Barn under eller efter bachelor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.821 visninger
4 svar
0 synes godt om
17. august 2009

Rille

Hej alle sammen.

Jeg er færdig med bachelor-delen til sommer, men planlægger at studere videre til kandidat.
Min kæreste og jeg er blevet enige om at vi er klar til at få vores første barn, men nu melder spørgsmålet sig bare om hvornår det er smartest at få rent økonomisk - da vi begge til er studerende og nået lige langt.

Hvis jeg nu bliver gravis indenfor de næste par måneder og bliver sat til juli/augst hvad er det så smartest jeg gør?
Skal jeg afslutte bachelor og  tage et helt friår mellem bachelor og kandidat - og hvad har jeg så ret til af penge? Har man f.eks. ret til Barselsdagpenge hvis man melder sig ind i en A-kasse efter jeg er færdig?
Eller skal jeg tage orlov når jeg er ved at være slut med 6. og sidste semester på bachelor - evt bare udskyde bachelor projektet? Ved denne mulighed ligner det man har ret til SU, er det korrekt? Så kan jeg bare optage studieaktiviteten et år senere.

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men håber virkelig nogle kan hjælpe.
Jeg har siddet og ledt efter svar blandt de allerede postede indlæg, men synes ikke der er noget der helt passer.
Hjææælp mig - på forhånd tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2009

Stumpen

Svarer på to af spørgsmålene.. Er du su-berettiget og får barn mens du er under uddannelse må du ikke søge orlov, men barsel og så har du 12 klip.. Når du er færdig og melder dig retidig ind i a-kasse kan du få 85% af dagpengesatsen som er på 12500 mener jeg.. for mit vedkommende får jeg 2155 kr. hver uge ind på kontoen...

Anmeld

19. august 2009

Rille

Tak for svaret.
Hvad har man ret til af penge når man går på barsel fra Studiet?

Anmeld

19. august 2009

Rasmine

Jeg ville helt klart vælge ikke at få baby under bacheloren, det trækker max. tænder ud!

Anmeld

19. august 2009

Lise

Mebach skriver:

Jeg ville helt klart vælge ikke at få baby under bacheloren, det trækker max. tænder ud!

Tror du det bliver lettere på kandidaten Bacon???

Jeg ville prøve at planlægge mig til et sommerbarn, og tage et års barsel mellem bachelor og kandidat. Det var min egen plan engang i sin tid - blev gravid med termin i juli, men dumpede "desværre" en af mine sidste eksamener. Det betød dog at jeg kunne være studerende et år mere, uden at gå på barsel, og få dobbeltklip, og så tage den sidste eksamen året efter i maj. Derudover kunne jeg tage barsel fra mine jobs, da jeg havde funktionærlignende job i minimum 8 timer om ugen - så der fik jeg lidt over 2000 kr udbetalt om måneden i barselsdagpenge ved siden af den dobbelte SU  Held og uheld.

Jeg har ladet mig fortælle at man har meget mere tid til små børn som studerende. Jeg læser selv på kandidaten, men arbejder også fuld tid, og det kan jeg fortælle er hårdt. Men altså, uden jobbet - eller bare arbejde i 20-25 - ville det gå meget lettere, tror jeg. Der er jo perioder med eksamener, og det kan være træls, men det går jo alligevel..

Med hensyn til hvad der er smartest økonomisk, så er det bare at vente til man er færdig og kommer ud og tjener en ordentlig løn. Men hvis i vil have barnet snart, er det jo en dum mulighed, og jeg ville helt sikkert selv gå efter sommerbarnet og tage de 85% dagpenge jeg kunne få

Held og lykke med projektet!

Lise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.