Hvornår kan vi søge forældre SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.842 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. juli 2014

mortilsilke

Hej piger
Sagen er den at vi bliver forældre til oktober, og er begge på SU.
Min kæreste starter på ny uddannelse her til august, og vi ville høre om han allerede nu i sin ansøgning kan skrive at han ønsker forældre tillæg fra oktober hvor min termin er? Eller kan han først søge det når hun er født?

Derudover har jeg søgt barsel, og de har min vandrejournal, så jeg venter egentlig bare på at de godkender barslen.
Hvor lang tid er ventetiden normalt på det?
Og når jeg starter uddannelse igen, skal jeg så søge SU på nu, eller fortsætter den automatisk som SU med forsøgertillæg, eller hvordan fungerer det når man går fra barsel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2014

mortilsilke

Ingen der kan svare på det?

Anmeld

5. juli 2014

Newsence

Som far kan han søge su når barnet er født først mener jeg mens du kan søge 2 måneder før... Men det kan du læse om på minsu men nej han kan ikke skrive det i ansøgningen

Anmeld

6. juli 2014

mortilsilke

Okay. Tak for svar.
Jeg opper den lige med et ekstra spørgsmål.
Min kæreste skal ikke have noget barsel, da han starter på sin kun 1 årig uddannelse, og har korte dage, så vi synes det er bedst at jeg tager fuld barsel alene.
Når han vælger det, bliver hans fødselsklip så fjernet? Eller kan han stadig få udbetalt 3xdobbeltrate fx mens han går i skole?
Det er godt nok en jungle at finde rundt i!

Anmeld

6. juli 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
VenterVanessa skriver:

Okay. Tak for svar.
Jeg opper den lige med et ekstra spørgsmål.
Min kæreste skal ikke have noget barsel, da han starter på sin kun 1 årig uddannelse, og har korte dage, så vi synes det er bedst at jeg tager fuld barsel alene.
Når han vælger det, bliver hans fødselsklip så fjernet? Eller kan han stadig få udbetalt 3xdobbeltrate fx mens han går i skole?
Det er godt nok en jungle at finde rundt i!

Det kan han sagtens, han må bare ikke bruge de normale klip sammen med de ekstra fødselsklip. Man bestemmer selv om man vil være aktiv på studiet.

Anmeld

8. juli 2014

mortilsilke

Demosan skriver:

Det kan han sagtens, han må bare ikke bruge de normale klip sammen med de ekstra fødselsklip. Man bestemmer selv om man vil være aktiv på studiet.

De normale klip?
Så hvis han får dobbelt klip er der 5200 (ca) x 2? Om måneden i 3 måneder? Kan han så også få dobbelt lån?
Er såååå forvirret!
Det ville jo give omkring 16.000 (meget hurtig hovedregning) om måneden i 3 måneder? Det ville hjælpe en del på opsparing til dåben nemlig hehe.

Anmeld

8. juli 2014

mortilsilke

Og hvis han får de klip udbetalt, mister jeg så nogle af mine 12 klip??

Anmeld

8. juli 2014

mortilsilke

Skal også lige gøre klart at vi begge går på ungdomsuddannelse. ??

Anmeld

8. juli 2014

Julemusen

Hej. Har selv fået barn under uddannelse, hvor vi begge læste. Var godt nok videregående uddannelser, men reglerne er så vidt jeg kan se det samme.
Du kan søge fødselsklip 3 måneder før termin og få udbetalt fra 2 måneder før. Hvis du vil holde barsel kan du holde 12 måneder på fødselsklip. Eller 6 måneder med 2* fødselsklip.
Faderen kan først søge fødselsklip efter fødslen ved fremvisning af omsorgserklæring og fødselsattest. Han han få 6 klip som han kan få en af om måneden oven i den almindelige su eller to klip om måneden, men han ikke få sin Alm su. Man kan IKKE få 3* su klip på en måned. Maks to klip og det han være blandet fødselsklip og Alm su eller rent den ene eller anden slags.

Forsørgertillæg kan ingen af jer få før i begge har brugt jeres fødselsklip. De to tillæg kan nemlig ikke udbetales samtidig. 

Håber det gav mening :-)

Anmeld

8. juli 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
VenterVanessa skriver:

De normale klip?
Så hvis han får dobbelt klip er der 5200 (ca) x 2? Om måneden i 3 måneder? Kan han så også få dobbelt lån?
Er såååå forvirret!
Det ville jo give omkring 16.000 (meget hurtig hovedregning) om måneden i 3 måneder? Det ville hjælpe en del på opsparing til dåben nemlig hehe.

De normale klip er klip som ikke er barselsklippene. Så han ville f.eks. ikke kunne få dobbelt SU i seks måneder eller tredobbelt i tre måneder. Så ja, hvis han vælger dobbeltklip får han 5200(cirka)x2 i tre måneder. 

Hans klip har ingen indflydelse på dine klip. Du har 12 klip uanset hvor mange han bruger af sine. 

SU-lånet er ikke dobbelt op i jeres tilfælde. Da i begge er på SU vil i begge kunne tage et ekstra lån på 1495 kr, så i alt 1495 + 2987. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.