Min søn på snart 7 mdr har aldrig været glad for sin flaske pga væske på ørerne, derfor startede vi tidligt på skemad, som han ved 5 måneders alderen blev så glad for at han nægtede flasken hele dagen og kun tog en flaske kl 20 og kl 23/24. Han fik/får fortsat 4 skemåltider kl 07-11-15-18. Mængderne svinger meget og i øjeblikket skal der godt nok meget afledning til før han gider åbne munden, verden er bare så spændende.. Han har ikke den store appetit, men han er en stor lang dreng på 8,7 kg og 74 cm lang, så han burde jo være sulten!? Samtidig kæmper jeg med at få nok væske i ham og han får movicol, da han ellers får hård mave af al skemaden.. Nogen der har stået i lign situation og kan komme med gode råd?? Min sp siger det er ok, så længe han tager på, men når jeg ser på mængderne tror jeg desværre ikke han vil tage på af den smule. Så skal det da lige være fordi han sover en del. Det skal siges at han på ingen måde er sløv og han har fine bleer.
Dagsrytmen ser pt sådan her ud:
vågner kl 06/0630- er ikke sulten/tørstig ( har ikke taget flaske her siden han var 3 mdr)
07/0730 morgenmad. Grød på pose fra semper (afviser alt på ske) og lidt tynd knækbrød med smør på, mme i kop (ml 20-60 ml)
Lur 8/830-10/1030 bydes fortyndet mme i flaske da han ellers kun drikker meget lidt (alt ml 30-50 ml)
1030/11 Grønsagsmos med mme og mme af kop (igen måske max 30 ml)
Lur 13/1330-1430/15, igen bydes tynd mme (svinger hvor meget han vil tage, ligesom ved første lur)
ml 1430/1530 mme af kop (prøver virkelig at få en del i ham men det bliver måske max til 50 ml, han gider virkelig ikke rigtig mme mere) og advokado/pæremos med mme, lidt frugt i hånden som oftest ryger på gulvet.
powernap fra 17-1730, bliver budt vand at sove på, drikker lidt
1730/18 aftensmad med os, grønsagsmos og smagsprøver af det vi får. Håndterer ikke klumper helt godt endnu, men øver ihærdigt, da han virkelig ikke er nem at made, han vil bare selv.
kl 1930/20 mme i flaske halvsovende, alt mellem 100-230 ml
kl 23/24 mme, sovende ml 80-150
og så drikker han lidt vand hist og her hvis han pjevser i løbet af natten. (Sp siger jeg ikke skal give mme her så appetitten er i løbet af dagen i stedet)
Sp tager det roligt og ligeledes gør min læge, men min datter nægtede al mme da hun var 7 mdr og tog ikke på i 3 mdr, så jeg synes det er klædt træls. Han spiser ikke store portioner mos, max 1/2-3/4 , dl.
Putter en skefuld mme i alle 3 skemåltider, og der bør være mælk i sempergøden. Forsøger med opblødt bondebrød med smør, yoghurt, laver smoothies og putter en smule ekstra fedtstof i hans grønsagsmos for at sikre ham kalorier nok. Han har ikke meldt sult siden han var 3 mdr, stoppede fra den ene dag til den anden, så byder ham på nogenlunde faste tidspunkter. Vækker ham dog ikke, for han er jo ikke undervægtig eller lider nogen nød og min læge/sp synes jeg overreagerer og mener jeg er ramt efter forløbet med min datter som faldt 3 kurver fordi hun spiste og drak for lidt. Ja det tror da fanden, når min dreng fra fødslen hvor han vejede 4 kg, drak 6-700 ml mme i døgnet og ikke tog nok på. De siger at han bare er småtspisende og at han ser fin ud. Man han sover rigtig meget og tænker måske også at det er derfor han ikke har voldsom stor appetit? Forstår bare ikke hvorfor han ikke er mere tørstig?