Muligvis en øjenåbner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

708 visninger
10 svar
0 synes godt om
16. august 2009

TbCp

Igår aftes skulle jeg have madklub. Det plejer at være så hyggeligt, 3 unger var der igår, på samme alder og de plejer at lege rigtig godt.

Da de første gæster trådte ind af døren fik Liva et hysterisk anfald og det fortsatte resten af aftenen.

Vi snakkede på et tidspunkt om vores bøvl med at få Liva til at sove om natten. Og en af de andre siger til mig "I skal også huske på at Liva er født før tid" og egentlig er det jo rigtigt.
Liva er født 5 uger for tidligt men fra hun var ca 6 mdr har vi ikke kunne mærke noget på hende. I starten var hun udviklingsmæssigt bagud.
MEN.... det er faktisk også fra den tid hun begyndte at sove rigtig skidt om natten. Vi har bare slet ikke overvejet at det kunne være det, da der ikke er problemer på andre områder.

Denne uge har hun f.eks. været i gæstedagplejer, overnattet hos mormor og bedstefar og fik så huset fuld af gæster igår.

Måske kan hun simpelthen bare ikke håndtere alle indtrykkene og så kommer det til udtryk om natten.

Igår aftes blev hun puttet inde hos os, da de to andre unger også skulle sove her til de skulle hjem.
Efter snakken igår aftes tænkte jeg at så skulle hun da prøve at sove inde hos os. Hvis denne urolige uge havde været for meget for hende kunne det måske give tryghed.

I nat er hun ikke vågnet én eneste gang og hun sov til 8.30!!!

Tror i det kan være det? Altså nogle følger af de 5 ugers for tidlig fødsel?
Jeg ved ikke helt om jeg skal få en snak med lægen og få vendt det med hende. Hvis det er det der skaber problemerne var det måske en ide at gøre noget så hun får en mere rolig og forudsigelig hverdag.
Hvad synes i?

Ved ikke om det er til at hitte hoved og hale i det her indlæg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2009

Bondepigen

Hej Tina.

Jeg mente at kunne huske, at have læst om for tidligt fødte og søvn, så googlede lige...

Søvnproblemer
Viser sig ved, at det for tidligt fødte barn har svært ved at falde i søvn, vågner ofte, ikke kan sove alene, sover uroligt og overfladisk og ofte har mareridt.
  Under søvnen skal nervesystemet bearbejde alle dagens sanseindtryk, musklerne skal afspænde og mave-/tarmsystemet skal fordøje – hele organismen er på overarbejde.

Fandt det her:

http://www.rafaelcenteret.dk/senfolger.html

men der står altså også en hel masse andet, som måske er relevant måske ikke. Har egentlig på en måde ikke lyst til at referere til den side, da det måske kan virke lidt overvældende med alle de ting der står... Men synes osse, at I skal have mulighed for at læse det, da det jo er jer der kender jeres datter bedst.

Anmeld

16. august 2009

Klumpe-dumpe

TbCp skriver:

Igår aftes skulle jeg have madklub. Det plejer at være så hyggeligt, 3 unger var der igår, på samme alder og de plejer at lege rigtig godt.

Da de første gæster trådte ind af døren fik Liva et hysterisk anfald og det fortsatte resten af aftenen.

Vi snakkede på et tidspunkt om vores bøvl med at få Liva til at sove om natten. Og en af de andre siger til mig "I skal også huske på at Liva er født før tid" og egentlig er det jo rigtigt.
Liva er født 5 uger for tidligt men fra hun var ca 6 mdr har vi ikke kunne mærke noget på hende. I starten var hun udviklingsmæssigt bagud.
MEN.... det er faktisk også fra den tid hun begyndte at sove rigtig skidt om natten. Vi har bare slet ikke overvejet at det kunne være det, da der ikke er problemer på andre områder.

Denne uge har hun f.eks. været i gæstedagplejer, overnattet hos mormor og bedstefar og fik så huset fuld af gæster igår.

Måske kan hun simpelthen bare ikke håndtere alle indtrykkene og så kommer det til udtryk om natten.

