"Hvorfor har jeg smerter, stikken prikken i underlivet når jeg ikke har menstruation og ifølge lægen ikke er gravid?"
Hej Tina!:-)
Jeg skriver til dig i håb om at du kan svare på bare nogle af mine spørgsmål. Sagen er den at jeg ikke har haft en ordentlig i cyklus i lang tid. Det startede der jeg stoppede på mine P-piller havde jeg ikke noget mens. I 5 måneder. Har hørt at det egentlig skulle være meget normalt, eftersom ens cyklus lige skal finde sig selv igen. Efter de 5 måneder fik jeg så mens. De næste 3-4 måneder. Men, så stoppede den igen, og jeg har nu ikke set skyggen af den i godt 13 måneder. Men. Her for et par uger siden begyndte jeg at få mens. Smerter, så jeg troede self. At den så endelig var på vej. Men nej. Derfor tog jeg så en graviditetstest som viste negativ. Et par dage sener hvor jeg stadig havde mens. Smerter tog jeg en til. Den var først negativ, men efter 15-20 min. Kom der en svag streg mere, så altså meget svag positiv. Jeg kontaktede min læge og fik taget en hcg-blodprøve, den var negativ. Han sagde at den næsten ikke kunne måle noget. Men, jeg har stadig mens. Smerter, stikken, prikken og generelt "underlig" følelse i underlivet, og en slags "prikken" i mine æggestokke ( tror jeg ) det er ihvertfald ude i siderne, mest højre, men også venstre. Føler mig oppustet næsten hele tiden, men værst om aftenen. Jeg føler også at min mave er "hård" ihvertfald mere end den plejer. Kan jeg være gravid? Trods ingen mens. I så lang tid, og negativ blodprøve?
- og er der tilfældet jeg ikke er, tror du så jeg i det hele taget får en normal cyklus, og dermed mulighed for graviditet?:-)
Mvh. En meget frustreret kvinde på 19 år:-)
Tinas svar
Kære frustrerede,
godt du skriver til mig. Du skal kontakte din læge igen imorgen og bede om at blive henvist til en ultralydskanning hos en gynækolog med det samme.Det er vigtigt at få dig udredt mhp om du evt kan være gravid uden for livmoderen, det vil sige i din æggeleder/æggestok. Det er en god ide at du selv tager en ny graviditetstest og at den bliver fulgt op med en blodprøve via din læge.
Jeg siger det ikke for at skræmme dig unødigt og det er selvfølgelig slet ikke sikkert at det er det der er galt, men ekstrauterine graviditeter (som det hedder i fagsprog) kan være lumske på den måde at HCG`en starter med at være meget lav og kun stiger meget langsomt fordi graviditeten ikke udvikler sig normalt. Nogle kvinder småbløder og tror fejlagtigt at de er ved at abortere. Når graviditeten når en vis størrelse kan den ikke vokse mere pga den meget sparsomme plads i æggelederen og så begynder man at få smerter, stikken, trykken primært i den ene side/ned i lysken.Hvis man ikke opdager det i tide kan der gå hul på æggelederen og man kan få en kraftig blødning som kan være livstruende, i allerværste tilfælde. Det sker uhyre sjældent i Danmark - men man skal altid tage sine forholdsregler når man har de symptomer du beskriver. Hvis dine smerter pludselig tager til og bliver meget kraftige/uudholdelige, så skal du straks kontakte nærmeste skadestue.
Det kan som sagt også dreje sig om noget andet - nemlig cyster på din æggestok/æggestokke - som evt kan skyldes PCO. Det kan du læse meget mere om på nettet. Hvis man har PCO har man ofte meget uregelmæssig eller slet ingen menstruation og man kan have svært ved at blive gravid på normal vis.
Så uanset hvad, så skal du kontakte din læge imorgen, bed om en akut tid. Tag en ny gravditetstest selv inden du ringer til ham. Så er du forberedt. Hvis den er negativ, så skal du ikke være helt så bekymret for at du er gravid uden for livmoderen, så kan det som sagt skyldes PCO eller cyster af en anden grund.Du skal også forbi en gynækolog - når man er 19 år skal man helst have regelmæssig menstruation - ellers skal man udredes!!!!
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk