Baby 5 mdr, gylper og tager ikke på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

962 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. august 2014

Anonym trådstarter

Hej piger

Jeg håber i vil give jeres mening til kende.
Jeg har en skøn dreng på 5 mdr der trives - han smiler, griner, triller og alt han ellers bør kunne. Til gengæld gylper han mere og mere, jo ældre han er blevet. Dog aldrig om natten. Det er ikke alle dage der er lige slemme, men for det meste gylper han 1-2 gange efter hver amning om dagen, og også ofte når han ligger på maven. Samtidig tager han ikke på. Han er født stor, knap 4 kg, vejede 5,25 kg som 5 uger gammel, men har længe været gået i stå på knap 6,9kg. Uden at have helt styr på datoerne, mener jeg at han de sidste 10 uger maks har taget 400g på. Måske mindre.
Storebror lavede samme nr, startede meget stor og tyk ud, og stagnerede da han kom på flaske 3 mdr. Gammel, så derfor har jeg ikke tænkt videre over lillebrors vægt. Forskellen er bare at lillebror stadig er ammebarn og gylper langt mere. Han er er også allerede en lang en ift. Hvad storebror var (og er), og selv om han ikke ser for tynd ud, er elastikkerne ved at være væk.

Ville i umiddelbart reagere? Der kommer først sp når han er 8 mdr, og da hun var her for 6 uger siden var han allerede faldet to vægt kurver og rykket op på længdenkurven. Her aftalte vi bare at jeg skulle holde øje med hans vægt, fordi han jo trives og ser sund og rask ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2014

missehxx

Altså nu har jeg selv en lang og slank baby, uden elastikker men han tager på som han skal. Han bliver fulgt på Ouh grundet andre ting, og de siger at det er vigtigt at han tager på og følger sin kurve. De må gerne stagnere i korte perioder men deres kurve må ikke blive ved at knække.

Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert lige kontakte sundhedsplejersken og få ham vejet, og hvis han ikke tager på, eller kun tager lidt på, så ville jeg overveje om jeg skulle supplere med noget mælkeerstatning.

Dengang min søn ikke tog på sagde lægen, at små babyer slet ikke kan tåle at tabe sig, og heller ikke, ikke at tage på, så det er vigtigt at du får gang i vægtstigningen. Selvfølgelig skal han ikke tage helt så meget på som da han var lille, men gerne 100-150g. om ugen i den alder

Held og lykke

Anmeld

28. august 2014

Skouboe

Man kan få MME specielt til gylpebørn, Enfamil, der bliver tykt når det kommer i kontakt med mavesyren, men det er dyrt, det øger risikoen for forstoppelse og det smager ikke ret godt, så det er tvivlsomt om du kan få din søn til at spise det uden at fylde en masse sukker i, når han er så gammel som han er og vant til den søde MM.

Hvordan ser det ud når han har fået fast føde? Gylper han også der? Ellers ville jeg prøve at skrue lidt op for det. Er han ikke startet endnu, ville jeg begynde at give ham det - han har alderen til det.

Ellers er "reglerne" for gylpebørn at de skal have hovedgærdet løftet når de sover, de må ikke ligge fladt på ryggen eller på maven i ½-1 time efter hvert måltid og man helst tumle med dem i perioden mellem de vågner fra lur og de får noget at spise.

Og husk at du altid kan ringe til din SP.

Anmeld

28. august 2014

sulo

Jeg har også en lang slank dreng, der dog er ftf med en start vægt på 2306 gram.

Han har været gylper lige fra starten, dog var det rigtig slemt omkring 3-8 mdr.

Han er også en småtspisende baby, men han trives rigtig godt og det er det vigtigste har min SP sagt.

Jeg fik det råd af min SP da han var 5 mdr, at bruge Johannesbrøds kernemel i vandet til MME, men det duer jo nok ikke i din søns tilfælde, men her hjalp det fantastisk godt, lidt har det også hjulpet at jeg startede ham op grød i samme alder.

Men ring endelig til din sundhedsplejeske, de er der for det samme

Anmeld

28. august 2014

Nessie

Min datter er lige blevet 1 år, og gylper stadig jævnligt.
Hun har altid været småtspisende, og er heller ikke ret stor.

Jeg har haft sundhedsplejersken ude til ekstra vejninger et par gange, og jeg synes da bestemt også, at du skal have fat i din.
Hun kan også vejlede mht. mad osv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.