søde kage damer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.907 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. august 2009

Pia.

jeg er grøn af misundelse når jeg ser jeres kager... hvordan pokker gør I - ved godt jeg kan læse mig til stort set det hele... men kunne virkelig godt tænke mig en idiot-sikrede udgave af hvordan pokker I laver alt det I snakker om - hvor I køber det og fra start til slut - ned til mindste detalje (hvirkelig helt ned)... jeg elsker at bage og jeg elsker at lave kager (alm. lagkager) - men nu vil jeg altså prøve det her også... - for jeg er som sagt grøn af misundelse

HJÆLP MIG KAGE DAMER.... ) - så er I søde...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2009

Diana...

Her læser jeg lige med os. 

Anmeld

17. august 2009

Tynen

Ved ikke om du kan bruge den her: Har kopieret 3 indlæg fra en gammel tråd.
(Linket til selve tråden er nederst.. Der er flere spørgsmål og svar i   )

Først laves cremen og moussen (Helst dagen i forvejen kagen skal serveres for den bedste smag).
Den skal trække en times tid.

En frostpose klippes ned i den ene side så den kan være i en skål.
Dernæst fores skålen rundt i kanterne med kagebunde.

Derefter ligges et lag fyld efterfulgt af en bund - FYld, bund, fyld, bund- indtil der ikke er mere eller toppen af skålen er nået.
Kagen skal derefter stå og sætte sig et par timer i køleskabet.

En smørcreme laves før MMFén eller sugarpasten skal smides på.
Skålen vendes på hovedet, så man kan få kagen ud og posen trækkes forsigtigt af.
Smørcremen smøres ud over hele kagen så alle ujævnheder på kagen dækkes.
Skal derefter atter engang i køleskabet til det størkner.

Til sidst kan MMFén/sugarpasten rulles ud - Brug Maizena eller kartoffelmel til at dække bordet med, så det ikke sidder urokkeligt fast i bordet
Kagen kan derefter pyntes og børstes af med en lille pensel (Bogstaver eller andet pynt lavet af Sugarpaste kan sættes fast med lidt vand på bagsiden) og stå til dagen efter - Klar til servering

Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Mere info:

Jeg lavede en hindbærmousse og en Tobleronecreme.

200 g toblerone
1/4 piskeløde

Chokoladen smeltes og køles. Fløden piskes meget stiv. De to ting blandes og lægges i en kage. Bliver rigtig stiv efter et døgn eller to :-)

Tobleronen kan erstattes med al slags chokolade. F.eks. daim (evt. marabou) eller halv marabou og halv blød nougat.
Kornene fra en ½ vaniliestang
1-1½  dl. yougurt naturel
½ l. piskefløde

Bærerne optøes og moses ud med sukker og vanilien.
Yougurten vendes derefter i og vendes derefter sammen med det stiftpiskede piskefløde.
Fløden skal piskes helt stift.
Stilles koldt en times tid før det puttes i kagen.

Jeg brugte købebunde (Turde simpelthen ikke begive mig ud i mere nyt   )
Jeg brugte ca. 6 stk. pr. kage (Havde ikke så stor en skål, så lavede 2 stk. kager - Vedhæfter lige et billede så du kan se hvor stor den var i forhold til Stella. Der var nok til en 9-10 mennesker i 1)
Man kunne nemt fore siderne i skålen og de 4 der skulle bruges til lagene og bunden skulle bare skæres til, så det passede med omfanget.

Smurte kagen op med denne smørcreme for at jævne ujævnhederne ud:
(Vil dog ingredienserne, da der var alt, alt for meget i overskud!)

Husk at lave en lille skål med forede bunde til hovedet på mariehønen, den skal nemlig også overtrækkes med smørcreme og stå og størkne lidt tid.
Det var så bittert at komme i tanke om det, da man havde kroppen klar til at overtrække med sugarpaste

Smørcreme

125g. flormelis
3 spsk. kogende vand
250g. blødt smør
Evt. lidt vaniliesukker

Rør flormelis med væden og pisk det bløde smør i lidt efter lidt.

