Jok123 skriver:
Min yngste søn er knap 5 mdr og bruger ikke sut. Vi har prøvet meget til med sutten men har efterhånden accepteret at han ik vil ha den.. Det er ikke et problem om dagen, men vi synes det er et problem i forhold til putning om aftenen.
Som det foregår nu blir han puttet et sted mellem kl 19.30-20.30. Han får en flaske som han falder i søvn med og blir lagt i sin seng.. 5 min efter vågner han og kan umiddelbart ik fåes til at sove videre med mindre han blir lagt i barnevognen og vi kører ham i søvn. Han sover så i barnevogn indtil kl ca 2 hvor han får flaske, blir lagt i seng og sover der resten af natten.
Da sele snart er aktuelt i barnevognen er vi begyndt at prøve at få ham til at sove uden den.. Dette lykkes sjældent og som regel ender han deri kl 22, da vi så er trætte og opgivende.
Han er ik sur om aftenen, men han er så træt at han ik kan underholde sig selv og vi skal som regel bære rundt på ham.. Og da han vejer 9 kg går det efterhånden ret meget ud over min ryg.
Jeg synes hans rytme om dagen er fin.. En formiddagslur på 30-45 min og en eftermiddagslur på 2-3 timer. Grød to gange dagligt og maven har ingen problemer. Ørerne er også tjekket.
Jeg ærger mig bare over den sut, da den hjalp vores ældste søn til at lære at falde i søvn selv..
Jeg ved godt at vi har gjort og stadig gør ting forkert, men jeg har endnu ik fundet ud af at komme ud af det, og jeg søger derfor råd til hvordan vi får ham til at sove i sin seng om aftenen og hele natten. Og hvordan vi trøster ham og får ham til at sove videre uden barnevogn 
Jeg ville lave et fast tidspunkt for godnat flasken... Og så sørge for at han ikke falder i søvn med flasken, men i stedet putter ham i egen seng...
Han søger tryghed, put evt en af dine trøjer ned i sengen/vuggen, så han føler han stadig er tæt på dig...
Lad være med at prøve på det med selen oveni "lær at sove alene i dine seng baby", da det kun kan være endnu en faktor til uro..
Struktur, samme ritualer... Syng evt samme sang ved godnat tid. Evt aften grød (senere aftensmad med jer) et bad, godnat flaske og putte ham i egen seng...
Min søn er noget ældre, men jeg har altid haft fast struktur, aftensmad, bad, historie, sang og godnat...