Skæleksem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.860 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. juli 2014

StudPsyk

Lækkert spørgsmål, I know.

Men jeg har hele livet haft problemer med skæleksem i hovedbunden (det er ikke det samme som "bare" at have skæl). Det er ikke noget der drysser, det er et til tider relativt tykt eksem der sidder fast. Jeg har det i øvrigt også i ørerne.

Anyway, da jeg var barn fik jeg noget rimelig skrapt middel jeg skulle dryppe hovedbunden med + specialshampoo, og det hjalp, men det er sådan noget hormon-halløj, så ikke super fedt at bruge for længe.

Jeg kan ikke huske hvorfor jeg stoppede med at bruge det. Med årene har jeg erfaret, at det lindrer hvis jeg ikke har for langt hår, så min hovedbund kan ånde (har meget tykt og tungt hår).

Men jeg har nu været inde i en slem periode længe, hvor det klør som ind i helvede, den lorte hovedbund... Og jeg vil egentlig gerne prøve noget som er knap så skrapt behandlingsmæssigt. Derfor ville jeg høre om nogen af jer har erfaring med noget der virker/lindrer?

Tror snart jeg må få klippet en page igen, for holder ikke det her ud!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2014

moaren

Har selv fornøjelsen af det, så forstår din frustration. 

Jeg har haft rigtig god effekt af en shampoo + creme som fåes i håndkøb på apoteket. En serie der hedder Ducray. De laver forskellige shampoo til skæl, alt efter hvilken type det er (tør, fedtet, skæleksem, psoriasis). Kan kun anbefale at du tager på det lokale apotek og spørger personalet til råds.

Cremen snuser ikke super godt, men shampooen er ganske ok og skal kun bruges et par gange om ugen. 

Anmeld

23. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Føntørre du dit hår så det er 100% tørt hver gang du har vasket det? Mit hår er også meget tykt og langt og hvis jeg ikke føntørre det helt får jeg også skæl der lyder som det du beskriver og en frisør fortalte mig engang at jeg skulle føntørre mit hår så det er helt tørt umiddelbart efter badet. Det har jeg gjort siden og det virker

Anmeld

27. juli 2014

StudPsyk

Moaren skriver:

Har selv fornøjelsen af det, så forstår din frustration. 

Jeg har haft rigtig god effekt af en shampoo + creme som fåes i håndkøb på apoteket. En serie der hedder Ducray. De laver forskellige shampoo til skæl, alt efter hvilken type det er (tør, fedtet, skæleksem, psoriasis). Kan kun anbefale at du tager på det lokale apotek og spørger personalet til råds.

Cremen snuser ikke super godt, men shampooen er ganske ok og skal kun bruges et par gange om ugen. 

Jeg tror måske jeg har prøvet det du nævner faktisk, men synes ikke det fungerede så godt. Fordi det ikke skummede op, så var det nærmest umuligt at få ned til hovedbunden med mit tykke hår, og så er det et fedt Måske apoteket har et godt råd. Ellers må jeg snakke med en hudlæge Jeg havde det åbenbart også i øjenbrynene, da jeg var barn. Kan huske jeg havde sådan en stift jeg skullee bruge, kunne bare ikke huske det var derfor. 

Anmeld

27. juli 2014

StudPsyk

mor:) skriver:

Føntørre du dit hår så det er 100% tørt hver gang du har vasket det? Mit hår er også meget tykt og langt og hvis jeg ikke føntørre det helt får jeg også skæl der lyder som det du beskriver og en frisør fortalte mig engang at jeg skulle føntørre mit hår så det er helt tørt umiddelbart efter badet. Det har jeg gjort siden og det virker

Det må jeg nok svare nej til, hvis jeg skal være helt ærlig  Faktisk mega sjældent jeg føntørrer! Men min frisør har sagt jeg skal lade det lufttørre pga. mine krøller, ellers bliver det et stort kruset rod. Så det må være den ultimative lose-lose situation! Vælg mellem krøller og kløe-fri hovedbund Men nu føntørrede jeg det efter badet i dag, og synes ikke det klør så meget her til aften 

Anmeld

28. juli 2014

klmf

Janne T. skriver:

Det må jeg nok svare nej til, hvis jeg skal være helt ærlig  Faktisk mega sjældent jeg føntørrer! Men min frisør har sagt jeg skal lade det lufttørre pga. mine krøller, ellers bliver det et stort kruset rod. Så det må være den ultimative lose-lose situation! Vælg mellem krøller og kløe-fri hovedbund Men nu føntørrede jeg det efter badet i dag, og synes ikke det klør så meget her til aften 

Da jeg var langhåret og med naturkrøl brugte jeg en diffuser og nogetantifrizz gejl - så kom der styr på lokkerne!

Anmeld

28. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Janne T. skriver:

Ej det er da også ærgeligt det går ud over krøllerne. En anden ting: hvor ofte vasker du hår? For jeg skulle lære mit hår kun at blive vasket en gang om ugen. Det har været en langsommelig proces men helt klart hjulpet

Anmeld

28. juli 2014

esiuol22

Lyder til at være det samme ,som min datter har bag ved ørene og i yderste fold, jeg har brugt Ducray kram to gange dagligt i 14 dage og det ser fint ud nu.

Havde håbet det var noget hun ikke fik igen, men lyder jo til det ikke går væk igen

Anmeld

28. juli 2014

Mama85

Janne T. skriver:

Lækkert spørgsmål, I know.

Men jeg har hele livet haft problemer med skæleksem i hovedbunden (det er ikke det samme som "bare" at have skæl). Det er ikke noget der drysser, det er et til tider relativt tykt eksem der sidder fast. Jeg har det i øvrigt også i ørerne.

Anyway, da jeg var barn fik jeg noget rimelig skrapt middel jeg skulle dryppe hovedbunden med + specialshampoo, og det hjalp, men det er sådan noget hormon-halløj, så ikke super fedt at bruge for længe.

Jeg kan ikke huske hvorfor jeg stoppede med at bruge det. Med årene har jeg erfaret, at det lindrer hvis jeg ikke har for langt hår, så min hovedbund kan ånde (har meget tykt og tungt hår).

Men jeg har nu været inde i en slem periode længe, hvor det klør som ind i helvede, den lorte hovedbund... Og jeg vil egentlig gerne prøve noget som er knap så skrapt behandlingsmæssigt. Derfor ville jeg høre om nogen af jer har erfaring med noget der virker/lindrer?

Tror snart jeg må få klippet en page igen, for holder ikke det her ud!

Lyder akkurat som det jeg har..det eneste der virker for mig er Sanex antiskælshampoo..vasker håret med vand så skællende "bløder" op, kæmmer det væk og vasker håret godt i det Sanex shampoo..det er det der virker for mig at holde det nede med..er nemlig ikke så vild med at skulle bruge noget med hormoner.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.