Jeg forstår ikke varmeberegning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.088 visninger
2 svar
1 synes godt om
22. september 2014

StudPsyk

Vi er lige flyttet i rækkehus her pr. den 12 september, og for første gang har vi rent faktisk nosset sig sammen til at forsøge at SPARE på vores forbrug OG holde øje med det. Ja ja, det burde vi have gjort noget før, men altså bedre sent end aldrig.

Jeg noterer hver mandag hvad vi har brugt i el, vand og varme i et skema.

Jeg ville så i dag prøve at regne sådan et overslag ud over hvad vi mon så reelt bruger i kroner og ører om måneden, ved at gange denne uges forbrug med 4 så det er for en måned. Selvfølgelig ved jeg godt, at forbrug varierer fra uge til uge, det var også bare sådan cirka.

Men så forstår jeg ikke med varme, for jeg får det til at vi så skulle bruge for 1500 kroner varme om måneden, og det passer ingen steder hen! Beregnet aconto da vi flyttede ind er 710, og denne uge vi har boet her, har vi stort set ikke haft skruet op for varmen, og mht. varmt vand (det tæller vel med?) er vi også gået op i at spare, og vi slukker for vandet når vi sæber os ind i badet osv. osv. Vi har gulvvarmen tændt på badeværelset, men kun på 1, og har døren lukket derudtil, sådan at varmen ikke fiser ud.

Men jeg tænker at det måske bare er mig der forstår tallene forkert, så måske kan i hjælpe?

Jeg har vedhæftet det brev vi har fået. Der står periode: 1/9-14 til 30/4-14.

Her er så hvad jeg har regnet ud:

Der står at det koster 295 kr. pr. MWh.

Sidste mandag stod måleren på: 111.634
Denne mandag stod den på: 111.765

Altså et forbrug på 131 MWH? Med mindre at punktummet skal læses som et komma?

Og hvis det er 131 MWH er det jo 131 MWH * 295 kr. = 38.654 kr.

Der må være noget jeg læser forkert!

Selv hvis jeg siger 1,31 MWH * 295 kr. = 386 kr. ville det give 1500 kr. på en måned.

Hvis jeg så læser punktummet i udregningen som et komma, ville det give 0,131 MWH * 295 kr. = 39 kr. = 155 kr. på en måned, hvilket til gengæld lyder af meget lidt.

Så fortæl mig lige hvor det går galt i min udregning, så jeg kan få ro i min varme-sjæl!

Som sagt kan i se de relevante tal for pris i den vedhæftede fil. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2014

Missy_B

Jeg ville mene at der går 1000 kWh på en mwh (og din aflæsning forgår i kWh).

Dermed har i brugt 0,131 mwh*295 kr på en uge - og ja det vil give ca 155 på en måned.

Det lyder meget rimeligt når det har været en okay varm uge - og tro mig til vinter fordobles forbruget sandsynligvis i de kolde måneder. 

Vi bruger ca 11-12 mwh om året på 113 km2 bolig og 50 km2 garage - så det virker helt okay

Anmeld

22. september 2014

StudPsyk

Missy_B skriver:

Jeg ville mene at der går 1000 kWh på en mwh (og din aflæsning forgår i kWh).

Dermed har i brugt 0,131 mwh*295 kr på en uge - og ja det vil give ca 155 på en måned.

Det lyder meget rimeligt når det har været en okay varm uge - og tro mig til vinter fordobles forbruget sandsynligvis i de kolde måneder. 

Vi bruger ca 11-12 mwh om året på 113 km2 bolig og 50 km2 garage - så det virker helt okay

Super, tak, så giver det mere mening! Det er så også uden moms og alle de andre tillæg. Så aconto på 710 som det er fra den tidligere lejer kommer nok til at passe meget fint med at det er omkring 500 om måneden disse måneder, men så dyrere om vinteren 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.