Hej Alle
Da jeg fødte min dreng for 2 år siden sparede familien ikke på "gode råd" og jeg synes det var vildt overvældende, og da en veninde for et par dage siden postede et link til en artikel der hed "20 gode råd, mødre ville ønske, de havde fået" kom jeg i tanke om at jeg dengang havde nedfældet de bedste råd jeg kunne huske.
Der var gode råd til de første 2 uger og så var der lidt huskeregler for hvordan det nu var med det der grød og sådan.
Det ser sådan ud:
Uge 1:
Mælken løber til så du får ømme spændte babser, masage under bruseren og varme er et godt råd til dette.
Man kan ”føde” store blod klatter dagene efter fødslen.
Farven på babys lort går fra sort tjære til grøn slim til gul tynd sjask. I skal inden for den første uge have lavet hæleblodprøve, høreprøve og have besøg af SP 2 gange. Men I får besked om det hele!!
Uge 2:
Ømme bryster pga sutning evt sår men hold ud.
Øv dig i at komme ud mens manden er hjemme.
Navlen er nok ikke faldet af og nu begynder den at lugte det er normalt, bare hold den tør og ren.
Efter 14 dage startes der på D vitamin der findes 2 slags en med ren kokosolie og en anden,den med kokos kan godt være drøj for maven. Jeg trappede langsomt op en uge til 14 dage fra 1 dråbe til 5.
4-6 måneder: Grød skal være Glutenfri og komælkefri.
I starten er det kun smags prøver af Majs, Hirse og Risgrød der stille og roligt bliver til måltider (hvis det er hjemmelavet husk fedtstof(smør/olie) og MME(modermælkserstatning)).
Derudover kan der også laves mos af kartoffel, gulerod, blomkål og brokolimos. Enten blandet eller hver for sig og med fedtstof. Og sidst men ikke mindst kan der præsenteres frugtmos (sveske æblemos fra hipp er godt mod hård mave).
6 --> måneder:
Nu må baby smage det mad I spiser + mælk ( start evt op med A38, det har gode bakterie kulturer).
Og sidst men ikke mindst et hæfte om babys mad til når I kommer så langt..
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2011/CFF/Boer n/MadSpaedboernSmaaboern2011.pdfOg artiklen som satte det hele i gang:
http://www.dagens.dk/underholdning/20-gode-r%C3%A5 d-m%C3%B8dre-ville-%C3%B8nske-de-havde-f%C3%A5etMEN hvad har I af gode råd??

Knus
Dorte