Eksperthjælp: Nu er det nok!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.275 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. september 2014

Trine Andreasen

"Nu er det nok!"

Hej Trine

Vi har nu i 5 uger ikke sovet ordentlig nogen af os i vores lille familie. Vi er mor, far og Magnus. Det startede da jeg kom hjem fra en ferie i Budapest. Maghus vågnede flere gange om natten og viste (synes jeg) tydeligt at han havde ondt. Jeg var over bevist om at det var tænder da han savlede meget, havde hænderne i munden hele tiden, hvis han da ikke spurgte efter sin sut.

En uge efter at jeg var kommet hjem skulle jeg starte på VUC og far skulle til t aflevere om morgenen (dette er blevet gjort flere gange at vi har byttet i perioder og uden problemer)

Nu har vi så den seneste uge kæmpet med at få ham til at sove når han skal i seng. Han bliver sur og vil ikke. Vi holder fast og siger han skal. Han spiser ikke ret meget til aften og har aldrig rigtigt gjort det. Men vil nu her have både æble, banan, bolle, vand osv. inden han skal i seng. Jeg har forsøgt at holde fast i at han ikke skulle spise alt muligt andet, når han ikke vil spise sin aftensmad og har derfor gemt hans aftensmad så han fik den hvis han blev sulten. Men som trætheden er vokset og overskuddet forsvundet har jeg givet efter.

Hvis vi får ham til at sove kan han vågne flere gange stadig og i går tog det os 5 timer at få ham puttet igen. Han skriger og skriger så længe han skal være på sit værelse i sengen. Det hjælper ikke at jeg tager ham op og synger for ham, heller ikke hvis jeg henter vand. Jeg prøvede at holde fast ved at han skulle puttes på hans værelse, men igen jeg orkede ikke at stå og kæmpe med ham (han problemer med ryggen og vi kan ikke have en ordentlig stol inde hos ham) Vi har lykkedes med at han er fladet i søvn på sin puslepude, mens vi stod ved siden af. Fordi det var det eneste sted han faldt til ro.

I går endte det med at jeg tog ham i barnevognen og gik rundt med ham i 20 min og så gav han sig. Men vågnede da jeg skulle have ham op i seng. Så sagde jeg til ham at nu var det nok, jeg gad ikke mere og ville ind og sove og det skulle han også. Så blev han stille og strittede ikke i mod da jeg lagde ham ned i sin seng og så sov ham, men kun 6 timer.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, vi er ved at gå op i limningen her hjemme, jeg kan ikke passe mine studier, vi skændes pga. søvn mangel (dog prøver vi at begrænse det til når han sover.)

Vuggestuen siger at han trives fint hos dem, de kan ikke mærke på ham at han har sovet dårligt og at det har stået på så længe. Han spiser og sover fint hos dem.

Hvad gør vi forkert?

Hilsen Enirt

Trines svar

Hej Enirt

Tak for dit brev. Det lyder godt nok som en hård omgang. Hvis det er en trøst kan jeg fortælle at rigtig mange forældre desværre kommer ud for at have konflikter med deres barn når de skal sove.

Heldigvis er der flere ting som I kan gøre.....

Du har ikke skrevet hvor gammel din søn er men da du skriver at han går i vuggestue går jeg ud fra at han er mellem 1-2 år. Dette er en spændende alder for de små hvor de oplever at have kontrol over deres krop og stemme.

Når jeg læser dit brev virker det på mig som om, at det der ligesom har startet denne konflikt er at du har været ude og rejse og at du er startet i skole igen. Men det virker også på mig, som om at der er et vis element af dårlig samvittighed med i spillet.

De fleste forældre får utrolig dårlig samvittighed når de tager væk fra deres barn eller når de starter på arbejde igen efter barslen. Den dårlige samvittighed kompensere de for, ved at være ekstra "søde" eller overbærende med deres børn. Det betyder at barnet pludselig mister sin faste ramme at forholde sig til.
Derfor vil barnet prøve at finde denne ramme og når den er fundet vil barnet blive ved med at prøve den, for nu at være sikker på at den ikke ændre sig igen.

Du kom hjem fra en rejse, du oplevede at Magnus havde ondt, du starter i skole. Pludselig er der flere elementer der får dig til at agere anderledes end du normalt gør, du bliver pludselig en anden og det mærker Magnus. Det eneste han kan gøre er at prøve at finde dig og det gør han ved at udfordre dig på jeres rammer, f.eks. med pludselig at vil have frugt om aften eller ved ikke at sove.

Du bliver bekymret/frustreret og giver endnu mere efter på dine rammer, som får Magnus til at prøve endnu mere på at finde dig og sådan fortsætter det indtil I alle sammen bliver så frustreret at bærret flyder over. Og du så finder dig selv og dine rammer igen.

Det er det der skete forleden dag da sagde nu er det nok. Du fik vist Magnus at her er jeg og her går min grænse. Han kunne pludselig mærke dig og derfor lage han sig til at sove fordi han nu var tryg.

Så når du skriver hvad I gør forkert så vil jeg heller svare at du gør det rigtige ved at være dig selv og holde på dine grænser og rammer. Når du gør det bliver Magnus tryg og så skal han ikke "prøve dig af".

Så derfor er mit råd hold fast i jeres rutiner. Og husk at hver gang I afviger fra dem bliver Magnus utryg og vil herefter prøve jer af indtil han kan mærke jer igen.

Det er desværre nemmer sagt end gjort, for når trætheden har overmandet en giver man efter for presset. Derfor synes jeg at I enten skulle se om I ikke kan få ham passet en nat så I kan få talt sammen og sovet eller afsætte en dag hvor han evt er underhold at leg eller andet. Og så planlæg de næste 14 dage hvem der putter og hvilke ritualer I har. Den der ikke putter må gerne sove i det andet værelse med ørepropper så der altid er en af jer der har sovet og derved har mere overskud.

Hvis I kan finde tilbage til jeres gode rutiner vil Magnus blive tryg og I vil opleve et barn der ikke prøver jer af.

Jeg ønsker jeg al held og lykke.

Hilsen Trine
www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.