Single umbilical artery eller Navlestreng med 2 kar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.463 visninger
9 svar
0 synes godt om
15. august 2009

matryoshka

Hej

Vi har lige fået konstateret SUA, single umbilical artery, som betyder av vores babys navlestreng mangler et kar. Navlestrengen består altså af 2 kar i stedet for 3, som er det normale.

Vi har aldrig før hørt om det, og har ikke fået så meget at vide fra lægerne. (faktiskt MEGET lidt)  Vi har været igennem moderskagebiopsi, pga dårligt risikotal ved nf) og ved derfor at kromosom-fejl er udelukket, og til misdannelses skanningen kunne hun ikke se noget.. Skal så videre til hjerteskanning om 2 uger og så trivselsskanning i uge 30 og 34. Og det er det...   Da vi kom hjem fra hospitalet var vi ikke så bekymrede, fordi vi havde ikke fået så meget at vide om at der rent faktisk KUNNE være meget afgørende for vores barn. Det fandt vi ud af gennem google, hvor vi fandt det her: 

http://www.dsog.dk/sandbjerg/foeto/guideline%20SUA%20100106%20(2).pdf  

En study om SUA, hvor der blandt andet står, at børn med SUA har en højere tendens til misdannelser, ca. 25% ! endvidere står der, at der gennem ultralydsskanning kun finder ca. 60-65% af disse misdannelser, og at forældre SKAL oplyses om dette.  Det var der ingen som fortalte os. Så vi ANER ikke hvad vi kan forvente.

Jeg er meget nervøs for at der er noget galt, selv om "skanningssygeplejersken" ikke kunne se noget.   Ville I turde spurgt om mulighed for "second opinion" mht. om barnet har nogle misdannelser, som hun måske har kunnet overse?

Jeg vil derfor bare høre om der er nogen herinde der har erfaringer med SUA, både gode og ringe? 

Nu bliver det et langt indlæg, men vil også lige sige, at jeg er 21 år, og fik et risikotel på 1:254 til NF, hvilket vi syntes var MEGET underligt. Svaret på moderskagebiopsien viste at alt var fint, og at vi ventede en pige.
Nu hvor vi har fået konstateret SUA (som tit ses hos børn med kromosomfejl) kan jeg ikke lade være med at tænke, om de måske har teget væv fra mig og dermed aflæst mine kromosomer. Det sker åbenbart, men er yderst sjælden. Eller er det måske helt tilfeldigt at doubletesten og NF-scanningen gav os et så dårligt risikotal OG at vi har fået SUA? 

Jeg forventer ikke at I har svar på det hele, men lyder det helt åndsvagt og usandsynligt? Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på det, for hvad nu HVIS det skulle være..

Med håb om at NOGEN ved NOGET

Maja 19+4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2009

Skouboe

Jeg ahr absolut ingen erfaring med dette, men jeg ved at man kan få lavet en privat misdannelsesscanning - de private klinikker har mange gange bedre udstyr en hospitalerne, og er mere opmærksomme på "kunderne".

Det var måske værd at overveje?

Anmeld

16. august 2009

Skouboe

I øvrigt - tænkte jeg på - Det er ved NF scanningen I har fået denne besked ikke? Jeg ved ikke hvor mange misdannelser de kan se så tidligt, kan godt være at I bliver nødt til at væbne jer med tålmodighed indtil uge 20 eller deromkring for MD scanning. Ved godt det ikke er fedt, men det er nok desværre sådan det er...

Anmeld

16. august 2009

Heidi B

Hej med dig....

Jeg fik tvillinger d. 300806, og vi havde fået samme besked om tvilling B. De kunne ikke finde 3 kar.... Vi blev scannet en masse, også hjertescannet...
Sikke en masse tanker der løber gennem ens hoved....
De snakkede fosterreuktion, men vi snakkede meget med den læge der hjertescannede os, og han bad os slå koldt vand i blodet... Gennemscannede mig og så sagde han at efter hans mening så alt fint ud.
Min mand og jeg snakkede en del om det den dag, og blev enige om at vi beholdte ham, og ville tænke positivt... Havde kun en nedtur....
Da Mikkel så kom ud, havde han 3 kar, men de havde bare ikke kunne se det på scanningen....
Mærk efter inden idig selv....

Knuz Heidi med Jeppe og Mikkel 300806

Anmeld

16. august 2009

matryoshka

Skouboe skriver:

Jeg ahr absolut ingen erfaring med dette, men jeg ved at man kan få lavet en privat misdannelsesscanning - de private klinikker har mange gange bedre udstyr en hospitalerne, og er mere opmærksomme på "kunderne".

Det var måske værd at overveje?

Det var til misdannelsesskanningen at vi fandt ud af det, da var jeg 19+2 uger henne. Så det skulle være mulighed for at se hvad der nu skulle være af misdannelser. Jeg føler mig dog ikke særlig tryg ved, at det kun var en skanningssygeplejerske der kiggede på vores pige.  