Igår aftes blev hun puttet inde hos os, da de to andre unger også skulle sove her til de skulle hjem.
Efter snakken igår aftes tænkte jeg at så skulle hun da prøve at sove inde hos os. Hvis denne urolige uge havde været for meget for hende kunne det måske give tryghed.

I nat er hun ikke vågnet én eneste gang og hun sov til 8.30!!!

Tror i det kan være det? Altså nogle følger af de 5 ugers for tidlig fødsel?
Jeg ved ikke helt om jeg skal få en snak med lægen og få vendt det med hende. Hvis det er det der skaber problemerne var det måske en ide at gøre noget så hun får en mere rolig og forudsigelig hverdag.
Hvad synes i?

Ved ikke om det er til at hitte hoved og hale i det her indlæg

Hej Tina,

Ja jeg tror godt det kan være pga at Liva er født før tid, hun reagere om natten

Jeg har en pap-nevø. som også er født i uge 35, og han er den største charmetrold når de er ude, der er intet at mærke på ham. Men ligeså snart de kommer hjem. Bliver han pyldret, bliver hys osv. De har haft kontakt med en heler, som havde en pendul som hun svingede. Det var bare i tlfén. Og det er blevet så MEGET bedre med Jonas.

Og siden Tna henviser til har jeg ikke lige læst, men du kan finde mange oplysninger på præmature.dk

Trine.

Anmeld

16. august 2009

TbCp

1000 tak for jeres svar.
Jeg har lige haft en laaaang snak med min mor.
Hun er pædagog og har selv tre børn så hende bruger jeg ofte

Hun gav os nogle ideer til ting vi kunne gøre.

F.eks. skal Liva have meget mere klare grænser for hvad hun må og ikke må.
En af de ting vi også har bøvlet med er hendes konstante uro. Hun kan godt se en film men hun sidder ikke stille mere end 30 sek så kravler hun  rundt på ryglænet af sofaen, ned på gulvet, op på armlænet osv osv.

Min mand og jeg ligger nok ret meget i hver sin ende af opdragelses skalaen. I bund og grund er vi enige men vi opdrager bare på forskellige måder. Hvor jeg nok er for blød synes jeg han er alt for hård.
Så nu har vi lige fået en god snak om min mors råd og vil nu starte på en frisk.

Med hendsyn til nattesøvnen foreslog min mor at Liva ikke så tv når hun kom fra dagpleje. At hun godt kunne se lidt tegnefilm om morgenen som hun gør, men ellers ikke mere resten af dagen. For hvis hun er et barn der har svært ved at bearbejde alle indtrykkene kan det jo kun gøre det værre at få ind masse fra tv'et ind i hovedet.

Så det bliver vores nye strategi.

Anmeld

16. august 2009

Klumpe-dumpe

TbCp skriver:

1000 tak for jeres svar.

En af de ting vi også har bøvlet med er hendes konstante uro. Hun kan godt se en film men hun sidder ikke stille mere end 30 sek så kravler hun  rundt på ryglænet af sofaen, ned på gulvet, op på armlænet osv osv.

Min mand og jeg ligger nok ret meget i hver sin ende af opdragelses skalaen. I bund og grund er vi enige men vi opdrager bare på forskellige måder. Hvor jeg nok er for blød synes jeg han er alt for hård.
Så nu har vi lige fået en god snak om min mors råd og vil nu starte på en frisk.

Med hendsyn til nattesøvnen foreslog min mor at Liva ikke så tv når hun kom fra dagpleje. At hun godt kunne se lidt tegnefilm om morgenen som hun gør, men ellers ikke mere resten af dagen. For hvis hun er et barn der har svært ved at bearbejde alle indtrykkene kan det jo kun gøre det værre at få ind masse fra tv'et ind i hovedet.

Er spændt på at høre hvordan det går.

Jeg går jo også hele tiden og tjekker tegn på Malucca om der er noget mht FTF.

Pt. kan jeg kun se hun er lidt tilbage motorisk.

Anmeld

16. august 2009

TbCp

malucca09 skriver:

Er spændt på at høre hvordan det går.

Jeg går jo også hele tiden og tjekker tegn på Malucca om der er noget mht FTF.

Pt. kan jeg kun se hun er lidt tilbage motorisk.

