Barsels dagpenge fra Udbetaling Danmark og A-kasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.705 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. september 2014

Anonym trådstarter

Hey alle..
Jeg har lige et spørgsmål vedr. barsel.
Hvis man er på A-kasse og bliver gravid, så bliver man vel berettiget til dagpenge fra A-kasse ik?
Men samtidig har man vel ret til "almindelig" barsels penge, som Udbetaling Danmark udbetaler, vil det så sige, at man både får det ene og det andet eller hvordan fungerer det, nogen der ved det?

Jeg har nemlig fået at vide, at hvis man er på A kasse og bliver gravid så får man barselsdagpenge.. Dette har man ret til i 52 uger, og tæller ikke med i de to år man er berretiget til dagpenge. 

Men er det så en dagpenge ens a-kasse udbetaler til en, eller er det udbetaling danmark som gør det?

Og hvad hvis man ingen job har mens man er på a-kasse, altså man er blot arbejdssøgende?

Jeg står blot og prøver at forstå, hvad forskellen er på den barselsdagpenge man får, når man er på a-kasse og når man ikke er på a-kasse, om satsen er det samme osv.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2014

FamilenStorm

Hmm.. 

Altså.. Da jeg fødte anden gang, blev jeg færdig med min ba 10 dage efter, og var fra den dag berettiget til dp.. 

Jeg kontakede min a kasse som satte det i værk, og så fik jeg pengene fra udbetaling Danmark.. Og da barslen var slut fik jeg dp fra a kassen.. 

Anmeld

24. september 2014

Christine

Anonym skriver:

Hey alle..
Jeg har lige et spørgsmål vedr. barsel.
Hvis man er på A-kasse og bliver gravid, så bliver man vel berettiget til dagpenge fra A-kasse ik?
Men samtidig har man vel ret til "almindelig" barsels penge, som Udbetaling Danmark udbetaler, vil det så sige, at man både får det ene og det andet eller hvordan fungerer det, nogen der ved det?

Jeg har nemlig fået at vide, at hvis man er på A kasse og bliver gravid så får man barselsdagpenge.. Dette har man ret til i 52 uger, og tæller ikke med i de to år man er berretiget til dagpenge. 

Men er det så en dagpenge ens a-kasse udbetaler til en, eller er det udbetaling danmark som gør det?

Og hvad hvis man ingen job har mens man er på a-kasse, altså man er blot arbejdssøgende?

Jeg står blot og prøver at forstå, hvad forskellen er på den barselsdagpenge man får, når man er på a-kasse og når man ikke er på a-kasse, om satsen er det samme osv.  

Forskellen er at dagpenge er via a-kassen, barselsdagpenge udbetales af Udbetaling Danmark. Man får ikke begge dele under barsel 

Anmeld

24. september 2014

Kay

Normal vis ville du det første halve år få løn under barsel hvis du havde job... (De penge ville din arbejdsgiver få refunderet af udbetaling Danmark)

men som arbejdsløs får du dagpenge og de bliver betalt af udbetaling Danmark og ikke af a kassen, men din a kasse skal hjælpe dig med at søge om barselsdagpenge da du det første halve år skal havde det udbetalt det beløb du ville havde fået på almindelige dagpenge  

Og resten af tiden vil du så få almindelige barselsdagpenge som alle andre

Gav det mening

Anmeld

24. september 2014

De3Guldklumper

Hvis du er ledig og får dagpenge gennem a kassen så når du bliver gravid og går på barsel så "holder du pause" i ledighedsperioden og dermed i dine dagpenge. Dine dagpenge går derfor over og hedder barselsdagpenge som udbetales af udbetaling Danmark. 

Anmeld

24. september 2014

Anonym trådstarter

FamilenStorm skriver:

Hmm.. 

Altså.. Da jeg fødte anden gang, blev jeg færdig med min ba 10 dage efter, og var fra den dag berettiget til dp.. 

Jeg kontakede min a kasse som satte det i værk, og så fik jeg pengene fra udbetaling Danmark.. Og da barslen var slut fik jeg dp fra a kassen.. 

Fik du barselspenge først da du havde født? 

Og efter din barsel hos udbetaling Danmark udløb og du gik over til a kasse, under hvilke præmisser var det?  Altså skulle du være aktiv jobsøgende eller? 

Anmeld

24. september 2014

Anonym trådstarter

Pylle3 skriver:

Hvis du er ledig og får dagpenge gennem a kassen så når du bliver gravid og går på barsel så "holder du pause" i ledighedsperioden og dermed i dine dagpenge. Dine dagpenge går derfor over og hedder barselsdagpenge som udbetales af udbetaling Danmark. 

Og det er i 52 uger,  ik? 

Anmeld

24. september 2014

Anonym trådstarter

Kay skriver:

Normal vis ville du det første halve år få løn under barsel hvis du havde job... (De penge ville din arbejdsgiver få refunderet af udbetaling Danmark)

men som arbejdsløs får du dagpenge og de bliver betalt af udbetaling Danmark og ikke af a kassen, men din a kasse skal hjælpe dig med at søge om barselsdagpenge da du det første halve år skal havde det udbetalt det beløb du ville havde fået på almindelige dagpenge  

Og resten af tiden vil du så få almindelige barselsdagpenge som alle andre

Gav det mening

Ja lidt men ved man så hvad satsen er på?

Anmeld

24. september 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Satsen er den samme, når du går fra almindelige dagpenge til barselsdagpenge. Det enester, der ændrer sig er, hvem der udbetaler pengene og, at du ikke skal være aktivt jobsøgende og gå til møder, mens du er på barsel, som du skal så længe du er på almindelige dagpenge.

Anmeld

24. september 2014

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Og det er i 52 uger,  ik? 

Du kan se en oversigt fra borger.dk her. Så vidt jeg se, kan du få barselsdagpenge i 4 uger før fødslen, og herefter 14 ugers barselsorlov og 32 ugers forældreorlov, hvor du også får barselsdagpenge, i alt 50 uger hvoraf de 46 uger er efter fødslen og de 4 uger før.

https://www.borger.dk/Sider/Barsel-ledige.aspx

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.