Vi havde samme problem med vores søn. (Han er 4 år nu og slår stadig når han bliver vred - selvom han ved det er forkert)
Her var vi meget konsekvente. Det er ikke i orden at slå ligegyldigt hvad. Hvis han sad hos mig og evt. slog mig stoppede alt leg, nus osv. brat og jeg satte ham ned på gulvet imens jeg sagde: "JEG vil IKKE have du slår" I starten viste vi ham med "ae ae" osv. men det hjalp ikke. Da han blev ældre og fik mere sprog lærte vi ham at han skulle bede og hjælp osv. frem for at flippe ud og slå og kaste med tingene. Jeg ved det er nemmere sagt end gjort. Men mit bedste råd er at finde en metode der virker og så holde fast i den indtil han fanger "pointen" "Her i huset slår man ikke"
Og så tror jeg nogle gange reaktionen udspringer af misforståelser, og at dit barn måske har svært ved at udtrykke sig.
Du skriver at der var en pose med mad som skulle smides ud.
Dit barn vil have maden. Han tænker ikke logisk og hører ikke det du siger. At maden er gammel. Han høre bare at han IKKE må få maden. Og han hører slet ikke at han kan få frugt senere. Han bliver ærgelig og vred og hans måde at tackle det på nu og her kan være at slå.
Her tror jeg det er vigtigt at du anderkender at han vil have posen med frugt. men at den skal smide ud. Bum. Ikke mere. Og så tror jeg man kan forebygge meget ved f.eks. så sørg for næste gang en pose skal smides ud. At gemme den så den ikke frister... (håber du ved hvad jeg mener)
Tanker herfra...
Anmeld