Styrke relationer hos 3-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

888 visninger
3 svar
0 synes godt om
15. september 2014

Anonym trådstarter

Hejsa.

Der er formentlig en del der kan genkende mig, det er helt okay, jeg er kun anonym af sådan et ekstra-ekstra hensyn.

Men det er om min 3-årige datter. Hun er meget introvert, som i en hel del. Til før-børnehavemøde i vuggestuen (hun starter i BH næste måned) sagde de også, at hun havde det svært med større grupper af børn. Hun trives bedst i små grupper, har brug for mange pauser hvor hun kan være bare sig selv, og at hun er meget længe om at varme op til andre børn. Som de sagde: Det er helt okay at være sådan, alle børn kan jo ikke være udfarende. Så længe vi fortsat arbejde på at styrke hendes selvværd (som de synes vi gør godt allerede), så er hun jo lige som hun skal være. De sagde så også, at de synes det er meget vigtigt at vi arbejder på hendes sociale relationer nu hvor hun starter i børnehave og har en alder hvor man kan lave legeaftaler. Fordi hun nok ikke lige er den der siger "Hej mor må ***** komme med hjem?", vi må gøre det for mig, for at styrke det sociale hos hende.

Men... Hvordan gør man lige det? Altså jeg tænker, at det kræver en hvis portion forståelse fra det andet barns forældre side + tålmodighed fra legekammeratens side. For mange af de børn vi møder, mister jo hurtigt interessen for hende, fordi hun ikke har lyst til at lege sammen det første lange stykke tid.

Hvordan styrker vi bedst det sociale? Er det sådan noget med lige at lade hende starte op i Børnehaven og vente til hun har dannet nogle relationer til nogle børn der og så invitere dem hjem?

Vi er lige flyttet til et nyt sted/ny by, det er naturligvis også lidt svært for hende. Men her er riiiigtig mange børn på hendes alder, som vi møder på legepladsen. På sigt kunne det være dejligt for hende at få venner her også, for det er så nemt at lave legeaftaler når man bor i samme rækkehusområde. Men det synes jeg så er lidt sværere, for i og med hun ikke naturligt får lyst til at lege med dem på legepladsen, er det jo lidt svært at danne den relation.

Er det så bedre at vente til hun har "øvet" sig med dem i Børnehaven og så se, om "legepladsrelationerne" kommer lidt mere af sig selv?

Jeg ønsker ikke at presse hende ud i en hel masse socialt hun ikke kan overskue. Jeg hadede at mine forældre gjorde det mod mig! Men jeg ønsker også at styrke hendes relationer og hjælpe hende til at danne venskaber, som vuggestuen har anbefalet, for det er så vigtigt med venner...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Tænker at det er rigtig fint at i gir hende tid til at lære de andre børn at kende rigtig godt, inden i begynder at lave legeaftaler osv. Nak med pædagogerne om hvem hun leger godt med, og evt få dem til at hjælpe jer med at skabe en god kontakt til det barns forældre. Efter et stykke tid, ka i så starte med at invitere barnet hjem til jer et par timer, hvor i hjælper ungerne med at lege.

Bliv ved med at tage på legepladsen, og hjælp hnde med at tage kontakt til de andre børn. Lige nu er hun jo så lille at de andre måske også ka virke lidt voldsomme, når nu hun selv er så stille. Vh stine

Anmeld

15. september 2014

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Tænker at det er rigtig fint at i gir hende tid til at lære de andre børn at kende rigtig godt, inden i begynder at lave legeaftaler osv. Nak med pædagogerne om hvem hun leger godt med, og evt få dem til at hjælpe jer med at skabe en god kontakt til det barns forældre. Efter et stykke tid, ka i så starte med at invitere barnet hjem til jer et par timer, hvor i hjælper ungerne med at lege.

Bliv ved med at tage på legepladsen, og hjælp hnde med at tage kontakt til de andre børn. Lige nu er hun jo så lille at de andre måske også ka virke lidt voldsomme, når nu hun selv er så stille. Vh stine

Det synes jeg lyder som en god plan Jeg synes heller ikke jeg vil presse hende ud i en masse bare fordi hun lige er fyldt de magiske 3 år, altså tænker det nok skal komme.. Og så prøver jeg at ligge mine egne usikkerheder til siden. Jeg har altid selv haft det svært socialt og ønsker jo ikke det samme for hende, men jeg tænker også at forskellen er, at jeg ser hendes personlighed som en styrke på mange punkter og forstår hende, det gjorde mine forældre ikke

Lige et sidespørgsmål jeg glemte at skrive:

Hun fylder 3 år i midten af oktober, starter i bh 1. oktober.. Ville du invitere hendes gruppe hjem (de er en gruppe på cirka 12 3-årige) eller holde den i BH første gang, når det e rså nyt? 

Anmeld

15. september 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Det synes jeg lyder som en god plan Jeg synes heller ikke jeg vil presse hende ud i en masse bare fordi hun lige er fyldt de magiske 3 år, altså tænker det nok skal komme.. Og så prøver jeg at ligge mine egne usikkerheder til siden. Jeg har altid selv haft det svært socialt og ønsker jo ikke det samme for hende, men jeg tænker også at forskellen er, at jeg ser hendes personlighed som en styrke på mange punkter og forstår hende, det gjorde mine forældre ikke

Lige et sidespørgsmål jeg glemte at skrive:

Hun fylder 3 år i midten af oktober, starter i bh 1. oktober.. Ville du invitere hendes gruppe hjem (de er en gruppe på cirka 12 3-årige) eller holde den i BH første gang, når det e rså nyt? 

Jeg syntes begge dele er er lige godt!! 

Fordelen ved at holde det der hjemme, ka være at hun føler sig på hjemmebane, hvilket gir masser af selvtillid + at i forældre får mulighed for at møde børnehaven på en anden måde.

Fordelen ved at være i børnehaven, ka være at i ik selv ska stå med så meget derhjemme, hvis du i forvejen selv syntes det er svært med en masse nye mennesker. + At det er mega sejt at få lov til at dele noget lækkert ud i børnehaven. Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.