Er der nogen kontoruddannet, eller nogen elever?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.918 visninger
10 svar
4 synes godt om
15. oktober 2014

Anonym trådstarter

Hej alle kontor-folk. 

Jeg er ved at færdiggøre min HF, og er derfor begyndt at overveje uddannelsesmuligheder. Jeg er kommet frem til, at jeg godt kunne tænke mig at arbejde som en eller anden form for sekretær.

Jeg kan så læse mig frem til at jeg skal have en HGS når jeg er færdig med min HF. Og hvad så? Skal jeg så først finde en praktikplads OG SÅ søge ind på kontoruddannelsen, eller hvordan hænger det sammen? 

Og hvad er kontor-elev-lønnen? Og hvilke arbejdstider har man? Og har jeg overhovedet nogen chance for at få en praktikplads, når jeg ikke har rigtig har noget erfaring? 

HÅBER inderligt at der er nogen der vil hjælpe mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2014

Kvist

Anonym skriver:

Hej alle kontor-folk. 

Jeg er ved at færdiggøre min HF, og er derfor begyndt at overveje uddannelsesmuligheder. Jeg er kommet frem til, at jeg godt kunne tænke mig at arbejde som en eller anden form for sekretær.

Jeg kan så læse mig frem til at jeg skal have en HGS når jeg er færdig med min HF. Og hvad så? Skal jeg så først finde en praktikplads OG SÅ søge ind på kontoruddannelsen, eller hvordan hænger det sammen? 

Og hvad er kontor-elev-lønnen? Og hvilke arbejdstider har man? Og har jeg overhovedet nogen chance for at få en praktikplads, når jeg ikke har rigtig har noget erfaring? 

Hej Hej.. Jeg er selv kontorelev, ved Region Midtjylland.. Dog på barsel lige nu.. Det er korrekt at du skal have en hgs for at kunne få en elevplads, den tager 12 uger og er hurtigt klaret, jeg er selv kommet fra gym., og måtte også tage en hgs..

Jeg søgte først elevpladser da jegvar færdig med min hgs..

Når du har fået en elevplads sker det hele automatisk, du skal ikke selv søge ind på skole, det skal praktikstedet nok sørge for.. I din toårige praktikperiode skal du på 3 skoleophold, af en varighed på 4-5 uger..

Elevlønnen kommer jo an på om du er over 25.. Og sikkert også den virksomheds overenskomst som du laver elevkontrakt med..

Arbejdstiden er jo 37 timer, men hvordan den ligger kommer jo igen an på arbejdspladsen..

Du kan godt få en plads uden erfaring, jeg havde 3 års sekretærerfaring, og det var de faktisk lidt skeptiske ved, fordi de var bange for jeg ville kede mig, og at de ikke kunne lære mig noget nyt..

Anmeld

15. oktober 2014

Pinkypie

Vil så lige nævne, at det er muligt at komme.på praktikcenter, indtil du findet en elevplads

Du får ganske vidst ikke særlig meget i løn, men går det helt galt, og finder du ikke en elevplads, kan du blive færdigudd. Via praktikcentret også (det kommer vidst ikke til at stå på udd.beviset hvor du er uddannet fra.)

Tal evt. Med en uddannelsesvejleder ang. dine muligheder efter hgs

Anmeld

15. oktober 2014

Loa

Anonym skriver:

Hej alle kontor-folk. 

Hvis du kunne tænke dig at få det menneskelige aspekt ind over, kan jeg klart anbefale at prøve at søge ind som lægesekretærelev.
Hvis det har din interesse selvfølgelig

Jeg har taget kontoruddannelsen og blev færdig i 11. INGEN jobs overhovedet at få. Så jeg tog lægesekretæruddannelsen og blev færdig her i 14, og har væltet mig i jobtilbud (ja uden at lyde indbildsk) men det er så vildt en forskel.
Synes desuden også at lægeskretæruddannelsen er SÅ meget mere interessant end almindelig kontoruddannelse

Men igen, det er selvfølgelig hvad man er til.. Ville bare give mit input

Anmeld

15. oktober 2014

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Hvis du kunne tænke dig at få det menneskelige aspekt ind over, kan jeg klart anbefale at prøve at søge ind som lægesekretærelev.

