Hjælp! Hvorfor vil han bare IKKE sove?! :/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2014

SandraXOXO

Måske alt det aftenhygge med læsning og nusse hår er for hyggeligt og gør at han ikke vil sove? Vi læser med vores i stuen før puttetid fordi hvis vi gør det lige inden de skal sove så kommer balladen, de kan slet ikke acceptere at de skal sove når vi nu lige havde det så hyggeligt. Når de bare bliver skiftet, får børstet tænder, bliver puttet og slut- så sover de næsten altid med det samme. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2014

Linda Stæhr

Profilbillede for Linda Stæhr

Kære 1Wish.

Jeg kan rigtig godt lide, at du er så standhaftig, at du kun går ind til din søn indimellem, og at du er meget konsekvent med putteritualet, så du forsøger at skabe forudsigelighed. Sidstnævnte er utrolig vigtigt omkring puttetid.

Jeg tror dog, at du forstyrrer hans falde-i-søvn tid, som tingene er nu:
Forkort dette så meget som muligt, fx En fast sang i sengen, et kys godnat og så gå! Meget mere kan en 13 måneders hjerne ikke klare...

Overvej også at erstatte det, at lade ham græde to minutter ad gangen med følgende:

Lyt og fornem hans kommunikation gennem gråden

- Er det en naturlig protest mod forandring og krav

- Eller er det ensomhed, frygt eller tilsvarende. Sidstnævnte skal man altid reagere på, da dette skaber en opgivende holdning og et lavt selvværd.
Men den naturlige protest må gerne blive mødt med fast vilje... At du har sagt det, der skal siges og putteritualet ER færdigt, så nu snakker vi ikke mere sammen.

I praksis betyder det, at du KUN kommer ind til ham, hvis han virker ulykkelig og forladt (ikke vred eller forurettet).

Samtidig tror jeg, at du skal starte med at lave lidt forarbejde med rutinerne, så han sover tidligere fx kl 19:30 og dermed ikke bliver overtræt. (Overtrætheden ser du i at han liver for meget op [Du skrev: han rejser sig op og begynder at "snakke" og grine og vise mig alt muligt..peger rundt osv.]. Overtrætheden ses også i at han vågner mange gange om natten, selvom dette OGSÅ kan være udviklingsbetinget.

Prøv dette tip, og se om det giver pote:

- Afsæt en længere periode, hvor du gør ALT for at få ham til at falde i søvn hurtigst muligt. Om han så skal ligge i dine arme og vippe fra side til side, eller synge Lille Peter Edderkop, mens du stryger hans kind i en halv time!

Pointen er, at et vigtigt våben i at sove godt om natten er: RUTINER! Og nogle gange må vi skabe de gode rutiner for barnet, FØR vi kan forvente barnet at følge dem.

Så... når hans rutine er ændret til at sove på et bestemt tidspunkt, så vil han fremover føle sig træt der, og dermed være lettere at putte... samtidig undgår du, at han bliver overtræt. (Tip. Faktisk har middagssøvnens længde og placering ikke halv så stor betydning, som rutinen, i at skulle falde i søvn på et bestemt tidspunkt!)

Hvis projektet så lykkes, og han falder hurtigere i søvn og på nogenlunde samme tid hver aften gennem fx 1 uge eller 14 dage (mærk dig frem). Så skal ændringen ske:

1. Forbered ham på ændringen allerede dagen før, fx om aftenen når du putter: "I morgen bliver jeg ikke hos dig, og gør..., når du skal sove, det er SIDSTE gang nu, for i morgen skal du sove selv!" (eller hvad du synes giver mening at sige).

2. Følg op om morgenen og mind om det mange gange i løbet af dagen, at fra i dag er han "blevet større" og skal "sove selv!"

3. Samme aften fortæller du flere gange, hvad der skal ske. Fx: "Vi læser bogen i stuen og børster tænder, så går vi ind i seng og kysser godnat, og så går jeg".

Derefter går du straks... og ber til, at søvnen tikker ind så hurtigt som muligt, understøttet af en forkortet version af de metoder, du anvender nu. Selvfølgelig tager dette tid og tålmodighed, men fat mod!

