"Tag ansvar og bestem..."
Hej Trine.
Jeg har en dejlig dreng på 6½ år som er rigtig glad for at komme i bad - så længe det er i badekar.
Han kan ikke lide at få vand i hovedet, så når han skal have vasket hår er det en kamp. Han vil til nød lade mig gøre hans hår vådt, men det foregår ved at jeg skal tage en kop eller klud og på den måde hælde vandet over ham mens han kniber øjnene i og holder sig for ørerne. Hvis jeg så bliver nødt til at komme sæbe i kæmper han for at slippe og når jeg så skal vaske det ud igen foregår det under skrig og skrål hvor han siger vandet er for varmt/koldt, han har fået sæbe i øjne/ører osv.
Fra jeg kommer vandet i håret på ham og til vi er færdig tager min. 5 minutter - hvis ikke 10 - fordi han stritter så meget imod...
Hvad kan jeg gøre for at lære ham at få vasket får og gå i brus? og hvad kan jeg gøre for at hans lillesøster på 3 mdr. ikke bliver ligesådan?
Trines svar
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Det er desværre en problematik som jeg har set flere gange hvor barnet bliver hysterisk hvis de får vand i øjnene.
Først og fremmest tror jeg ikke du skal bekymre dig om lillesøster.
Dette er ikke en adfærd alle børn har og hvis du de første mange gang gør lidt ekstra ud af at hun ikke får sæbe i øjnene skal hun nok blive tryg ved det.
Og husk så endelig ikke at gøre et for stort nummer ud af det hvis hun får sæbe i øjende. Bare skyld grundigt og sig det er hvad der sker...
I forhold til din søn så virker det som om at det nu er blevet et "fast" ritual med at han ikke vil og du vil. Denne konflikt skaber forventninger til jer begge, altså at han skal blive hysterisk og at du skal mase og kæmpe med ham
Jeg tænker at du bliver nødt til at tage ansvar for denne situation og stille nogle krav til ham. Da han er 6 1/2 kan du godt tale "fornuftigt med ham og fortælle ham at det ikke er et valg men et krav. at han får vasket hår.
Du bliver nødt til at være hård og vise ham at du mener det. Og lad være med at synes det er synd for ham. Hvis du synes det er synd at han er så bange for at får vand eller sæbe i øjnene kan han mærke det og vil reagere ved at prøve at leve op til dine forventninger.
Rent konkret ville jeg råde dig til at gøre en eller begge af følgende to ting;
Enten når han sidder i badet skal du give ham valget mellem selv at holde bruseren og vaske håret eller at du gør det.
Hvis du gør kan du give ham en vaskeklud som han kan holde over øjnene eller et par dykkerbriller og så skal du fortælle ham at du så ikke vil høre at han skaber sig.
Hvis han selv gør det kan du støtte op og hjælpe. og accepter så at håret måske kun bliver vasket bagtil, det bliver bedre med tiden.
Eller når I kommet til badet skal du fortælle ham at det bliver et brusebad i dag fordi du gider ikke kæmpe med ham om at få vasket får. Du skal her være fast i din beslutning og hvis han nægter må der være en konsekvens. F.eks kan man ikke gå ud og spise med beskidt hår eller komme hjem til en legekammerat med beskidt hår. Da han er 6 1/2 år kan du appellere til hans fornuft og hvis han ikke kan komme over at lege eller med ud og spise bliver han nødt til at overvinde sin frygt.
Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
Naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk