Hvornår på dagen laver jeres børn lektier??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.617 visninger
6 svar
0 synes godt om
17. august 2009

Kloster

Hej.

Vi har 2 skolebørn i 4. og 6. klasse. De er begge velsignet med at være rigtig dygtige til både dansk/engelsk og matematik.
Men Rasmus, som går i 6. klasse, er ret doven anlagt. Han gider ikke lave lektier. Det går jo fint nok, mener han...
Hvor jeg/vi mener, at hvis han fx øver diktak og lige læser sine ting en extra gang hjemme også, så kan han blive endnu bedre.

Til diktak ligger han på "A-niveau" og øver han sig ikke, ligger han på 4-5 fejl. Hvor hvis han øver ligger han på 0-1 fejl. FX...

Han laver meget ofte alle sine lektier i skolen, men jeg mener at hvis han så endelig har lektier for hjemme, SKAL han sgu også lave dem.

De leger begge tit med kammerater efter skole. Men mon det er godt nok det vi gør??
Jeg bad dem begge om at gå på det skide skole-intra og tjekke deres lektier. Det viste sig så, at Rasmus faktisk havde haft lektier for 4 dage i sidste uge. Ja det vidste vi så ikke....

Vi har så en ide om at imens jeg laver mad, så laver/tjekker min mand lektier med dem begge. På den måde kan de både lege med vennerne og få hjælp til lektierne.
Selvom de begge er fløjet igennem skolen, er det jo ikke sikkert, de bliver ved med det. Pludselig bliver det jo svært...

Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2009

ekzunz

Vi har en i 6. og en i 9. klasse. Ham i 9. laver næsten alle sine lektier i skolen og den smule der er tilbage laver han som regel lige efter vi har spist.

Ham i 6. forsøger vi at lære at han skal lave dem når han kommer hjem - han er sjældendt sammen med kammerater, så det kan sagtens lade sig gøre. Oftest vælger han dog at spille ps3 i stedet....
Så afhængigt af om han skal til fodbold eller ej, laver han dem når jeg kommer hjem  eller lige efter vi har spist.

Jeg synes det er rigtigt frustrerende at vi ikke kan tjekke om de har lektier for. Deres skoler er ikke så flinke til at bruge skole-intra til den slags....

Anmeld

17. august 2009

Lone Jakobsen

vi har en aftale om at lektier skal laves kl. 16. det er egentligt fast sat ud fra det tidspunkt hvor min bonus søn kom hjem. men nu hvor han er flyttet kan det godt ske at vi rykker lidt ved det.
jeg ser gerne at lektier laves inden aftensmad så de ikke bliver for trætte. min datter skal bruge sin lektie bog da hun ofte "glemmer" hvad hun har for. men hun er så også en af dem der ofte når det hun skal i skolen.
min datter går i 4. klasse og derudover har jeg en søn i børnehaveklasse.

Anmeld

17. august 2009

iln

Godaften.

Jeg vil lige følge med i denne tråd. Er selv skolelærer og har tit overvejelser omkring det med intranet - at elever og forældre kan følge med derinde, hvilke lektier ungerne har for.
Personligt skal jeg som lærer nok benytte intranettet men vil på ingen måde afskaffe lektiebogen. Det lille hæfte i skoletasken mener jeg stadig er guld værd for lærere, elever og forældre og på den måde, ved at afslutte en time med at alle skriver lektier ned, ved jeg at alle eleverne er bevidste om det. Jeg kan jo ikke holde øje med at de tjekker nettet.

Hvornår de laver lektier interessere mig ikke, men kunne bare se at I nævnte det med nettet - og den debat er jeg noget interesseret i

Anmeld

30. august 2009

Anja

Interessant debat. Jeg har ikke selv børn i skolealderen endnu, men er skolelærer. Jeg synes det er sjovt at læse de kommentarer der kommer omkring intra. Vi bruger intra rigtigt meget. Vi skriver dagligt elevernes lektier ind i klasses lektiebog på intra og den kan jeg så se, at forældrene går ind og tjekker. Jeg har pt mest 3. årgang og det er ca halvdelen af forældrene, der dagligt tjekker intra og alle er inde et par gange om ugen. Synes det er vildt godt ! Let at arbejde med og en let måde for forældrene at følge med i ungernes skolegang.

Anmeld

7. september 2009

mormedstortm

Hej

Vi har lavet den aftale at når min store dreng kommer hjem fra skole, laver vi lektier sammen så har han resten af dagen til at lave det han nu vil. Jeg bliver også nød til at gøre det der, så han ikke bliver for træt.

Venlig Hilsen mormedstortm

Anmeld

7. september 2009

Honningblomst

Her laves der lektier når han kommer hjem....han er som de fleste andre drenge i den alder doven og har flere gange snydt så han var MANGE sider bagud, men det gjorde så bare at han skulle bruge hele weekenden til at lave dem. Så nu husker han dem bedre-griner
Det skal dog siges at vi jo har fundet ud af at han har cøliaki, så det forklarer jo også hvorfor han tit har været træt og opgivende, men så må jeg glæde mig over at han er super intelligent, men altså, man skal jo stadig lave lektier.
Har han venner med hjem laves de senere..
Jeg synes det er trist at lektier ikke bare afskaffes helt da det jo har vist sig at børn ikke bliver bedre i skolen af at lave alle de lektier hjemme...så væk med lektier.
Knus Eva.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.