Til at overtrække kagen med (Det røde, blå, sorte, hvide) havde jeg købt færdig farvet sugarpaste til den nette (Ironi kan være anvendt) sum af 69 kr. pr. kg.
http://www.kagekompagniet.dk/group.asp?group=26
Man betaler så også lige 75 kr. i porto, men synes det var så dejlig nemt
Jeg købte et kg. rød, 1 kg. hvid og 1 kg. sort.
Bogstaverne farvede jeg blå med noget konditorfarve fra Bilka til kr. 29,-

Istedet for sugarpaste kan man selv lave noget der minder om (Og er meget billigere) - Nemlig MMF.
Opskriften på dette er under tråden: Opskrifter

Jeg ved ikke om jeg fik svaret på jeres spørgsmål, eller så skriv lige igen

Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Anmeld

17. august 2009

82Miraklet

Sådan gjorde jeg....

Først besluttede jeg hvad jeg ville lave....

Lagkage med hindbærmousse og skildpaddecreme overtrukket med MMF....

Så skrev jeg opskrifterne ned på tingene, opskrifter fundet herinde....

Derefter skrev jeg indkøbsseddel og tog i netto og handlede alt ind.....

Tog hjem og tog én ting af gangen... først smeltede jeg chokoladerne og stillede der i køleskab, derefter lavede jeg hindbærmousseen og stillede i køleskabet og så jeg MMF......

Derefter lagde jeg lagkagen sammen og stillede den på køl til næste dag...

lavede smørcreme og smurte den og overtrak den med MMF som jeg kort havde opvarmet i mickro ovn så det ikke var hårdt.....

og ellers så spurgte jeg mig til råds undervejs herinde på kageklubben.... der er altid nogen klar til at svare...

var det på denne måde du ønskede det ??? ellers må du jo bare spørge igen...

Knus Maria som også først lige er begyndt og ind til videre kun har lavet 1 kage...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

17. august 2009

linemus

Det er faktisk ikke så svært, som det lige føles (been there)

En god ting er at lave en tidsplan, så du har en oversigt over, hvad du skal gøre og hvornår.

Start med at vælge kage til bundene (købe eller hjemmebagt), fyld (fx den klassiske med tobleronecreme og hindbærmousse), og smørcreme (der er forskellige varianter m/u chokolade).

Bag bundene. Lad kagen sætte sig i køleskabet gerne 1 døgn. Lav evt. fyld, hvis det skal stå til dagen efter.

Lav fyld. Læg kagen sammen. Smør den op med smørcreme og sæt den på køl mindst 1 time (eller til dagen efter).

Lav mmf. Rul det ud og læg det over kagen og pynt den, som du har lyst.

Alle opskrifterne finder du i den første tråd. Og så er det altså guld værd at gå de andre indlæg igennem for råd og inspiration. Jeg brugte selv meget tid på at læse om det, inden jeg gik i gang, og gør det stadig for at blive klogere.

- Line

Anmeld

17. august 2009

Pia.

TAAAK.... hvor er det sødt af jer... - Når i laver noget oven på noget - altså f.eks. hjerter m.m er det så forme I har i forvejen eller skær i dem i fri hånd... hvad når i former hele figurer ? er det så også kun fantasien der sætter grænser? - jamen altså jeg er måløs over jeres super flotte kager her inde og jeg VIL SELV kunne...

tænkte om der ikke var nogen af jer der oprettede et lille hjemmekursus (på sjælland) - Mener det meget alvorligt...

Vil gerne kigge over skulderen når sådan en fin og lækker kage bliver lavet...

Knus Pia.

Anmeld

17. august 2009

SaNiNa

Diana... skriver:

Her læser jeg lige med os. 

Den hopper jeg med på.

Anmeld

17. august 2009

82Miraklet

Pia du skal da være så hjertelig velkommen.. Så bager vi da bare en kage sammen...

Jeg bruger udstikker til småkager... men ellers kan du også sagtens skærer i egen fri hånd....

og mht at modellere figurer så er det vist kun fantasien der sætter grænser.. MMF er som at modellere med modellervoks, syntes jeg...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.