Kan min nyfødte have skoldkopper?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.029 visninger
8 svar
4 synes godt om
3. august 2014

M'sMor

Jeg havde i torsdags besøg af mine bedsteforældre. Min morfar havde det ikke så godt, og havde et par dage døjet med en del hovedpine. Lørdag har han så udslæt i det meste af ansigtet, og kommer til læge og får konstateret helvedesild. Han har torsdag siddet med min datter som i morgen er 14 dage gammel. (Hun er fra d 21/7) 

I går opdagede vi så nogle små rødder pletter på hendes arme. Der er to på hver, men de udvikler sig ikke, og kører man en finger hen over, er det ikke sådan, at de 'stikker ud' af huden. I dag er der kommet en mere på næsen. Hun har ikke feber, men er er ret ked af det, i forhold til hendes normale opførsel. Kan han have smittet hende med skoldkopper? Og er det farligt når hun er så lille?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2014

modesty

mortensen92 skriver:

Jeg havde i torsdags besøg af mine bedsteforældre. Min morfar havde det ikke så godt, og havde et par dage døjet med en del hovedpine. Lørdag har han så udslæt i det meste af ansigtet, og kommer til læge og får konstateret helvedesild. Han har torsdag siddet med min datter som i morgen er 14 dage gammel. (Hun er fra d 21/7) 

I går opdagede vi så nogle små rødder pletter på hendes arme. Der er to på hver, men de udvikler sig ikke, og kører man en finger hen over, er det ikke sådan, at de 'stikker ud' af huden. I dag er der kommet en mere på næsen. Hun har ikke feber, men er er ret ked af det, i forhold til hendes normale opførsel. Kan han have smittet hende med skoldkopper? Og er det farligt når hun er så lille?

Hvordan skulle han kunne smitte hende med skoldkopper når han har helvedesild??

Anmeld

3. august 2014

M'sMor

modesty skriver:

Hvordan skulle han kunne smitte hende med skoldkopper når han har helvedesild??

Helvedesild er skoldkoppevirussen der går i udbrud igen. Det er noget med, at det bliver i kroppen og kan så gå i udbrud senere som helvedesild, hvor man så smitter med skoldkopper.

Anmeld

3. august 2014

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej !

Tillykke med din datter. Jeg tror du kan være helt rolig, hun har ikke skoldkopper.

Du har formentlig som barn haft skoldkopper og har dermed givet hende antistoffer imod det, da hun fik råmælken.

Hun har nok hormonknopper eller varmeknopper.

Held og lykke med hende

Anmeld

3. august 2014

modesty

Helvedesild er skoldkoppevirussen der går i udbrud igen. Det er noget med, at det bliver i kroppen og kan så gå i udbrud senere som helvedesild, hvor man så smitter med skoldkopper.

Nåååå, jamen ja. Så kan din datter jo godt have fået skoldkopper. Hun får antistoffer gennem mælken hvis du har været smittet, men de dækker ikke 100%. Umiddelbart tænker jeg dog at de burde udvikle sig og at hun burde få feber, men det kan måske komme senere. Men det kunne sagtens være varmeknopper med det vejr vi har.

Det er ikke farligt - men hun er selvfølgelig meget lille, og feber kan give sig ret voldsomt til udtryk ved så små babyer. Så vær opmærksom på hvor høj en evt. feber bliver.

Men tag det som det kommer, og hvis det bliver slemt, så ring til lægen. Det bør dog ikke være noget som I umiddelbart skal være bekymrede over.

Anmeld

3. august 2014

SussieThyssen

modesty skriver:

Nåååå, jamen ja. Så kan din datter jo godt have fået skoldkopper. Hun får antistoffer gennem mælken hvis du har været smittet, men de dækker ikke 100%. Umiddelbart tænker jeg dog at de burde udvikle sig og at hun burde få feber, men det kan måske komme senere. Men det kunne sagtens være varmeknopper med det vejr vi har.

Det er ikke farligt - men hun er selvfølgelig meget lille, og feber kan give sig ret voldsomt til udtryk ved så små babyer. Så vær opmærksom på hvor høj en evt. feber bliver.

Men tag det som det kommer, og hvis det bliver slemt, så ring til lægen. Det bør dog ikke være noget som I umiddelbart skal være bekymrede over.

Der må jeg nu nok sige dig imod.
SÅ små bebser får ikke skoldkopper.
Måske når de er 2 mdr gamle, men heller ikke før.
Barnet er født med antistoffer fra mor og har det bare fået råmælken, så er det endnu bedre beskyttet.

TS!
Du skal ikke være bange..men er du det mindste i tvivl så kontakt omgående vagtlægen...spædbørn kan nemlig godt få helvedsild, men som sagt ikke skoldkopper.

Helvedild er ensidigt...dvs at enten sidder det i den ene side eller i den anden halvdel af kroppen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. august 2014

modesty

Der må jeg nu nok sige dig imod.
SÅ små bebser får ikke skoldkopper.
Måske når de er 2 mdr gamle, men heller ikke før.
Barnet er født med antistoffer fra mor og har det bare fået råmælken, så er det endnu bedre beskyttet.

TS!
Du skal ikke være bange..men er du det mindste i tvivl så kontakt omgående vagtlægen...spædbørn kan nemlig godt få helvedsild, men som sagt ikke skoldkopper.

Helvedild er ensidigt...dvs at enten sidder det i den ene side eller i den anden halvdel af kroppen.

Kærligst
Sussie

OK - jeg læste bare her - men det er selvfølgelig også 2 mdr.

http://sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Sporgsmal/Gravid/Skoldkopper-er-de-farlige---8-uger/?answer=1

Hvis du selv har haft skoldkopper som barn – og det har langt de fleste (spørg evt. din egen mor herom) – så er din datter på knapt 8 uger delvist beskyttet imod smitte, men ikke 100%, af antistoffer hun har modtaget fra dig igennem moderkagen.

Anmeld

3. august 2014

M'sMor

Tusind tak for svar.

Nu kan jeg meget bedre slappe af!

Jeg har selv haft skoldkopper, så det er nok ikke det hun er ramt af.

Anmeld

3. august 2014

2babygirls

mortensen92 skriver:

Din baby kan ikke smittes så længe du ammer, da du har antistoffer i din mælk.
Min datter fik skoldkopper samme dag jeg fødte lillesøster, og hun smittede hende ikke

Som susie skriver er det først efter ca 2-3 mdr at de ikke er dækket ind mere fra dig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.