Eksperthjælp: Har vi chance for at få barn nr 2, selvom min mand har lav sædkvalitet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.037 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. juli 2014

Tina Sandager

"Har vi chance for at få barn nr 2, selvom min mand har lav sædkvalitet?"

Jeg skriver, fordi min mand har fået konstateret dårlig sædkvalitet. De to prøver, han har taget viste hhv. 5 og 7 mill. sædceller og ellers ok tal.

På trods af dette fik vi efter 9 måneders forsøg en dejlig datter og ønsker os nu endnu et barn.

Derfor er vi meget interesseret i at høre, om vi bare var heldige første gang? Eller er det realistisk, at vi får en til på naturlig vis?

Jeg har læst om, at man kan få lavet en prognose, der viser, hvor stor chancerne er for graviditet efter x antal måneder eller år. Kan du fortælle noget om dette? Og hvordan vores chancer er i sådan en prognose?

Hvis det er nødvendigt med behandling, hvad er så vores muligheder og hvor meget koster det?

Tinas svar

Kære "Heldig 2. gang",

Tillykke med jeres barn nr 1 - I har været heldige for som du skriver så har din mand en ret lav sædkvalitet.

Jeg kender desværre ikke til nogen undersøgelse som kan lave prognoser for en ny graviditet. Jeg ved at SPZ Lab laver nogle udvidede undersøgelser af mænds sæd - du kan prøve at Google dem og se hvad de kan tilbyde.

Hvis ikke du er blevet gravid inden for maks 6 måneder (hvis I vil vente så længe) så vil jeg klart anbefale, at jeres læge henviser jer til en offentlig fertilitetsklinik. I er berettiget til gratis insemination selvom I har et fælles barn. I kan desværre ikke få hjælp til reagensgalsbehandling i det offentlige, fordi I allerede har et fælles barn.

Fertilitetsklinikkerne laver oftest inseminationer i runder a 3 gange, og fordi I allerede har et barn, vil de sikkert tilbyde jer ihvertfald 6 inseminationer ialt, måske også mere, alt efter hvordan det hele skrider frem.

Jeg krydser selvfølgelig fingre for at det lykkes for jer på naturlig vis.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.