Barn med adfærdsforstyrrelse...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.071 visninger
4 svar
2 synes godt om
28. juli 2014

Anonym trådstarter

Vores barn (7 år) fik sidste år en "diagnose" der hedder oppositionel adfærdsforstyrrelse... Dvs. han har svært ved autoriteter, grænser der sættes og et socialt liv... Det hæmmer os som familie i visse situationer, og gør at der er ting vi er nødt til at vælge fra... 

Nå, men mit spørgsmål går egentlig på konsekvens - altså i situationer hvor han gør noget utilsigtet, fx. som for lidt siden, hvor han flippede ud over at han tabte i et spil på sin tablet... Han flipper fuldstændig ud, og selv om vi anerkender hans følelser og vrede over spillet, så kommer han bare ikke videre... Vi har spurgt vores familievejleder, hvad en rimelig konsekvens vil være i forskellige situationer - hvortil hun svarer, at det skal være en konsekvens som barnet kan forstå, og selv se rimeligheden i - lidt modsigende, synes jeg, da han så egentlig stadig selv får lov at styre showet...

Nå, men gode råd modtages gerne - det er virkelig svært at stå i sådan en situation 2-3 gange daglig på en "almindelig" dag...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2014

Isabella_mor

tænker at han måske skal prøve at spille nogle spil som man ikke kan tabe i lige for tiden, så han oplever succes..

nu er jeg slet ikke pædagog eller har forstand på børn med adfærdsvanskeligheder.. men jeg tænker da at hvis han prøvede noget andet, at han måske ville kunne bruge sin energi på at have det sjovt over et spil i stedet for at blive nederen over at tabe.

hvis han har behov for at have sin tablet, så måske gøre så det han laver på den giver ham mest succesoplevelser..

jaja børn skal lære at håndtere at tabe, men når man i forvejen har vanskeligheder, så er det jo svært at lære barnet at håndtere at tabe.

det er umiddelbart min tanke..

Anmeld

28. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg forstår godt hvad jeres familievejleder mener - hvis han ikke kan se rimeligheden eller forstå, så kam han heller ikke drage sammenhæng mellem hans handling og konsekvensen. 

Men jeg tør ikkd rådgive om hvad denne konsekvens kunne være, da jeg ikke har erfaring med børn der har denne diagnose, ligesom jeg tror det er meget forskelligt hvilken konsekvens børn forstår og har det "bedst" med. 

Men håber der er nogle herinde der kan give dig svar

Anmeld

28. juli 2014

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Vores barn (7 år) fik sidste år en "diagnose" der hedder oppositionel adfærdsforstyrrelse... Dvs. han har svært ved autoriteter, grænser der sættes og et socialt liv... Det hæmmer os som familie i visse situationer, og gør at der er ting vi er nødt til at vælge fra... 

Nå, men mit spørgsmål går egentlig på konsekvens - altså i situationer hvor han gør noget utilsigtet, fx. som for lidt siden, hvor han flippede ud over at han tabte i et spil på sin tablet... Han flipper fuldstændig ud, og selv om vi anerkender hans følelser og vrede over spillet, så kommer han bare ikke videre... Vi har spurgt vores familievejleder, hvad en rimelig konsekvens vil være i forskellige situationer - hvortil hun svarer, at det skal være en konsekvens som barnet kan forstå, og selv se rimeligheden i - lidt modsigende, synes jeg, da han så egentlig stadig selv får lov at styre showet...

Nå, men gode råd modtages gerne - det er virkelig svært at stå i sådan en situation 2-3 gange daglig på en "almindelig" dag...

Konsekvensen her er at der bliver spillet bliver pakket sammen/ipad taget fra ham og så bliver ægge uret sat til pause. når han er faldet ned så snakker vi om hvad der skete og han ved jo godt at det ikke er iorden den opførsel men han kan ikke gøre for det i øjeblikket

Anmeld

28. juli 2014

Kay

Vil give familievejlederen ret, men det skal jo ikke forstås som at han i situationen skal vælge en straf han mener er rimelig. Men det skal være så han når han er kølet ned godt kan se at det han gjorde var forkert, og at derfor fik han den straf... og så skal straffen jo også være mild ved milde ting og langt strengere hvis han fx kaster med sin ipad... hvis det giver mening?

Nu er jeg selv pædagog og har arbejdet en del med børn der har en problematisk adfærd, og børn med diagnoser... og det er jo meget forskelligt hvad de forstår og hvilken straf man kan give dem... 

Men jeg vil give jer det råd at lave forskellige grader, lille, mellem og stor fx og så at snakke med ham efterfølgende om hvad han gjorde og hvorfor han blev "straffet" for det... for det vigtigste er jo at han lære noget af det, ellers kan man jo bare straffe for at gøre det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.