Står lige frem. Fødselsdepression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

804 visninger
2 svar
6 synes godt om
4. juli 2014

RosSofi

Jeg har skrevet om fødselsdepression og tilbagefald efter flere år. Tråden hed "Kan en fødselsdepression vare for altid".

Jeg har siden skrevet en update, og kunne godt lige tænke mig at update igen. Det går rigtigt godt, og som det ser ud nu er jeg faktisk ved at stoppe med psykoterapi og skal have en samtale mere med det tværfaglige team om to mdr. I vinters havde jeg aldrig nogensinde troet, at jeg kunne blive så glad og få så meget overskud i mit liv igen. Så kan ikke opfordre andre i lignende situationer nok til at søge hjælp. Lige nu går det godt og jeg får stadig medicin. Men jeg prøver at forstå, hvad der kunne gøre, at jeg efter 3 år pludselig fik et tilbageanfald af fødselsdepression og hvordan man mon forebygger det?

Ja har egentlig valgt at stå frem med mit brugernavn, fordi jeg tænker, at det er vigtigt, at man ikke tabubelægger den slags :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2014

modesty

Rosa-Sofia skriver:

Jeg har skrevet om fødselsdepression og tilbagefald efter flere år. Tråden hed "Kan en fødselsdepression vare for altid".

Jeg har siden skrevet en update, og kunne godt lige tænke mig at update igen. Det går rigtigt godt, og som det ser ud nu er jeg faktisk ved at stoppe med psykoterapi og skal have en samtale mere med det tværfaglige team om to mdr. I vinters havde jeg aldrig nogensinde troet, at jeg kunne blive så glad og få så meget overskud i mit liv igen. Så kan ikke opfordre andre i lignende situationer nok til at søge hjælp. Lige nu går det godt og jeg får stadig medicin. Men jeg prøver at forstå, hvad der kunne gøre, at jeg efter 3 år pludselig fik et tilbageanfald af fødselsdepression og hvordan man mon forebygger det?

Ja har egentlig valgt at stå frem med mit brugernavn, fordi jeg tænker, at det er vigtigt, at man ikke tabubelægger den slags :-)

Tillykke med at det går bedre.

Jamen, jeg tænker at en fødselsdepression der vender tilbage tre år efter, vel ikke er en fødselsdepression, men en depression, slet og ret? Selvom den første gang gav sig til udtryk efter en fødsel, så er nogle mennesker nu engang depressivt anlagt, og andre ting kan udløse den depressive følelse igen?

Og jeg er helt enig i at det bedste man kan gøre for sig selv er at være åben og modtagelig overfor hjælp. Jeg havde selv hvad man vel kan kalde en mild fødselsdepression, udløst af en 3. grads bristning. Jeg var heldig at den gik over af sig selv efter en måneds tid, da min krop fik det bedre - og fordi min SP spottede den og rådede mig til at være ærlig overfor min mand med hvordan jeg havde det.

Jeg har tidligere gået til psykolog i forbindelse med psykisk pres da vi var i IVF behandling. Også her var det en stor hjælp at være åben overfor mine nærmeste.

Anmeld

4. juli 2014

Sahara82

Kunne ikke forlade tråden uden et

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.