Eksperthjælp: Vær på forkanten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.911 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. oktober 2014

Trine Andreasen

Hej trine.

Min søn er mega provokerende.
Forstået på den måde.

Når han er i børnehave kan han finde på at afbryde din egen leg for at løbe hen og vælte/ødelægge det nogen andre børn har lavet i deres leg. For så at løbe tilbage til sin egen leg.

Herhjemme gør han det samme løber hen og ødelægger hvad storbror laver, for så at løbe grinende væk.

Det samme gør han ved os, også selvom vi siger stop.

Vi har efterhånden prøvet mange ting timeout, hjælpe ham med at fastholde sin leg på trods af larm omkring ham.

Han har et alderssvarrende sprog, og forstår godt hvad der bliver sagt.

Hvad kan vi gøre for at vende denne provokation til noget positivt, således at andre omkring ham nyder at lege med ham.

Trines svar

Kære Hanne

Tak for dit brev. Det lyder som om din søn har svært ved at finde ud af hvordan han kan komme ind i legen og han derfor bliver misundelig og ødelægger den gode leg.

Samtidig lyder det som om din søn har lært at hvis han ødelægger de andres leg får han opmærksomhed og det er dejligt også selvom den er negativ.

Børn er ikke onde eller destruktive. De reagere på deres egne behov og på de forventninger der er til dem. Derfor er det farligt hvis et barn har en ikke accepteret adfærd og de voksne ikke får ændret denne hurtigt for så pludselig begynder de voksne at forvente denne adfærd og barnet prøver så at leve op til forventningen.

Først og fremmest er det vigtigt at I tager en snak med pædagogerne så I kan lave en fælles indsats både hjemme og i børnehaven. Tal om hvordan I kan være på forkanten så han kan stoppes inden han ødelægger de andres leg.

En måde er at anerkende og rose han når han leger selv. Går hen til ham og sig "hvor er det dejligt at du leger selv uden at ødelægge storebrors ting". Når det er gjort en del gang lærer han at han får opmærksomhed når han gør gode ting.

En anden måde er at være på forkanten med hvornår det er han går over og ødelægger. Det er nemt at se på børn i den alder når de er ved at gøre noget, de godt ved de ikke må. Og så stop ham mens I siger " jeg kan se at du er på vej over for at ødelægge storebrors leg, det vil jeg ikke have". Det er også nu i denne situation at I kan spørge ind til grunden, eventuelt ved at sige " jeg kan se at du er ved at ødelægge storebrors leg, er det fordi du synes det ser skægt ud og at du gerne vil være med?" Hvis han siger ja er det nu I så kan lærer ham hvordan man kan spørge om man må være med i en leg. Vi voksne tænker tit ikke over at det faktisk er det noget børn skal lærer og den eneste måde de kan lære det på er ved at få det vist eller fortalt af voksne eller andre børn.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at være konsekvente når han ødelægger eller ikke høre efter. Jeg tror ikke på timeout da det viser børn at de voksne ikke kan rumme deres dårlige adfærd og derfor ikke kan rumme dem. Det skaber distance i relationen.

Derimod tror jeg på hvis der lige med det samme er en konsekvens. F.eks. hvis jeres søn ødelægger et tårn som storebror har bygget. Konsekvens er at I fortæller jeres søn at det vil I ikke have og at han ikke må lege videre før han har bygget et nyt tårn. I bliver nødt til så at være ved jeres søn indtil han har bygget det. Og når det er gjort så ros ham for det. Husk ikke at skæle ud og råbe men fortælle det i en fast stemme så han ved at I mener det.
I skal gøre det samme hvis han ikke hører efter. Her siger I "jeg vil have at du hører efter" og hvis han ikke gør det bliver konsenvensen at han må går med jer i hånden indtil middag eller hvad der nu passer ind.

Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine
www.naturligopdragelse. dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.