Anonym skriver:
ja det gør jeg virkelig!
jeg er 2. gangs gravid og har et barn på 2 snart 3. børnene har samme far osv, det hele er perfekt og jeg er lykkelig.
men nu hvor der kun knap er 40 dage til termin, er jeg begyndt og frygte ALT.. fødslen, har vi mon alle de ting vi skal bruge til den lille, hvordan reagere store**, kan vores forhold holde til det? jeg er pt såååå drænet for energi at jeg ikke kan se enden, jeg kan kun håbe det forsvinder efter fødslen, ellers tror jeg bare slet ikke jeg kan hænge sammen med 2 små børn
vil så gerne have den store hjemme i hvert fald 2 uger efter fødslen, men hvis jeg ingen energi har? det er jo også en kæmpe omvæltning for den store, og jeg VIL bare det skal gå godt!! har dårlig samvittighed overfor den store fordi trods fridage kommer h*n afsted i vuggestue, og ville ellers så gerne være super mor der ikke sendte afsted, men igen, har ingen overskud 

øv ... skulle bare ud med det 
Mor til 3 her med erfaring fra 4 børn med at få etableret et søskendeforhold uden jalousi, som vi ALDRIG har oplevet.
Du skal opretholde den ældstes hverdag, det er meget vigtigt, at du ikke gør det store nummer ud af det, men lader den store have sin trygge base, som altså ikke indebærer at se mor sidde med et nyt barn hele dagen.
Din indgangsvinkel er for at pleje dit behov, du skal pleje din dårlige samvittighed (som dit barn ikke kender til), I skal rigtigt være en lille familie, hvilket betyder, at du puster hele "saml-familien-projektet" op på et plan, hvor dit barn ikke kan være med.
Hvis din trygge hverdag og din trygge base blev forstyrret 24 timer i døgnet, 14 dage i streg, ville du nok også reagere, og du ville nok blive ond i sulet over det, der gav anledning til ændringen, i dette tilfælde mor og den lille ny.
Den bedste måde er, at mor har overskud, når den stores normale dag er overstået, og at mor og far giver den opmærksomhed, der er normal, hverken mere eller mindre. Når den ny er accepteret, kan man med fordel give den store ansvarsopgaver, f.eks. sørge for sutten, for at styrke søskendeforholdet.