Eksperthjælp: Hvem skal tage hvilke prøver når man skal i behandling på en fertilitetsklinik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

863 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. oktober 2014

Tina Sandager

Hej!

Min kæreste og jeg har i længere tid forsøgt at blive gravide, uden held. Jeg valgte så at kontakte min egen læge, hvor jeg fik taget blodprøver og da mine homontal er højere end normalt, blev jeg henvist til fertilitetsklinikken. Min kæreste har nu kontaktet hans egen læge, for at få taget en blod og sædprøve, hvor han forklarede vores situation og viste papirerne fra fertilitetsklinikken, men hans læge påstår at de tager de prøver på fertilitetsklinikken, når vi kommer derop (om 2 uger). I papirerne står der, at vi skal have foretaget de prøver, inden vi kommer derop.. Skal jeg bede min kæreste om at tage kontakt til hans læge igen eller kan de virkelig foretage de prøver deroppe? Min kæreste skal også have en henvisning fra hans læge, men der mente hans læge, at hans (lægens) telefonnummer var nok..
Skal han kontakte sin læge igen?

Lotte

Tinas svar

Kære Lotte,

tak for dit brev, med mange relevante spørgsmål.

Som udgangspunkt er det egen læge der skal henvise jer til en fertilitetsklinik. Jeg er lidt usikker på om det er nok at din læge har henvist - da hele jeres journal kommer til at høre under dit CPR nummer.

Det er rigtigt, at oftest vil fertilitetsklinikkerne gerne have at egen læge har lavet så mange prøver som muligt - inden man kommer. Jeg har dog også været med til at fertilitetsklinikken selv beder om en ny diagnostisk sædprøve, selvom der allerede foreligger en fra egen læge.

Det bedste I kan gøre lige nu, er at tage kontakt til den pågældende klinik I er blevet henvist til og få en fuldstændig forklaring fra sekretæren på hvilke papirer og prøver der skal være i orden inden I kommer første gang.

Så skal egen læge nemlig rette sig efter det!

Held og lykke.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.