Skemad og mme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.155 visninger
11 svar
0 synes godt om
27. september 2014

mchip

Min søn på snart 7 mdr har aldrig været glad for sin flaske pga væske på ørerne, derfor startede vi tidligt på skemad, som han ved 5 måneders alderen blev så glad for at han nægtede flasken hele dagen og kun tog en flaske kl 20 og kl 23/24. Han fik/får fortsat 4 skemåltider kl 07-11-15-18. Mængderne svinger meget og i øjeblikket skal der godt nok meget afledning til før han gider åbne munden, verden er bare så spændende.. Han har ikke den store appetit, men han er en stor lang dreng på 8,7 kg og 74 cm lang, så han burde jo være sulten!? Samtidig kæmper jeg med at få nok væske i ham og han får movicol, da han ellers får hård mave af al skemaden.. Nogen der har stået i lign situation og kan komme med gode råd?? Min sp siger det er ok, så længe han tager på, men når jeg ser på mængderne tror jeg desværre ikke han vil tage på af den smule. Så skal det da lige være fordi han sover en del. Det skal siges at han på ingen måde er sløv og han har fine bleer. 

Dagsrytmen ser pt sådan her ud:

vågner kl 06/0630- er ikke sulten/tørstig ( har ikke taget flaske her siden han var 3 mdr)

07/0730 morgenmad. Grød på pose fra semper (afviser alt på ske) og lidt tynd knækbrød med smør på, mme i kop (ml 20-60 ml)

Lur 8/830-10/1030 bydes fortyndet mme i flaske da han ellers kun drikker meget lidt (alt ml 30-50 ml)

1030/11 Grønsagsmos med mme og mme af kop (igen måske max 30 ml)

Lur 13/1330-1430/15, igen bydes tynd mme (svinger hvor meget han vil tage, ligesom ved første lur)

ml 1430/1530 mme af kop (prøver virkelig at få en del i ham men det bliver måske max til 50 ml, han gider virkelig ikke rigtig mme mere) og advokado/pæremos med mme, lidt frugt i hånden som oftest ryger på gulvet.

powernap fra 17-1730, bliver budt vand at sove på, drikker lidt

1730/18 aftensmad med os, grønsagsmos og smagsprøver af det vi får. Håndterer ikke klumper helt godt endnu, men øver ihærdigt, da han virkelig ikke er nem at made, han vil bare selv.

kl 1930/20 mme i flaske halvsovende, alt mellem 100-230 ml

kl 23/24 mme, sovende ml 80-150

og så drikker han lidt vand hist og her hvis han pjevser i løbet af natten. (Sp siger jeg ikke skal give mme her så appetitten er i løbet af dagen i stedet)

Sp tager det roligt og ligeledes gør min læge, men min datter nægtede al mme da hun var 7 mdr og tog ikke på i 3 mdr, så jeg synes det er klædt træls. Han spiser ikke store portioner mos, max 1/2-3/4 , dl. 

Putter en skefuld mme i alle 3 skemåltider, og der bør være mælk i sempergøden. Forsøger med opblødt bondebrød med smør, yoghurt, laver smoothies og putter en smule ekstra fedtstof i hans grønsagsmos for at sikre ham kalorier nok. Han har ikke meldt sult siden han var 3 mdr, stoppede fra den ene dag til den anden, så byder ham på nogenlunde faste tidspunkter. Vækker ham dog ikke, for han er jo ikke undervægtig eller lider nogen nød og min læge/sp synes jeg overreagerer og mener jeg er ramt efter forløbet med min datter som faldt 3 kurver fordi hun spiste og drak for lidt. Ja det tror da fanden, når min dreng fra fødslen hvor han vejede 4 kg, drak 6-700 ml mme i døgnet og ikke tog nok på. De siger at han bare er småtspisende og at han ser fin ud. Man han sover rigtig meget og tænker måske også at det er derfor han ikke har voldsom stor appetit? Forstår bare ikke hvorfor han ikke er mere tørstig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2014

missehxx

Min søn lå snart 5 mdr er også småtspisende og gider heller ikke sin MME. Vi er blevet beordret skemad 2x dagligt ig så skal han tilbydes flasken for resten. Han har også haft tabt sig lidt det sidste stykke tid �� han spiser omkring 1/4 dl kun ��

jeg er også super vange for at han ikke får væske nok. Han biler tilbudt vand af kop til måltiderne men han synker ikke��

her får jeg også af vide at jeg bare skal slappe af og han er helt fint. Jeg prøver, men det er svært når hans ribben bliver mere og mere tydelige og bleerne tørre ��

Anmeld

27. september 2014

missehxx

Min søn lå snart 5 mdr er også småtspisende og gider heller ikke sin MME. Vi er blevet beordret skemad 2x dagligt ig så skal han tilbydes flasken for resten. Han har også haft tabt sig lidt det sidste stykke tid �� han spiser omkring 1/4 dl kun ��

jeg er også super vange for at han ikke får væske nok. Han biler tilbudt vand af kop til måltiderne men han synker ikke��

her får jeg også af vide at jeg bare skal slappe af og han er helt fint. Jeg prøver, men det er svært når hans ribben bliver mere og mere tydelige og bleerne tørre ��

