Gode råd - til nybagte mødre.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

757 visninger
3 svar
4 synes godt om
24. juli 2014

dola

Hej Alle

Da jeg fødte min dreng for 2 år siden sparede familien ikke på "gode råd" og jeg synes det var vildt overvældende, og da en veninde for et par dage siden postede et link til en artikel der hed "20 gode råd, mødre ville ønske, de havde fået" kom jeg i tanke om at jeg dengang havde nedfældet de bedste råd jeg kunne huske.
Der var gode råd til de første 2 uger og så var der lidt huskeregler for hvordan det nu var med det der grød og sådan.

Det ser sådan ud:

Uge 1:
Mælken løber til så du får ømme spændte babser, masage under bruseren og varme er et godt råd til dette.
Man kan ”føde” store blod klatter dagene efter fødslen.
Farven på babys lort går fra sort tjære til grøn slim til gul tynd sjask. I skal inden for den første uge have lavet hæleblodprøve, høreprøve og have besøg af SP 2 gange. Men I får besked om det hele!!

Uge 2:
Ømme bryster pga sutning evt sår men hold ud.
Øv dig i at komme ud mens manden er hjemme.
Navlen er nok ikke faldet af og nu begynder den at lugte det er normalt, bare hold den tør og ren.
Efter 14 dage startes der på D vitamin der findes 2 slags en med ren kokosolie og en anden,den med kokos kan godt være drøj for maven. Jeg trappede langsomt op en uge til 14 dage fra 1 dråbe til 5.

4-6 måneder: Grød skal være Glutenfri og komælkefri.
I starten er det kun smags prøver af Majs, Hirse og Risgrød der stille og roligt bliver til måltider (hvis det er hjemmelavet husk fedtstof(smør/olie) og MME(modermælkserstatning)).
Derudover kan der også laves mos af kartoffel, gulerod, blomkål og brokolimos. Enten blandet eller hver for sig og med fedtstof. Og sidst men ikke mindst kan der præsenteres frugtmos (sveske æblemos fra hipp er godt mod hård mave).

6 --> måneder:
Nu må baby smage det mad I spiser + mælk ( start evt op med A38, det har gode bakterie kulturer).

Og sidst men ikke mindst et hæfte om babys mad til når I kommer så langt..
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2011/CFF/Boer n/MadSpaedboernSmaaboern2011.pdf

Og artiklen som satte det hele i gang:
http://www.dagens.dk/underholdning/20-gode-r%C3%A5 d-m%C3%B8dre-ville-%C3%B8nske-de-havde-f%C3%A5et

MEN hvad har I af gode råd??

Knus
Dorte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2014

Clisolka

Uha jeg kunne godt have haft brug for nogle gode råd (selvom jeg var 2. gangs) - især om underlivet de første par uger efter en syning. Dét manglede jeg selv besked om  Hold op, jeg googlede løs om det var normalt 

F.eks. hvorfor kan jeg ikke mærke når jeg skal tisse, hvorfor ens klitoris får sit eget liv, tyngdefornemmelse i underlivet osv. osv. 

Jeg kunne også godt have manglet lidt gode råd om kolik og forstoppelse hos sådan en lille størrelse... 

Bare nogle input jeg pt. havde 

Anmeld

25. juli 2014

Rockertand

dola skriver:

Hej Alle

Da jeg fødte min dreng for 2 år siden sparede familien ikke på "gode råd" og jeg synes det var vildt overvældende, og da en veninde for et par dage siden postede et link til en artikel der hed "20 gode råd, mødre ville ønske, de havde fået" kom jeg i tanke om at jeg dengang havde nedfældet de bedste råd jeg kunne huske.
Der var gode råd til de første 2 uger og så var der lidt huskeregler for hvordan det nu var med det der grød og sådan.

Det ser sådan ud:

Uge 1:
Mælken løber til så du får ømme spændte babser, masage under bruseren og varme er et godt råd til dette.
Farven på babys lort går fra sort tjære til grøn slim til gul tynd sjask. I skal inden for den første uge have lavet hæleblodprøve, høreprøve og have besøg af SP 2 gange. Men I får besked om det hele!!

Uge 2:
Navlen er nok ikke faldet af og nu begynder den at lugte det er normalt, bare hold den tør og ren.
Efter 14 dage startes der på D vitamin der findes 2 slags en med ren kokosolie og en anden,den med kokos kan godt være drøj for maven. Jeg trappede langsomt op en uge til 14 dage fra 1 dråbe til 5.

I starten er det kun smags prøver af Majs, Hirse og Risgrød der stille og roligt bliver til måltider (hvis det er hjemmelavet husk fedtstof(smør/olie) og MME(modermælkserstatning)).
Derudover kan der også laves mos af kartoffel, gulerod, blomkål og brokolimos. Enten blandet eller hver for sig og med fedtstof. Og sidst men ikke mindst kan der præsenteres frugtmos (sveske æblemos fra hipp er godt mod hård mave).

6 --> måneder:
Nu må baby smage det mad I spiser + mælk ( start evt op med A38, det har gode bakterie kulturer).

http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2011/CFF/Boer n/MadSpaedboernSmaaboern2011.pdf

http://www.dagens.dk/underholdning/20-gode-r%C3%A5 d-m%C3%B8dre-ville-%C3%B8nske-de-havde-f%C3%A5et

Knus
Dorte

Studsede lige over det med besøg af sundhedsplejerske: Det er ikke det samme tilbud i hele landet, så man skal bare spørge, hvis man er i tvivl - og det gælder jo også med alt andet, lad være med at føle dig dum, det er spildte kræfter

Anmeld

25. juli 2014

IT-nørd

dola skriver:

Hej Alle

Det ser sådan ud:

Uge 1:

Uge 2:

6 --> måneder:

Knus
Dorte

Det med en hælprøve inden for den første uge kan altså misforstås. Den SKAL tages mellem 48 og 72 timer efter fødslen. Men du har ret, der vil blive givet besked om det. 

Mit plejebarn, som vi hentede på fødeganen lige efter fødsel, fik foretaget hælprøve og høreprøve på vores lokale sygehus da vi ikke ville køre 120 km igen til det sygehus, barnet er født. Vores lokale sygehus glemte åbenbart at give besked om at prøverne var taget og da barnet var 4 dage gammelt blev ringet op af en ret vred jordemoder da hun troede at prøverne blev glemt. 

Jeg blev nødt til at forklare hende, at alt var i orden og at hun bare kunne ringe til vores lokale sygehus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.