Hej Trine.
Jeg er en mor til en dejlig datter på 4 et halvt ca.
Der er ikke noget i vejen med hende som sådan hun gør bare en meget mærkelig ting næsten dagligt.
I morges kl. ca. 06:00 vågnede jeg ved at hun lå oven på mine ben og gned sig op og ned med underlivet, jeg tog hende væk, hun blev lidt sur , så kunne jeg høre hun gik ned i stuen tændte lyset, så gik der 5-10 sekunder, jeg kunne ikke høre hende, så gik jeg ned, og der lå hun igen og hang på sofakandten med en pude under sig og igen gned sig op og ned.
hvis vi spørger hende hvad hun laver svarer hun ikke hun kigger bare på os....
Er meget fortvivlet om hvorfor hun gør det, er det bare en del af deres opvækst, de lærer dem selv at kende eller skal man stoppe hende i det, eller hvordan skal man forholde sig....
Synes det er svært...
Håber du kan hjælpe mig lidt videre...
M.v.h en fortvivlet mor...
Trines svar
Kære Heidi
Tak for dit brev. Jeg er faktisk rigtig glad at du skriver for det du oplever er helt normalt men desværre lidt et tabu. Nemlig børn og seksualitet.
De fleste børn begynder så små i 3 års alderen at blive nysgerrige på egen seksualitet. Det skal på ingen måde forstås som den seksualitet som voksne har. Nok mere som en oplevelse af noget rart og en udforskning af kroppe. Det er helt naturlig og rigtig vigtigt at barnet får lov til at udforske sig selv uden at det bliver gjort til noget skamfuldt.
Men det er vigtigt at du sætter nogle rammer op så du kan lære din datter hvornår det er passende.
Du kan ikke forvente at din datter på nuværende tidspunkt kan forklare med egne ord hvad det er hun laver. Derfor er det vigtigt at du hjælper hende med at forstå hvad hun gør for så også at tage en snak om hvor man gør det.
Derfor er mit råd følgende;
Kald en spade for en spade. Din datter har oplevet glæden ved sig selv så start der.
Næste gang hun gør det så stop hende også selvom hun bliver sur. Fortæl hende at du godt kan forstå at det er dejligt og det er helt i orden men at det er noget man gør når man er alene eller når man bliver voksen sammen med sin mand.
Det er lidt forenklet men det er en forklaring og en ramme som en 4 årig godt kan forstå.
Og så tag en snak med børnehaven. Hvor du kan fortælle hvad du har talt med din datter om så de kan støtte op. Eventuelt skal der også tales med børnene, hvis der er flere der er optaget af det, om reglerne f.eks. i forhold til at stikke pinde op og lignede. For dette er helt normalt og derfor skal det italesættes.
Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
Www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk