Grød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

968 visninger
10 svar
18 synes godt om
1. september 2014

1234rj

Min datter er 3,5 måned gammel,mhun har helt fra start af sovet 8-12 timer om natten i træk. Den sidste uge har hun vågnet 2-4 gange om natten, er det ved at være tid til grød?

hun vil også hellere have flasken end spise hos mig? Det er også nyt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2014

Røverdatter

Jo mere en baby får flaske, jo mere ønsker den flasken - maden flyder hurtigere (der er ikke så mange kræfter der skal til + det er en anden sutteteknik).

I forhold til det med natten så vil det altid svinge meget i barnets første levetid. Jeg har slet ikke tal på hvor ofte min søn ændrede sin natterytme. Men det er MANGE.
Det samme gælder maden - din baby vil nok have mere at spise for tiden, fordi det er vokse-tid babyer er så smarte at de selv regulerer hvor meget de har brug for.

Mht fast føde så vil jeg sige klart Nej til grød i den alder! Tarmene er slet ikke udviklet til at skulle fordøje fast føde og anbefalingen er ved 6 måneders alder. Ved ikke hvorfor mange sundhedsplejerske pludselig begynder at anbefale det ved fire måneders alderen for det er (ifølge WHO og sundhedssytrelsens egne anbefalinger) slet ikke hensigtsmæssigt for babyen.

prøv at tjekke op på BLW metoden - Baby Lead Weaning. En metode hvor man følger barnets egen rytme i forhold til fast føde. Vi kørte med BLW og min søn startede faktisk først sådan rigtigt at spise fast føde da han var 10 måneder. Han fejler nul og niks i dag ernæringsmæssigt så tror ikke du behøver bekymre dig

Anmeld

1. september 2014

Sitrani

1234rj skriver:

Min datter er 3,5 måned gammel,mhun har helt fra start af sovet 8-12 timer om natten i træk. Den sidste uge har hun vågnet 2-4 gange om natten, er det ved at være tid til grød?

Jeg vil sige nej til grød så tidligt.. tarmene kan slet ikke kapere fast føde endnu... jeg vil råde dig til at lægge hende mere til end du plejer, så du stimulerer mælkeproduktionen. Din datter har brug for mere mælk fordi hun jo bliver større. Derfor vil hun også hellere have flaske når du tilbyder hende den, for der skal hun ikke arbejde så hårdt, som ved brystet, og bliver derfor hurtigere og nemmere mæt... men synes da du skal blive ved med at amme hende! Bare lægge hende til mere, så du producerer mere mælk.... babyer er så smarte at de selv siger til,  når det er tid til mere mælkeproduktion ☺

Anmeld

1. september 2014

Ønskebarnet2014

Min sundshedsplejerske sagde at jeg skulle starte grød op når de var 4 mdr og senest 6 mdr 

Syntes vi alle for forskellige svar.

Anmeld

1. september 2014

anynom

Ønskebarnet2014 skriver:

Min sundshedsplejerske sagde at jeg skulle starte grød op når de var 4 mdr og senest 6 mdr 

Du kan sige til din sundhedsplejerske, at hun går i mod de anbefalinger hun er ansat til at fortælle  

Anmeld

1. september 2014

Ønskebarnet2014

Vildt.

Anmeld

1. september 2014

TNBC

Ønskebarnet2014 skriver:

Lægen(ikke mig), her siger; 6måneder, fordi deres mave er slet ikke klar til fast føde før. 
Så vent til de seks måneder. 

Anmeld

1. september 2014

TNBC

1234rj skriver:

Overhovedet ikke tid til grød, ikke før 6måneder. 

Som en anden siger; maden kommer hurtigere fra flaske end fra brystet, og nok derfor at hun er glad for flasken, fordi hun jo får sin mad hurtigere. 

Bliv ved med at ligge hende til. 

Med natten, hvornår giver du hende mad sidst? Du kan prøve dreamfeet, og se om det hjælper på søvnen. 

Anmeld

2. september 2014

Elgaard73

Åh, de kære anbefalinger.... Nogle SP'er siger at man absolut ikke må, andre siger at man godt må. Altså, ikke at man SKAL, men at man godt kan. Det er en vurdering af det enkelte barn.

Vi startede så småt op med grønsagsmos og vælling, da vores dreng var lige lidt over 4 måneder. Og han elskede det. Han blev simpelthen ikke mæt nok af amningen, og heller ikke af MME'en, så hvad var vores alternativ? At lade ham sulte? Det har aldrig givet os problemer, hverken da vi startede op eller nu. Så han er altså ikke blevet "ødelagt" af det, som man ellers godt kunne tro ville have sket, når man læser nogle af svarene . Tværtimod, tror jeg at den tidlige start har været med til at give os en dreng, som aldrig har haft problemer med mad (ingen kræsenhed, ingen spise problemer eller lign)

Jeg syntes at du skal prøve dig frem. Prøv at lave lidt grønsagsmos og se om det er noget. Eller vælling. Så længe at du går stille og roligt frem, sker der altså ikke noget. Du vil hurtigt kunne se/mærke om hun er klar eller ej.

Anmeld

2. september 2014

lineog4

Hvis det alene er begrundet i opvågninger om natten så nej så ville jeg ikke gå i gang med græd eller vælling så tidligt. BAbyer skifter søvnrytme konstant og behøver intet at have med maden at gøre - du kan endda risikere mere fast føde vil give en endnu mere skæv søvnrytme fordi maven kommer på overarbejde.

hvis derimod kurven knækker og hun rækker ud efter jeres mad osv så ville når hun kommer forbi de 4 mnd så småt begynde.

Mine er begyndt før de var 6 mnd alle 3, den ene endda meget tidligt men han var også en basse. De har intet haft med maven, ikke været mere syge (faktisk mindre) end flertallet osv. Og vi startede fordi kurven knækkede og de fulgte vores mad med øjne, hænder osv 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.