Jeg har taget kontoruddannelsen og blev færdig i 11. INGEN jobs overhovedet at få. Så jeg tog lægesekretæruddannelsen og blev færdig her i 14, og har væltet mig i jobtilbud (ja uden at lyde indbildsk) men det er så vildt en forskel.
Synes desuden også at lægeskretæruddannelsen er SÅ meget mere interessant end almindelig kontoruddannelse

Det er faktisk lige præcis lægesekretær jeg godt kunne tænke mig - hvordan fungerer det så?

HGS er stadig nødvendigt ik? Og hvad så? Skal jeg så søge elevplads? Og hvad er lønnen der? FOrtæl mere  

Anmeld

15. oktober 2014

Loa

Anonym skriver:

Det er faktisk lige præcis lægesekretær jeg godt kunne tænke mig - hvordan fungerer det så?

HGS er stadig nødvendigt ik? Og hvad så? Skal jeg så søge elevplads? Og hvad er lønnen der? FOrtæl mere  

Når man tænker på jeg har gennemført uddannelsen, så ved jeg faktisk forbavsende lidt om kravene

Jeg havde HHX og en kontoruddannelse inden, så jeg opfyldte jo bare kravene (som jeg desværre ikke specifikt ved hvad er).
Desuden tog jeg blindskrift kursus og diagnoselatin (Latin er på vej ud, så mon ikke også det forsvinder som krav) 

Men tror i hvert fald HGS er nødvendigt, om der så er fag du skal have på bestemte niveauer er jeg faktisk ikke klar over.

Afhængig af hvor i landet du bor selvfølgelig, men Hovedstaden slår stillingen op februar/marts og så samtaler i juni og så starter man 1/10.

Jeg var jo voksenelev så jeg fik 19.XXX før skat hver måned.

Altså jeg synes både fagene i skolen var super spændende, og så arbejdet bagefter. Synes virkelig det er rart at føle at man er med til at gøre en forskel. Selvom man ikke står med hænderne direkte nede i patienterne, så booker og bestiller man trods alt for lægerne og det er jo også en uundværlig hjælp.
Føler i hvert fald jeg gør langt mere gavn end med almindeligt kontorarbejde

Anmeld

15. oktober 2014

LilleSpir

Loa skriver:

Jeg har lige et par spørgsmål, hvis det er okay?

(Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skulle gøre det..)

- Havde du barn under uddannelsen, da du tog kontoruddannelsen? Og var det forholdvis "let"? Mht arbejdstider osv. Det er vel ikke muligt at arbejde hjemmefra som sådan? 

- Fagligt er jeg vild med dansk, samfundsfag, dét der med at have kontakt med mennesker, hjælpe og lign. Men, jeg er virkelig ikke særlig skarp i matematik. Jovist, så kan jeg de grundlæggende ting og naturligvis også bruge en lommeregner, men ikke meget mere end det! Er der meget økonomi osv, i uddannelsen, og som lægesekretær?

Håber det er okay!  

Anmeld

16. oktober 2014

Loa

LilleSpir skriver:

Jeg har lige et par spørgsmål, hvis det er okay?

(Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skulle gøre det..)

- Havde du barn under uddannelsen, da du tog kontoruddannelsen? Og var det forholdvis "let"? Mht arbejdstider osv. Det er vel ikke muligt at arbejde hjemmefra som sådan? 

- Fagligt er jeg vild med dansk, samfundsfag, dét der med at have kontakt med mennesker, hjælpe og lign. Men, jeg er virkelig ikke særlig skarp i matematik. Jovist, så kan jeg de grundlæggende ting og naturligvis også bruge en lommeregner, men ikke meget mere end det! Er der meget økonomi osv, i uddannelsen, og som lægesekretær?