Ja det kan faktisk godt være svært ikke at kigge efter det.
Det første halve år var Liva også en del efter. Men så gik det stærkt.
Hun sad selv da hun var 6 mdr. kravlede da hun var 8 1/2, gik da hun var 11 1/2 md. Blev tidligt god til at gå på trapper og løbe. Hopper flot nu osv osv. Så nu er hun ihvertfald helt med motorisk.

Anmeld

16. august 2009

Vinker

Hmmm se det var da egentlig et spændende emne! Er vildt nysgerrig efter om ændringerne giver resultater - kan slet ikke vente til at høre nyt fra dig!

Håber absolut på det bedste

Anmeld

16. august 2009

TbCp

Som jeg også har skrevet på ns så er det lidt "sjovt" med det her opdragelse. Jeg er jo selv pædagog og synes jeg er god til mit arbejde.
Har ideer omkring opdragelse osv.
Men når det så kommer til mit eget barn synes jeg faktisk det er rigtig svært.
Der er jo følelser med i det

Anmeld

16. august 2009

JustAnotherName

TbCp skriver:

1000 tak for jeres svar.

Herhjemme virker det netop som om at Bianca tit ser tv når hun kommer hjem FORDI hun kobler fra ved det ....?!

Det er faktisk det tidspunkt på dagen, hvor hun opsøger/viker mest til at have behov for bare at sidde roligt og slappe af foran "playhouse disney".....

Det har aldrig faldet mig ind, at det skulle gøre det sværrere at få ro til at beabejde dagens mange indtryk, fart og støj ?!? ...men måske !?!

Dog tror jeg på at det kan være rart nok at få lov og sidde og "glo tv".
Ligesom vi voksne kan have brug for at sidde lidt i fred og ro (måske med tvét tændt, og helt uden egentlig at følge ordentlig med), så tror jeg børnene kan have det ligesådan.

Mange børn reagerer jo ved at blive urolige og have svært ved at sove ret godt/tungt/længe, når der sker for meget omkring dem.
Jo yngre, des mere følsomme - vil jeg tro. Og det er da bestemt en mulighed at Liva er mere følsom overfor (for) mange aktiviteter.

Da Bianca var mindre tog vi tit hensyn til dette, da hun blev urolig og ked, når der skete alt for meget. Så jeg lavede altid planer MED fridage/hjemmedage som var hellige.

Anmeld

16. august 2009

TbCp

JustAnotherName skriver:

Herhjemme virker det netop som om at Bianca tit ser tv når hun kommer hjem FORDI hun kobler fra ved det ....?!

Det er faktisk det tidspunkt på dagen, hvor hun opsøger/viker mest til at have behov for bare at sidde roligt og slappe af foran "playhouse disney".....

Det har aldrig faldet mig ind, at det skulle gøre det sværrere at få ro til at beabejde dagens mange indtryk, fart og støj ?!? ...men måske !?!

Dog tror jeg på at det kan være rart nok at få lov og sidde og "glo tv".
Ligesom vi voksne kan have brug for at sidde lidt i fred og ro (måske med tvét tændt, og helt uden egentlig at følge ordentlig med), så tror jeg børnene kan have det ligesådan.

Mange børn reagerer jo ved at blive urolige og have svært ved at sove ret godt/tungt/længe, når der sker for meget omkring dem.
Jo yngre, des mere følsomme - vil jeg tro. Og det er da bestemt en mulighed at Liva er mere følsom overfor (for) mange aktiviteter.

Da Bianca var mindre tog vi tit hensyn til dette, da hun blev urolig og ked, når der skete alt for meget. Så jeg lavede altid planer MED fridage/hjemmedage som var hellige.

Hej Katrine

Velkommen hjem 

Vi har faktisk også tænkt at det måtte være rart at koble af.

Men hvis så Liva er som mig så gør det bare det hele værre.
Jeg har altid drømt virkelig meget og i perioder lidt meget af mareridt.
For mange oplevelser og nye ting giver mig urolig søvn.
Så tror måske Liva har arvet det fra mig.

Nu er det ihvertfald det vi forsøger så må vi se om nogle uger om det fører noget godt med sig.

P.s. shhhh sig det ikke til nogen....jeg skal til køreprøve på tirsdag ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.