Vitani skriver:
Hej!
Først og fremmest dav til jer alle, jeg er helt ny! 
Jeg er færdig med min HF til vinter, og har søgt ind på pædagogstudiet til februar. Indtil videre siger de at jeg ikke har fået plads, men at der stadig er en chance. Ellers søger jeg bare ind til sommer i stedet. 
Jeg har ingen børn, men det ligger i den nærmeste fremtid. Jeg har fundet den rigtige kæreste, har ejerlejlighed, og er generelt stabil og glad.
Har nu mange spørgsmål. Hvis jeg bliver gravid nu, når jeg 4 måneders pædagogstudie (hvis jeg kommer ind feb.) ellers når jeg slet ikke at begynde! (start i aug.)
Hvis jeg når 4 måneders studie, skal jeg så starte forfra med studiet igen efter barsel? eller har jeg en form for merit?
Ifølge SU kan jeg så stadig godt få SU under barsel, selvom jeg ikke er begyndt studie?
Derudover har jeg læst om pasning af eget barn. ( http://subsite.kk.dk/sitecore/content/Subsites/Institutionsportalen/SubsiteFrontpage/AndrePasningstilbud/PasningAfEgneBoern.aspx 
Er der muligt for mig at tage et halvt års barsel med mix klip, dvs dobbelt SU i 6 måneder, og derefter passe eget barn i noget tid, fx 1 år eller 1½, og derefter fortsætte studiet?
Håber nogle af jer har info og erfaringer, i virker så søde når jeg læser med på andre debatter 
Jeg vil svare på det jeg kan 
Om du skal starte forfra kommer an på om studiet er i semestre eller moduler? De fag hvor du når at tage eksamen skal du selvfølgelig ikke tage igen. På mange studier - og vist også der - har man det der hedder førsteårsprøven, som er prøver man skal have bestået i løbet af det første år. Hvis set er tilfældet skal du huske at spørge om du skal søge dispensation.
Du kan ikke få SU, hvis du ikke er begyndt. Du skal være studieaktiv måneden før du kan få udbetalt de ekstra barselsklip.
Det er sikkert muligt, men jeg er ikke sikker på du i det tilfælde ville kunne forblive indskrevet på studiet, især hvis du ikke har deltaget i en eneste eksamen. Du ville skulle tage orlov og det gives normalt ikke før førsteårsprøven er bestået. Undtagelsen er ved barsel, men om det stadig regnes som barsel hvis du ville være væk i mere end år ved jeg ikke. Vær opmærksom på at det tilbud, passe i eget hjem, desuden kun er gældende i enkelte kommuner.