Anmeld

27. september 2014

mchip

missehxx skriver:

Hvor meget mme drikker han så udover de 2 måltider? Kan ikke forstå I ikke må gå op til 3, hvoraf det ene evt kunne være frugtmos med mmepulver.. Byder du vand el, ler mme til skemåltiderne? Vær forsigtig med vand, babyer der ikke er vild med mme, kan nægte det helt når de smager vand, det gjorde min datter som sagt og tog ikke på i lang tid. Ham her foretrækker også vand og havde ellers svoret at han aldrig skulle have det, men da det var varmtvturde jeg ik andet end at give ham det da han var helt nede på 2-300 ml mme i døgnet 

Anmeld

27. september 2014

missehxx

mchip skriver:

Hvor meget mme drikker han så udover de 2 måltider? Kan ikke forstå I ikke må gå op til 3, hvoraf det ene evt kunne være frugtmos med mmepulver.. Byder du vand el, ler mme til skemåltiderne? Vær forsigtig med vand, babyer der ikke er vild med mme, kan nægte det helt når de smager vand, det gjorde min datter som sagt og tog ikke på i lang tid. Ham her foretrækker også vand og havde ellers svoret at han aldrig skulle have det, men da det var varmtvturde jeg ik andet end at give ham det da han var helt nede på 2-300 ml mme i døgnet 

Han drikker cirka 600 ml ���� han får vand til for han vil ikke have MME på kop, og noget skal han jo have ��

vi må ikke give ham 3 gange fordi hans nælkemæbgwe så vil blive endnu mindre ��

Anmeld

27. september 2014

missehxx

mchip skriver:

Han drikker cirka 600 ml ���� han får vand til for han vil ikke have MME på kop, og noget skal han jo have ��

Anmeld

27. september 2014

mchip

missehxx skriver:

Men 600 ml plus 2 skemåltider, synes jeg lyder helt ok for en baby på 5 mdr, specielt hvis ikke han er så stor. Ham her ligger ikke så højt på mme, så tør ikke andet end at give ham kalorieholdigt mad. Men han er ikke tynd. Har godt læst nogle af dine andre indlæg, man bliver jo lidt desperat når ens baby ikke trives vægtmæssigt, kan huske det fra min datter, det var rædsomt. Men det vigtigste er at dit barn er glad, udvikler sig og får et godt forhold til alm mad, så skide være med det mælk..

Anmeld

27. september 2014

missehxx

mchip skriver:

Men 600 ml plus 2 skemåltider, synes jeg lyder helt ok for en baby på 5 mdr, specielt hvis ikke han er så stor. Ham her ligger ikke så højt på mme, så tør ikke andet end at give ham kalorieholdigt mad. Men han er ikke tynd. Har godt læst nogle af dine andre indlæg, man bliver jo lidt desperat når ens baby ikke trives vægtmæssigt, kan huske det fra min datter, det var rædsomt. Men det vigtigste er at dit barn er glad, udvikler sig og får et godt forhold til alm mad, så skide være med det mælk..

Lige præcis, og det tager lang tid at acceptere.. Jeg havde egentlig forlist mig med tanken, men må indrømme jeg blev slået lid tilbage nu hvor han er begyndt at tabe sig, da han i forvejen er lang og tynd og ikke rigtig har noget at tage af.. Hans ribben er blevet temmelig tydelige nu, og det huer mig ikke rigtig ��

Anmeld

27. september 2014

missehxx

mchip skriver:

Lige præcis, og det tager lang tid at acceptere.. Jeg havde egentlig forlist mig med tanken, men må indrømme jeg blev slået lid tilbage nu hvor han er begyndt at tabe sig, da han i forvejen er lang og tynd og ikke rigtig har noget at tage af.. Hans ribben er blevet temmelig tydelige nu, og det huer mig ikke rigtig ��

Anmeld

30. september 2014

mchip

missehxx skriver:

Må jeg spørge hvad han vejer/måler? Anton har slet ikke ville drikke ren mme de sidste 3-4 dage/nætter, men gerne hvis det er fortyndet, så på den måde får han da lidt mere næring end hvis det bare er vand. Han er så også syg med mellemøresbetændelse i øjeblikket så han har absolut ingen appetit. Sover din søn ellers godt? Og da kun super at han vil tage flasken med mme, min han nægter den hvis det er mme, selv i søvne og som sagt bliver han 7 mdr om en uge. Men lægen siger det er ok hvis bare han tager på, tisser og har lind afføring. Melder din dreng sult? For det gør min nemlig ikke så jeg prøver med nogenlunde faste spisetider..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.