Det var mit grundlæggene tip. Nu kan det virke hårdt/ondt at skulle lave så brat en ændring i dit mønster med ham, fordi du vender på en tallerken fra at følge HANS ønsker til DIT ønske... Men børn bliver ikke skadet permanent af den type modstand, selvom det opleves ubehageligt i øjeblikket. Så længe du har en GENEREL forudsigelig og anerkende tilgang til dit barn, er der INGEN skade sket. Desuden vil de mundtlige forberedelser hjælpe ham til at forstå og acceptere så meget han kan (på bare 13 måneder). Desuden er for lidt eller afbrudt søvn gennem lang tid, meget mere hårdt for hans system og hans forståelse af din autoritet som opdrager, end at lave en konsekvent ændring i putteritualet EN gang, som sikrer hans søvn og dermed almene trivsel.

Jeg ønsker dig alt vel.

Venlig hilsen Linda Stæhr, Familerådgiver hos trivselifamilien.dk

Anmeld

11. oktober 2014

Masig

Jeg synes putte ritualet lyder alt for langt. Prøv at være mere konkret og konsekvent. Børst tænderne, læg ham ind og enten en bog ELLER en sang, godnat og så ud...

Sådan gør vi, jo længere vi bliver derinde jo sværere har han ved falde i søvn (medmindre selvfølgelig han er lidt utryg eller syg eller lignende så bliver vi derinde)...

Vi havde også en lang periode på omkring et år hvor det tog op til tre timer at få ham til sove. Der er bare sådan nogle perioder ind imellem, men tror også man skal passe på ikke at gøre for meget ud af putningen... Så kan de nok godt blive forvirret tænker jeg..

Anmeld

5. november 2014

1Wish

Mange tak for alle jeres svar, og jeg beklager at jeg ikke har fået skrevet før, men har haft travlt med at følge alle jeres gode råd 

Det går fremad, kan jeg sige men vi er der ikke helt endnu. Putteritualet er blevet kortet ned så det nu hedder nattøj på, få børstet bisserne og så i seng. Så siger jeg til ham at han skal lægge sig ned og sove, kys og godnat. - og det sker næsten første gang han gnider sig i øjnene eller gaber, så overtrætheden ikke sniger sig på! Han er begyndt at ville holde mig i hånden og det er faktisk gået utrolig godt med at han lægger sig til at sove  Jeg venter dog stadig derinde, på han er faldet i søvn før jeg sniger mig ud  Så det er næste skridt... at han skal klare det selv... 

Men i set mindste tar det ikke flere timer længere så det er positivt og der er færre frustrationer hos os begge 

Anmeld

5. november 2014

Linda Stæhr

Profilbillede for Linda Stæhr
1Wish skriver:

Mange tak for alle jeres svar, og jeg beklager at jeg ikke har fået skrevet før, men har haft travlt med at følge alle jeres gode råd 

Det går fremad, kan jeg sige men vi er der ikke helt endnu. Putteritualet er blevet kortet ned så det nu hedder nattøj på, få børstet bisserne og så i seng. Så siger jeg til ham at han skal lægge sig ned og sove, kys og godnat. - og det sker næsten første gang han gnider sig i øjnene eller gaber, så overtrætheden ikke sniger sig på! Han er begyndt at ville holde mig i hånden og det er faktisk gået utrolig godt med at han lægger sig til at sove  Jeg venter dog stadig derinde, på han er faldet i søvn før jeg sniger mig ud  Så det er næste skridt... at han skal klare det selv... 

Men i set mindste tar det ikke flere timer længere så det er positivt og der er færre frustrationer hos os begge 

Dejligt at høre, at det går bedre! God vind fremover!

Vh Linda Stæhr

Anmeld

5. november 2014

lycly

Min datter var ligesådan fra hun var 1 1/2 år til hun var næsten 3 år. Jeg sad inde ved hende hver aften indtil hun sov, hvilket tog alt mellem 1-2 timer. Der var intet der hed alene tid eller kærestetid om aftenen og det var møghårdt. Jeg prøvede ALT. Putte senere, putte tidligere, gå ud af rummet, sidde længere væk fra hende, you name it. Til sidst accepterede jeg at hun simpelthen bare havde det behov at have mig i nærheden til hun sov. Og det blev lettere at "holde" ud da jeg havde accepteret der. Og som med alt andet når det kommer til børn, så var det en periode (dog en lang en!) men det gik over. Pludselig fra den ene dag til den anden kunne jeg sige godnat, gå ud og så sov hun Så hold ud!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.