Tvillinger?? Test og scanning??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.621 visninger
10 svar
11 synes godt om
9. juli 2014

Anonym trådstarter

Hej Alle

Jeg skriver som anonym da graviditeten er hemmelig lidt endnu.

Min kæreste og jeg har bemærket en del tegn/symptomer hos hende og har fundet ud af at det kunne betyde at vi måske venter tvillinger. Vi så en bruger på et andet forum om graviditet som omtalte en test på nettet, men vi har ikke kunnet finde sådan en test. Vi vil bare bruge den som en vejledende test inden vi senere skal til samtaler og undersøgelser der kan vise det med sikkerhed.

En anden ting: Vi har set flere herinde tale om scanninger i uge 7. Er det normen at man bliver scannet på dette tidspunkt?? Vi er kun kaldt til samtale med en jordemoder på det tidspunkt hvor min kæreste er 9+1. Ja, det er vist ikke nødvendigt at skrive at vi venter vores første barn/børn......

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Nej det er ikke normen at få en scanning i uge 7. Det er oftest dem der har været i behandling der bliver scannet der. Og så er der os andre der ikke kan vente til nf med at få vished, og køber en privat scanning  

jordemoder i uge 9 lyder tidligt, de fleste skal først til jordemoder i uge 15-17  

tror ikke du kan teste på nettet for tvillinger det vil være baseret på skrøner og ammestuehistorier hvad er det for tegn hun har på tvillinger?? 

Anmeld

9. juli 2014

Hugoline.

Da jeg var gravid med tvillinger havde jeg ikke en anderledes graviditet end da jeg ventede en enkelt.

Hvis I vil finde ud af hvor mange der er derinde, kan I selv betale for en tidlig scanning. JM i uge 9? Mener du ikke første lægesamtale hvor man får vandrejournal?

Anmeld

9. juli 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Nej det er ikke normen at få en scanning i uge 7. Det er oftest dem der har været i behandling der bliver scannet der. Og så er der os andre der ikke kan vente til nf med at få vished, og køber en privat scanning  

jordemoder i uge 9 lyder tidligt, de fleste skal først til jordemoder i uge 15-17  

tror ikke du kan teste på nettet for tvillinger det vil være baseret på skrøner og ammestuehistorier hvad er det for tegn hun har på tvillinger?? 

Tak for dit svar.

Okay, så er vi bare stødt på nogle stykker der har fået tidlige scanninger af de grunde du nævner.

At vi har fået en indkaldelse til jordemodersamtale skyldes at vi får det der hedder det udvidede basistilsyn fordi min kæreste har en kronisk rygsygdom som følge af en arbejdsskade.

De symptomer vi har fået øje på og læst at andre har oplevet i forbindelse med tvillingefødsel er:

- Brystspændinger/ømhed allerede to dage efter undfangelsestidspunktet.

- Brysterne er allerede begyndt at vokse, og det er nok en uge siden vi bemærkede det (min kæreste er netop nu 7+2)

- Kvalme allerede to uger efter undfangelsen (vi har set flere der beretter om tidligere kvalme end ved "almindelig" fødsel fordi de har prøvet begge dele)

- Hyppig tissetrang, også allerede to uger efter undfangelsen

- Øget træthed i højere grad end hvad vi har forstået at man normalt skal forvente

- Min svigerfar har søskende der er tveæggede tvillinger, og vi har en formodning om at der også er tvillinger på min svigermors side

- Vi testede tidligt positiv på graviditetstesten - allerede samme dag som min kæreste skulle have haft menstruation. Vi testede ikke for graviditet tidligere end dette tidspunkt.

Hvad tror I?? Dobbely up på glæde...??

Anmeld

9. juli 2014

Anonym trådstarter

Hugoline. skriver:

Da jeg var gravid med tvillinger havde jeg ikke en anderledes graviditet end da jeg ventede en enkelt.

Hvis I vil finde ud af hvor mange der er derinde, kan I selv betale for en tidlig scanning. JM i uge 9? Mener du ikke første lægesamtale hvor man får vandrejournal?

Tak for dit svar.

