Bleafvænning, hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

680 visninger
6 svar
0 synes godt om
15. august 2009

Charlie

Hej piger,
nu prøver jeg for 2. gang at se, om jeg kan vænne Marcus fra bleen. Jeg startede igår, fredag, efter at han sidste søndag, da han var i bad, pludselig kaldte på mig og sagde, at han skulle lave "puha", og så fandt jeg potten, og vupti, der kom en lille pølse i potten. Så jeg opdagede jo, at han i hvert fald kunne mærke, når han skal lave stort. Jeg ville så ikke tage den der med det samme, da jeg ikke ville starte det, mens han var i børnehave. Jeg har ham alligevel hjemme om fredagen, så jeg besluttede mig for det i stedet. Men...
Jeg synes ikke rigtigt, han kan finde ud af at sige til. Hver gang han har skullet tisse, har han tisset i bukserne, hvor han så har sagt, "jeg har tisset". Så har jeg bare sagt: "nå for søren, det er ikke så rart med våde bukser, så vi tager dem lige af, så du kan få noget tørt på" og så snakket lidt om, at når han skal tisse, skal han sætte sig på potten osv. Jeg har bare taget det stille og roligt. Men lader ikke til at registrere, at han skal tisse. Nu her for lidt siden, spurgte jeg ham, om han ikke skulle han at tisse lidt (havde ikke tisset siden ved 12-13-tiden...) Men det svarede han bare nej til. Jeg havde spurgt ham nogle gange tidligere, hvor han også bare havde sagt nej.
Så 1 minut efter har han pludseligt tisset i bukserne... Jeg tager det selvfølgelig igen bare stille og roligt og får tøjet af ham og tørret op på gulvet osv.
Når han så har tisset i bukserne, vil han hen og sidde på potten, men så kommer der jo ikke mere... Her til morgen sad han der 2 timer (ja helt frivilligt), og han sagde flere gange undervejs "nu tisser jeg", men der kom ikke noget, og så ville han blive siddende. Og nu sidder han der igen, og nærmest bare venter. Han har lige bedt om at få en ble på, så det får han lov til. Jeg venter dog lige til han har fået noget at spise, og så kommer han i bad. Så får han ble på derefter, hvis han stadig vil det.
Jeg synes virkeligt, jeg har svært ved at finde ud af, om han er klar eller ej, fordi han jo på den ene side kunne mærke, at han skulle lave stort i søndags, men tilsyneladende ikke kan mærke, at han skal tisse.
Han var lige oppe at stå for lidt siden og sagde så pludseligt: "Jeg er ved at tisse", så jeg sagde, jamen så må du jo sætte dig på potten. Det gjorde han så, men der er ikke kommet noget...

Ville I vente lidt endnu, eller bare prøve et par dage mere, og se, om det bliver bedre? Jeg er helt blank her og aner ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg vil jo på den ene side ikke presse ham, men jeg kunne på den anden side også godt tænke mig, at han snart blev blefri. Men det skal altså ikke være under pres.

Knus Dorthe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2009

Smølf

Hej Dothe,

Vi tog også bleen af sebastian lidt som et eksperiment. Vi gjorde det sådan, at hver eftermiddag når han kom hjem fra vuggestuen så fik han den af i nogle timer.

Og han tissede og lavede stort akkurat som han bleen på!

Meen... Efter en 4-5 dage begyndte han langsomt at opdage, at det var faktisk nemmere at gå på toilettet og tisse istedet for at tisse når det behagede ham.

Så fik vi succes med det. At lave stort på toilettet tog noget længere tid. Men det kom.

Så prøv måske nogle timer af gangen... Og så tror jeg nok at det skal komme.

Forresten... Bestikkelse... Vi gav Sebastian 1 vingummibamse hver gang han tissede på toilettet. Så blev hans motivation lidt større. Og det virkede...

KH Neta

Anmeld

16. august 2009

Charlie

Hej Neta,
det lyder som om, jeg bare skal være lidt mere tålmodig og prøve at lade ham være uden ble et par dage mere, og så se, om ikke det bliver bedre.
Jeg startede jo så godt nok op bare lige på og hårdt med at gå uden ble fra den ene dag, til den anden. Måske havde det været bedre at gøre, som du har gjort. Men nu har jeg jo gjort det  
Jeg er lidt spændt på at se, om han vil have ble på i børnehaven i morgen el. ej. Hvis han siger, han ikke vil, så får lov til at komme afsted uden. Så må vi jo se, hvordan det går. Her til morgen ville Tue til at give ham ble på, men Marcus sagde til ham, at store drenge ikke har ble på

Måske skulle jeg overveje det med vingummibamserne, dem ELSKER han

Knus Dorthe

Anmeld

16. august 2009

Stumpen

Ja prøv at tage den af hem om eftermiddagen og lad ham få fornemmelsen af det ikke at have ble på og måske snakke med ham om at snart skal han have den helt af...

med alt det der er sket her i løbet af sommeren har vi intet gjort ud af det -udover det Mathilde selv har ønsket.. Sundhedsplejersken var her i forbindelse med Victoria, men vi snakkede self. også om Mathilde.. Jeg nævnte bl.a. at vi ikke havde gjort noget mht. sut og ble pga. at det der er sket og det synes hun lød fornuftigt og da jeg fortalte at Mathilde af egen fri vilje har gået uden ble og både tisset og lavet i bukserne og bare leget videre, så sagde hun at det var tegn på at Mathilde ikke er klar endnu..

Men når vi har fået overstået barnedåben vil jeg begynde at forberede hende på at nu skal bleen snart af, så vi forhåbentlig får hende gjort blefri inden flyverdragt-sæsonen træder i kraft og så ryger sutten nok omkring jul...

Intet ores herfra, det foregår på hendes præmisser...

Anmeld

17. august 2009

Charlie

Hej Anja,
jeg kan godt forstå, I ikke har gjort noget ved hverken ble- el. sutafvænning med alt det, der er sket hjemme hos jer
Marcus har dog nu haft bleen helt af siden i fredags, og jeg synes faktisk, det går bedre og bedre for hver dag. Da han skulle i børnehave idag, tænkte jeg, at jeg ville give ham ble på. Men jeg spurgte ham lige først. Da han selv sagde nej, det ville han ikke, lod jeg ham komme afsted uden ble. Han har været der fra 10-13, og det er gået helt uden uheld, så det er jo dejligt
Jeg er dog spændt på i morgen, hvor han plejer at være der fra 10-16.

Kram Dorthe

Anmeld

17. august 2009

Stumpen

Det er da flot med 3 timer et sted hvor der bare sker så meget at det nok ikke lige er toilettet han tænker allermest på.. Send en masse tøj med ham, så længe han siger nej til bleen, så må du ikke give ham den på.. Men spændende at høre hvordan det går

Anmeld

17. august 2009

Charlie

Naa, saa havde vi lige 2 uheld, efter vi kom hjem fra boernehaven.. Han tissede to gange i bukserne, selvom jeg havde spurgt ham et par gange inden, om han ikke lige skulle lidt paa potten, hvortil han havde svaret nej. Men i det mindste siger han det til mig, lige naar han har gjort det. Anden gang bad han mig om at finde potten til ham, og det gjorde jeg saa. Og saa fik han lige tisset faerdig og soereme ogsaa lige lavet stort
Men jeg holder ham uden ble paa, saa laenge, han selv vil. Han faar dog en ble paa om natten. Den kan han ikke undvaere, den er altid dyngvaad om morgenen.
Jeg er spaendt paa, hvordan det gaar fremadrettet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.