Grunden til det er ikke fordi hun ikke var dygtig til at scanne, det tvivler jeg ikke på. Men mens jeg blev scannet i en hel time, sagde hun aldrig noget om at hun havde mistanke om noget som helst. Da hun så til sidst fortalte os om navlestrengen, sagde hun det som om at det var relativt normalt og det skulle vi ikke tænke på, MEN for en sikkerheds skyld skulle vi videre til hjerteskanning osv.   Hun sagde at hun syntes at det var så træls for os, fordi hun syntes at det var ringt nok at vi allerede havde været igennem en moderskagebiopsi osv.  men lagde aldrig kortene på bordet og fortalte om hvilke risikoer der faktisk kunne være!  Jeg følte selv, at hun gemte sandheden for os, fordi hun ikke ville gøre os mere urolige. Af denne grund tænker jeg også, at det ville have været dejligt at fået en, som kunne være åben og ærlig overfor os, uden at tænke på om vi bliver kede af det.

Så jeg synes helt sikkert at din idé med privat skanning lyder god. Tak for det gode råd

Anmeld

16. august 2009

matryoshka

Heidi Bakke skriver:

Hej med dig....

Jeg fik tvillinger d. 300806, og vi havde fået samme besked om tvilling B. De kunne ikke finde 3 kar.... Vi blev scannet en masse, også hjertescannet...
Sikke en masse tanker der løber gennem ens hoved....
De snakkede fosterreuktion, men vi snakkede meget med den læge der hjertescannede os, og han bad os slå koldt vand i blodet... Gennemscannede mig og så sagde han at efter hans mening så alt fint ud.
Min mand og jeg snakkede en del om det den dag, og blev enige om at vi beholdte ham, og ville tænke positivt... Havde kun en nedtur....
Da Mikkel så kom ud, havde han 3 kar, men de havde bare ikke kunne se det på scanningen....
Mærk efter inden idig selv....

Knuz Heidi med Jeppe og Mikkel 300806

Åh, hvor er det dejligt at høre en god historie, og håber at jeg en dag kan fortælle en lignende historie til Januar 
Til hjerteskanningen, skannede han så resten af barnet eller kun hjertet? 

Det er dog utroligt at man kan se forkert på det! Det er MEGA sjældent, men det må have været en lettelse da i fandt udaf at det nu ikke havde været således! Jeg ville ønske at det også var vores tilfælde.. Men hun fik et klart billede af navlestrengen i tværsnit, og vi så det med vores egne øjne, at der kun var 2 kar.

Anmeld

16. august 2009

Bondepigen

MajaPiraya skriver:

Åh, hvor er det dejligt at høre en god historie, og håber at jeg en dag kan fortælle en lignende historie til Januar 
Til hjerteskanningen, skannede han så resten af barnet eller kun hjertet? 

Det er dog utroligt at man kan se forkert på det! Det er MEGA sjældent, men det må have været en lettelse da i fandt udaf at det nu ikke havde været således! Jeg ville ønske at det også var vores tilfælde.. Men hun fik et klart billede af navlestrengen i tværsnit, og vi så det med vores egne øjne, at der kun var 2 kar.

Måske er der mulighed for at der er flere der læser det, hvis du ligger det under "ordet er frit", da det her er en kategori for os der kommer fra Navlestreng.dk...

Men det kunne du jo ikke vide, og du må meget gerne være her. Synes bare du skulle have mulighed for at flere måske læser det, og evt. har flere lykkelige historier at fortælle.

Håber det bedste for jer!!!

Anmeld

16. august 2009

matryoshka

bondepigen skriver:

Måske er der mulighed for at der er flere der læser det, hvis du ligger det under "ordet er frit", da det her er en kategori for os der kommer fra Navlestreng.dk...

Men det kunne du jo ikke vide, og du må meget gerne være her. Synes bare du skulle have mulighed for at flere måske læser det, og evt. har flere lykkelige historier at fortælle.

Håber det bedste for jer!!!

haha, ja det lyder som en god idé! Det vidste jeg ikke .. Syntes også at det så lidt mærkeligt ud, da der jo ikke var noget om navlestrenge her inde  

Tak for hjælpen

Anmeld

16. august 2009

Bondepigen

MajaPiraya skriver:

haha, ja det lyder som en god idé! Det vidste jeg ikke .. Syntes også at det så lidt mærkeligt ud, da der jo ikke var noget om navlestrenge her inde  

Tak for hjælpen

Var så lidt...

Anmeld

16. august 2009

anna-jonas

Hvis du er nervøs og bekymret, er det længe at vente til uge 30, for at komme til at tale med en læge og blive scannet. Jeg synes du skal kontakte den svangreafd. du hører under, og bede om en konsultation hos en erfaren læge, som kan besvare jeres spørgsmål og forhåbentlig berolige jer lidt.

Mange hilsner Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.