Hej
Vi har lige fået konstateret SUA, single umbilical artery, som betyder av vores babys navlestreng mangler et kar. Navlestrengen består altså af 2 kar i stedet for 3, som er det normale.
Vi har aldrig før hørt om det, og har ikke fået så meget at vide fra lægerne. (faktiskt MEGET lidt) Vi har været igennem moderskagebiopsi, pga dårligt risikotal ved nf) og ved derfor at kromosom-fejl er udelukket, og til misdannelses skanningen kunne hun ikke se noget.. Skal så videre til hjerteskanning om 2 uger og så trivselsskanning i uge 30 og 34. Og det er det... Da vi kom hjem fra hospitalet var vi ikke så bekymrede, fordi vi havde ikke fået så meget at vide om at der rent faktisk KUNNE være meget afgørende for vores barn. Det fandt vi ud af gennem google, hvor vi fandt det her:
http://www.dsog.dk/sandbjerg/foeto/guideline%20SUA%20100106%20(2).pdf En study om SUA, hvor der blandt andet står, at børn med SUA har en højere tendens til misdannelser, ca. 25% ! endvidere står der, at der gennem ultralydsskanning kun finder ca. 60-65% af disse misdannelser, og at forældre SKAL oplyses om dette. Det var der ingen som fortalte os. Så vi ANER ikke hvad vi kan forvente.
Jeg er meget nervøs for at der er noget galt, selv om "skanningssygeplejersken" ikke kunne se noget. Ville I turde spurgt om mulighed for "second opinion" mht. om barnet har nogle misdannelser, som hun måske har kunnet overse?
Jeg vil derfor bare høre om der er nogen herinde der har erfaringer med SUA, både gode og ringe?
Nu bliver det et langt indlæg, men vil også lige sige, at jeg er 21 år, og fik et risikotel på 1:254 til NF, hvilket vi syntes var MEGET underligt. Svaret på moderskagebiopsien viste at alt var fint, og at vi ventede en pige.
Nu hvor vi har fået konstateret SUA (som tit ses hos børn med kromosomfejl) kan jeg ikke lade være med at tænke, om de måske har teget væv fra mig og dermed aflæst mine kromosomer. Det sker åbenbart, men er yderst sjælden. Eller er det måske helt tilfeldigt at doubletesten og NF-scanningen gav os et så dårligt risikotal OG at vi har fået SUA?

Jeg forventer ikke at I har svar på det hele, men lyder det helt åndsvagt og usandsynligt? Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på det, for hvad nu HVIS det skulle være..
Med håb om at NOGEN ved NOGET

Maja 19+4