Nej, der gives jo ikke noget endeligt facit og hver graviditet er jo unik. Vi har efterhånden forstået på det hele at vi egentlig først kan få et svar til nakkefoldsscanningen i uge 12, og der er rundt regnet en måned til......lang ventetid.....

Vi håber på en tidligere scanning da vi får det udvidede basistilsyn som følge af en kronisk rygsygdom hos min kæreste, det er også derfor vi får en så tidlig JM samtale.

Anmeld

9. juli 2014

modesty

Tak for dit svar.

Okay, så er vi bare stødt på nogle stykker der har fået tidlige scanninger af de grunde du nævner.

At vi har fået en indkaldelse til jordemodersamtale skyldes at vi får det der hedder det udvidede basistilsyn fordi min kæreste har en kronisk rygsygdom som følge af en arbejdsskade.

De symptomer vi har fået øje på og læst at andre har oplevet i forbindelse med tvillingefødsel er:

- Brysterne er allerede begyndt at vokse, og det er nok en uge siden vi bemærkede det (min kæreste er netop nu 7+2)

- Kvalme allerede to uger efter undfangelsen (vi har set flere der beretter om tidligere kvalme end ved "almindelig" fødsel fordi de har prøvet begge dele)

- Øget træthed i højere grad end hvad vi har forstået at man normalt skal forvente

- Min svigerfar har søskende der er tveæggede tvillinger, og vi har en formodning om at der også er tvillinger på min svigermors side

- Vi testede tidligt positiv på graviditetstesten - allerede samme dag som min kæreste skulle have haft menstruation. Vi testede ikke for graviditet tidligere end dette tidspunkt.

Alle de symptomer du nævner der, er også normale ved et-barns graviditeter, så jeg ville ikke regne med tvillinger hvis jeg var jer. 

Tillykke med graviditeten. 

PS: Det er ikke tidligt at teste positiv på første menstruationsdag, det er helt standard.

Anmeld

9. juli 2014

Hugoline.

Alle de symptomer er almindelige graviditetssymptomer. Hvis I ikke selv vil betale for en tidlig scanning, må I jo vente

Anmeld

9. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Hmm, vil umiddelbart ikke mene at nogen af punkterne ikke kunne være gældende for en singlegraviditet jeg testede fx positiv 3 dage før forventet mens. Men kun én bebse ligger og hygger inde i mig  

hvis i føler for at få vished er det da bare at booke en scanning det koster ca 400kr 

Anmeld

9. juli 2014

Clisolka

Anonym skriver:

Hej Alle

Jeg skriver som anonym da graviditeten er hemmelig lidt endnu.

Min kæreste og jeg har bemærket en del tegn/symptomer hos hende og har fundet ud af at det kunne betyde at vi måske venter tvillinger. Vi så en bruger på et andet forum om graviditet som omtalte en test på nettet, men vi har ikke kunnet finde sådan en test. Vi vil bare bruge den som en vejledende test inden vi senere skal til samtaler og undersøgelser der kan vise det med sikkerhed.

En anden ting: Vi har set flere herinde tale om scanninger i uge 7. Er det normen at man bliver scannet på dette tidspunkt?? Vi er kun kaldt til samtale med en jordemoder på det tidspunkt hvor min kæreste er 9+1. Ja, det er vist ikke nødvendigt at skrive at vi venter vores første barn/børn......

Først, tillykke med graviditeten 

Alle symptomer som du nævner kan være de samme, som hvis i kun ventede et barn  Symptomerne kan sagtens være forskellig fra graviditet til graviditet, og fra kvinde til kvinde, så det betyder ikke nødvendigvis, at i venter tvillinger 

At nogle får en tidlig scanning kan der være mange gode grunde til, nogle af dem er blevet nævnt. Bla. hvis man selv betaler sig fra det, hvis man bliver fulgt på en klinik, tidligere forløb med graviditeter osv. osv. Jeg selv blev scannet 6+4 af den grund, at jeg havde diabetes. Min diabetesoverlæge skulle tjekke at graviditeten forløb normalt, inden hun "turde" sætte mig i behandling med insulin 

Anmeld

9. juli 2014

Anonym trådstarter

Tak for alle svarene. Det er rart at blive klogere.....

Vi overvejer nu at betale os fra en scanning så vi kan få en afklaring.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.