Mirena spiral & psykiske bivirkninger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.453 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. september 2014

Anonym trådstarter

Kære alle

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med mirena spiral, for at andre kan træffe det rigtige valg ift prævention. 

Jeg er 34 år og har et barn på 4. Jeg fik en mirena spiral  for 3,5 md siden fordi jeg fik voldsomme humørsvingninger 7-10 dage op til mens, da jeg tog minipiller. Jeg havde før erfaret, at jeg har det rigtig meget bedre, i de perioder af mit liv, hvor jeg ikke har taget P-piller/minipiller. Lægen mente at jeg skulle prøve Yaz i stedet for minipiller. Men det betød bare at jeg følte mig maximalt præmentruel hele md i stedet for de 7-10 dage. Så foreslog lægen mirena spiral - det svarer til en minipille hver 2. Dag (i hormondosis). Jeg var fuld af forventning, da jeg også var blevet "lovet" at mirenas hormon kun har en effekt lokalt i livmoderen og ikke systemisk (i hele kroppen). Lidt brystspændinger de første mdr kunne dog forventes. 

Nå - men hvordan virkede den så? Desværre var det virkelig ikke godt! Jeg troede ellers at NU var hormonproblemet løst - men i stedet blev jeg nøjagtig lige så prementruel som på minipiller. Derudover begyndte jeg på 2. Md at få mareridt om natten i den premenstruelle periode. Jeg tror ikke, jeg ellers kan huske, hvornår jeg sidst har haft mareridt?! Og på toppen af det - blev jeg efter 5 års pause igen vært for en ordentlig omgang panikangst. Jeg havde det SÅ skidt og prøvede at fjerne spiralen selv, men det var for svært og da mens kom 2 dage efter panikangsten begyndte, forsvandt symptomerne og jeg besluttede at prøve én md. mere. Nu er jeg så her - min 3. Præmenstruelle periode med mirena. Og jeg har det ENDNU værre end sidste md.. Jeg er depri, sur, har slem panikangst og har her til aften fået hevet den spiral ud. Min mens er en hel uge forsinket - og jeg har haft været premens i 14 dage, haft mareridt og nu igen panikangst - nu i 2 dage.

Nu hvor spiralen ligger i skraldespanden, håber jeg, snart at kunne vende tilbage til at være "bare mig" uden tilsatte hormoner og alle de bivirkninger der, for mig, følger i kølvandet af dem. 

Min tanke med dette indlæg er, at få andre til at overveje mirena en ekstra gang, hvis du i forvejen mistænker dig selv for at fungere dårligt med tilsatte hormoner. 

Vh mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.