem Professionel, Personlig og Privat. Vi er sjældent private over for dem vi arbejder med. Privat er alt det du laver i den fritid, din kæreste, din drømme og dine problemer. Til gengæld skulle vi gerne altid være professionelle altså at vi arbejder ud fra de teorier og litteratur vi har læst og lært. Vi arbejder ikke ud fra begreber som "det synes jeg". Dog er det vigtigt at vi, selvom, vi er professionelle også er personlige hvilket betyder at vi er os selv i vores relation til andre mennesker. Vi er nærværende og lyttende og "ser" de mennesker vi arbejder med.

Jeg håber det giver mening for dig, selvom det selvfølgelig er meget overordnet jeg kan råde dig.

Jeg ønsker dig al held og lykke.

Hilsen Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2014

Rixer

Tusind tak.

Jeg var hos BUPL til noget coaching og coacheren mener at jeg har social forståelse og situationsfornemmelse. Det er dem der fejler noget.

Jeg arbejder med mig selv. Jeg vil jo rigtig gerne blive pædagog og prøver ihærdigt og gøre alt hvad jeg kan stille og roligt. 

Blive bedre til det med at stikke fingeren i jorden og trække mig tilbage.

Jeg vil dog ikke afvise, at jeg nogle gange har haft problemer med at omsætte teori på praksis.

Det er en af de ting som jeg vil arbejde med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.