Hvornår er min termin?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

625 visninger
6 svar
1 synes godt om
21. juli 2014

Googlemail

Heey

Jeg har testet positiv, men er altså lidt i tvivl om hvor langt jeg egentlig er henne. Testen er svagt positiv, men er allerede blevet mere positiv idag, end den første jeg tog i weekenden 

Sagen er den at jeg normalt kan mærke hvornår jeg har ægløsning, men kan faktisk ikke huske hvordan den lå i sidste cyklus, fordi jeg havde så meget om ørene. Normalt går der præcis 1 uge fra sidste mens-dag til ægløsning. Hvis jeg kigger tilbage i kalenderen skulle det have været d.3/7. Mener at jeg havde første mens-dag d. 20/6.

Men min kæreste var ikke hjemme fra d. 27/6-7/7. Så jeg kan vel tidligst være blevet gravid d. 7/7. Min cyklus er også ret kort (24-25 dage), og det forvirrer også mit forsøg på at finde min termin  

Jeg ved godt at man til scanninger får sin præcise termin at vide, men er jo lidt nysgerrig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Termin bliver ikke regnet ud, udfra ægløsning, men din sidste menstruations første dag

Anmeld

21. juli 2014

Googlemail

mor:) skriver:

Termin bliver ikke regnet ud, udfra ægløsning, men din sidste menstruations første dag

Det ved jeg godt at den normalt gør, men det virker vel kun hvis man har haft en "standard" cyklus. Hvis ægløsningen er sket 4-5 dage senere vil fosteret vel være 4-5 dage yngre, så at sige 

Anmeld

21. juli 2014

marieo

man regner fra første mens-dag indtil scanning, ligegyldigt om befrugtningen måske har fundet sted på et andet tidspunkt.

Anmeld

21. juli 2014

Googlemail

marieo skriver:

man regner fra første mens-dag indtil scanning, ligegyldigt om befrugtningen måske har fundet sted på et andet tidspunkt.

Hm. I så fald er jeg enten 4+6 eller 5+0 afhængig af om min cyklus har været 24 eller 25 dage - det kan svinge lidt. 

Jeg tænker nu stadig at det i virkeligheden må være fra ægløsningen man tæller, og så er jeg kun 4+0. Der er jo en del forskel.. 

Anmeld

21. juli 2014

marieo

Googlemail skriver:

Hm. I så fald er jeg enten 4+6 eller 5+0 afhængig af om min cyklus har været 24 eller 25 dage - det kan svinge lidt. 

Jeg tænker nu stadig at det i virkeligheden må være fra ægløsningen man tæller, og så er jeg kun 4+0. Der er jo en del forskel.. 

det er altså ikke fra ægløsningen man tæller. Det er jo slet ikke sikkert jeg man ved hvornår det er. Det er derfor man tæller fra 1. mens-dag.

Hvis din læge skulle udregne den, så vil de spørge efter sidste mens første dag og terminsberegnere på nettet bruger også mens som udgangspunkt.

Den termin jeg har fået sat ved scanning passer bestemt heller ikke med hvornår jeg er blevet gravid, men det er jo i bund og grund ikke så vigtigt.

sygehuset har ved scanning sat mig til at være 13+6 i dag, og så er det stadig fra sidste mens første dag, så det er altså normalt at tælle derfra.

Anmeld

21. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Din læge vil tælle fra sidste første mensdag, og selvom du selv synes 4-5dage til forskel er meget, så er det altså ikke meget i lægens øjne. Han/hun vil stadig sætte din midlertidige termin efter sidste første mens og en cyklus på 28 dage.  

Det er kun hvis din cyklus er HELT ude og skide, fx 14 dage eller 40+ at de måske vil sende til terminsscanning eller blot skrive "ikke sikker" udfor terminen på din vandrejournal. Det sidste var tilfældet i min sidste graviditet hvor cyklusserne havde ligger på over 40dage.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.