3 måneder kan ikke løfte hovedet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.272 visninger
11 svar
3 synes godt om
18. august 2014

missehxx

jeg skriver fordi jeg er lidt bekymret for min søn. Han er 3 1/2 måned, og har ret svært ved at løfte og holde sit hoved når han ligger på maven. Han løfter det en smule og kan holde det i maks 5-10 sek. Han løfter det slet ikke så meget at han f.eks. kan ligge og ligge ligefrem, det er kun lige hævet lidt fra underlaget. Få gange har han fået hovedet ret højt op, men det har kun lige blevet løftet og tabt igen efter 1-2 sek.
Jeg kan ikke forstå det for både læge og SP siger at han er en stærk dreng, så for mig virker det underligt at han endnu ikke mestrer at løfte det hoved.
Han ligger VILDT meget på maven, kender ingen babyer der ligger mere på maven end ham. Det kan ikke gøres oftere end det allerede gør. Jeg prøver at motivere ham efter alle kunstens regler, og går også til stimulastik med ham fordi jeg havde en ide om at ergoterapeuten som står for det, kunne hjælpe os. Der er dog ikke sket nogen forbedring alligevel.
Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvad jeg vil med denne tråd, har ikke brug for at få af vide at han skal ligges på maven ofte osv osv for det er jeg helt med på, og gør også dette utrolig meget. Har måske mere brug for at høre om det er okay, eller jeg bør være bekymret eller hvordan jeg skal forholde mig. Findes der nogen børn som aldrig lærer det? Er der nogen af jeres børn der heller ikke kunne i denne alder?

Jeg har vedhæftet et billede hvor han virkelig har fået det løftet højt, hovedet bliver dog kun holdt der i 1-2 sek og det er noget jeg ser maks 1 gang om ugen 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2014

Frk.S

Jeg kender ikke til det og ved ikke om det er normalt. 

Men jeg tror nu ikke der findes børn der aldrig lærer det. Jeg kender i hvert fald ingen større børn eller voksne der ikke kan holde hovedet selv. 

Så mon ikke det kommer? Ellers så prøv at tale med læge eller sundhedsplejersken om det. Lad en af dem se når han ligger på maven og vurdere om det er som det skal være. 

Anmeld

18. august 2014

Sandratoft

missehxx skriver:

jeg skriver fordi jeg er lidt bekymret for min søn. Han er 3 1/2 måned, og har ret svært ved at løfte og holde sit hoved når han ligger på maven. Han løfter det en smule og kan holde det i maks 5-10 sek. Han løfter det slet ikke så meget at han f.eks. kan ligge og ligge ligefrem, det er kun lige hævet lidt fra underlaget. Få gange har han fået hovedet ret højt op, men det har kun lige blevet løftet og tabt igen efter 1-2 sek.
Jeg kan ikke forstå det for både læge og SP siger at han er en stærk dreng, så for mig virker det underligt at han endnu ikke mestrer at løfte det hoved.
Han ligger VILDT meget på maven, kender ingen babyer der ligger mere på maven end ham. Det kan ikke gøres oftere end det allerede gør. Jeg prøver at motivere ham efter alle kunstens regler, og går også til stimulastik med ham fordi jeg havde en ide om at ergoterapeuten som står for det, kunne hjælpe os. Der er dog ikke sket nogen forbedring alligevel.
Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvad jeg vil med denne tråd, har ikke brug for at få af vide at han skal ligges på maven ofte osv osv for det er jeg helt med på, og gør også dette utrolig meget. Har måske mere brug for at høre om det er okay, eller jeg bør være bekymret eller hvordan jeg skal forholde mig. Findes der nogen børn som aldrig lærer det? Er der nogen af jeres børn der heller ikke kunne i denne alder?

Jeg har vedhæftet et billede hvor han virkelig har fået det løftet højt, hovedet bliver dog kun holdt der i 1-2 sek og det er noget jeg ser maks 1 gang om ugen 

Nu er Alma godtnok kun 7 uger, men hun er heller ikke den bedste til at løfte hovedet når vi lægger hende på gulvet. Efter lægens råd prøvede v at bruge en fitnessbold, og der er hun MEGET bedre til at løfte hovedet

Anmeld

18. august 2014

Happiness

Så længe at han KAN løfte hovedet, selv om det er kort, så tror jeg ikke at du skal være bekymret. Men jeg er bestemt ikke ekspert. Kan du måske høre sundhedsplejsken om et ekstrabesøg. Evt af en motorik konsulent? 

Vi har via åbent hus i sunhedsplejen flere foredrag. Og der var der bla.a en mototikkonsulent ude. Og hun viste os hvordan man kan hjælpe. Og det var bl.a. ved en sansegynge, fitnessbold og via en ammepude. Så det ikke er så anstrengende igen med at løfte hovedet

Anmeld

18. august 2014

Sahara82

Tænker lidt, hvad med en kiropraktor? Det kan jo være han har noget med nakken efter fødslen. Det havde min ihvertfald. To behandlinger der og så var det væk.

Anmeld

18. august 2014

missehxx

Sarah82 skriver:

Tænker lidt, hvad med en kiropraktor? Det kan jo være han har noget med nakken efter fødslen. Det havde min ihvertfald. To behandlinger der og så var det væk.

Han har været til kiropraktor 4 gange da han var temmelig låst, men der skulle ikke være mere at komme efter ��

Anmeld

18. august 2014

Lunae

missehxx skriver:

For mig ser det ud til at han kommer rigtig fint op med hovedet. Min søn havde selv svært ved at løfte hovedet og han kunne slet ikke komme så langt op som din søn. Vi gik også tim stimulastik og det var rigtig effektivt, kan jeg se nu.
I dag er han knap 14 mdr. Han holder hovedet selv, men det kan stadig godt hænge lidt, når han blir træt.
Han sad da han var 6 mdr og rullede også deromkring, men han kravlede så først rigtigt som 1 årig og går stadig ikke endnu!

Anmeld

18. august 2014

missehxx

Lunae skriver:

For mig ser det ud til at han kommer rigtig fint op med hovedet. Min søn havde selv svært ved at løfte hovedet og han kunne slet ikke komme så langt op som din søn. Vi gik også tim stimulastik og det var rigtig effektivt, kan jeg se nu.
I dag er han knap 14 mdr. Han holder hovedet selv, men det kan stadig godt hænge lidt, når han blir træt.
Han sad da han var 6 mdr og rullede også deromkring, men han kravlede så først rigtigt som 1 årig og går stadig ikke endnu!

Tak for dit svar, dejligt at høre at der er andre der har haft det problem. Som skrevet sp viser billedet også noget der sker meget sjældent! Ofte er det kun lige hævet over gulvet. Men der er da håb endnu kan jeg hør så ��

Anmeld

18. august 2014

nanan78

Profilbillede for nanan78

Alle børn lærer det, der findes vist ingen skolebørn der ikke selv kan løfte hovedet. Han ligger da fint, du skal lade være med at stresse sådan over tingene og nyde din perfekte søn. 

Anmeld

18. august 2014

Aluka

missehxx skriver:

Han har været til kiropraktor 4 gange da han var temmelig låst, men der skulle ikke være mere at komme efter ��

Det kan jo godt være, at det bare har sænket hans nakke muskulatur en smule, at han har haft noget i klemme.

Min søn har selv gået til kiropraktor pga kolik, og fordi han ikke kom op på armene, når han prøvede at holde hovedet. han havde dog nakken med, det var mere skuldrene den var gal med. Men selv efter han var til kiropraktor skulle han jo lige finde ud af, at han godt kunne uden at det gjorde ondt. 

Jeg tror ikke der er andet i det end at han godt kan, bare ikke så længe. Det ser jo ud til han har styr på arme og det hele. Men hvis du er meget bekymret synes jeg du skal snakke med din læge eller sundhedsplejerske.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.