Håber det er okay!  

Det er selvfølgelig helt okay 

Jamen jeg blev gravid under kontoruddannelsen og måtte afbryde den med barsel. Da jeg så kom tilbage, fik jeg lov at forlænge min elevtid lidt så jeg til gengæld kun havde 30 timer om ugen i stedet for 37. Det synes jeg var rigtig rart

Altså ellers er det jo næsten et almindeligt 8-16 job, så det er nok det samme som har have barn og almindeligt job. Hverken nemmere eller svære. Skolen var der ikke meget af, tror jeg havde 1-2 obligatoriske uger og så 1-3 uger valgfag. Og det er et meget overkommeligt niveau. 

Tror ikke der er nogle steder der lader elever arbejde hjemmefra, men man ved selvfølgelig aldrig om de findes. 

Der er ikke dansk, samfundsfag, matematik eller økonomi i hverken kontor eller lægesekretæruddannelsen. Kontoruddannelsen var sådan noget med it, kommunikation, præsentation og lign. Altså forberedelse til at arbejde i  businessverdenen (sådan følte jeg det i hvert fald).

Lægesekretæruddannelsen har noget mere skole, fire perioder med hver fire ugers skole. Fagene er it, kommunikation, latin (som er på vej ud, så det bliver nok snart erstattet af noget andet) og anatomi som de vigtigste fag. Og niveauet er lidt højere, men interesserer det en, og gider man lægge lidt energi i det, så kan man også klare det. 

Jeg er i hvert fald SUPER glad for min beslutning, og kan rigtig godt lide arbejdet efterfølgende Jeg er slet ikke i tvivl om jeg hellere vil arbejde som lægesekretær end kontorassistent.

Håber du kunne bruge det til lidt, ellers spørger du bare

Anmeld

16. oktober 2014

LilleSpir

Loa skriver:

Det er selvfølgelig helt okay 

Jamen jeg blev gravid under kontoruddannelsen og måtte afbryde den med barsel. Da jeg så kom tilbage, fik jeg lov at forlænge min elevtid lidt så jeg til gengæld kun havde 30 timer om ugen i stedet for 37. Det synes jeg var rigtig rart

Altså ellers er det jo næsten et almindeligt 8-16 job, så det er nok det samme som har have barn og almindeligt job. Hverken nemmere eller svære. Skolen var der ikke meget af, tror jeg havde 1-2 obligatoriske uger og så 1-3 uger valgfag. Og det er et meget overkommeligt niveau. 

Tror ikke der er nogle steder der lader elever arbejde hjemmefra, men man ved selvfølgelig aldrig om de findes. 

Der er ikke dansk, samfundsfag, matematik eller økonomi i hverken kontor eller lægesekretæruddannelsen. Kontoruddannelsen var sådan noget med it, kommunikation, præsentation og lign. Altså forberedelse til at arbejde i  businessverdenen (sådan følte jeg det i hvert fald).

Lægesekretæruddannelsen har noget mere skole, fire perioder med hver fire ugers skole. Fagene er it, kommunikation, latin (som er på vej ud, så det bliver nok snart erstattet af noget andet) og anatomi som de vigtigste fag. Og niveauet er lidt højere, men interesserer det en, og gider man lægge lidt energi i det, så kan man også klare det. 

Jeg er i hvert fald SUPER glad for min beslutning, og kan rigtig godt lide arbejdet efterfølgende Jeg er slet ikke i tvivl om jeg hellere vil arbejde som lægesekretær end kontorassistent.

Håber du kunne bruge det til lidt, ellers spørger du bare

Tusind tak for dit fine svar! Det har bestemt ikke forskrækket mig, tværtimod  

Jeg har længe overvejet hvad jeg skulle efter min HF.. Ting som receptionist, sygeplejerske og kontor er dem som jeg har stået og vægtet imellem.. Så kan man lige så godt mødes på midten og måske tage lægesekretæren 

Har heldigvis noget tid til at bestemme mig endnu 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.