SU som forælder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.091 visninger
11 svar
1 synes godt om
28. juni 2014

ano14316

Hvad får man i su som forælder.

Jonatan er født d 7/6-14
uddannelse starter 26/8-14 (e-learning IKKE SU berettiget pga. lavt timetal)
timetal højt nok til su fra august 2015.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2014

Krussedulle

ano14316 skriver:

Jonatan er født d 7/6-14

Det samme som enhver anden SU modtager

Med mindre man både tager lån og får tilskud fordi man også bor med en der får SU.

Anmeld

28. juni 2014

Bertris

ano14316 skriver:

Jonatan er født d 7/6-14

standard SU 
Bor du sammen med SU modtager har du mulighed for et ekstra tillæg 

ellers kan du få et ekstra lån udover standard lånet pga du er forsørger  

Anmeld

28. juni 2014

ano14316

ja er også kommet frem til alm. SU

det var det her jeg ikke helt kunne forstå..

For at få ekstra SU, må du tidligst være blevet forælder:
højst 12 måneder før uddannelsen starter eller genoptages efter orlov, hvis du er blevet mor
højst seks måneder før uddannelsen starter eller genoptages efter orlov, hvis du er blevet far
Derudover skal du opfylde de generelle betingelser for at få SU. Vær opmærksom på at du ikke kan få ekstra SU samtidig med, at du modtager forsørgertillæg eller forhøjet SU-lån til forsørgere.
Så meget kan du få
For at regne ud hvor mange måneders ekstra SU du kan få, skal du se på, hvor mange hele kalendermåneder, der ligger imellem fødselsmåned og den måned, du starter på uddannelsen eller genoptager den efter orlov. Det antal måneder der er gået, skal du trække fra 12 (hvis du er mor) eller fra seks (hvis du er far).

Anmeld

28. juni 2014

Karina84

ano14316 skriver:

ja er også kommet frem til alm. SU

det var det her jeg ikke helt kunne forstå..

For at få ekstra SU, må du tidligst være blevet forælder:
højst 12 måneder før uddannelsen starter eller genoptages efter orlov, hvis du er blevet mor
højst seks måneder før uddannelsen starter eller genoptages efter orlov, hvis du er blevet far
Derudover skal du opfylde de generelle betingelser for at få SU. Vær opmærksom på at du ikke kan få ekstra SU samtidig med, at du modtager forsørgertillæg eller forhøjet SU-lån til forsørgere.
Så meget kan du få
For at regne ud hvor mange måneders ekstra SU du kan få, skal du se på, hvor mange hele kalendermåneder, der ligger imellem fødselsmåned og den måned, du starter på uddannelsen eller genoptager den efter orlov. Det antal måneder der er gået, skal du trække fra 12 (hvis du er mor) eller fra seks (hvis du er far).

Det er hvis du faar barn under uddannelsen eller har faaet barn lige op til uddannelses start f.eks. Saa er der de her ekstra 12 klip, som du kan bruge paa forskellige maader...

Men ellers saa spørg paa uddannelses-stedet, det kan være lidt kringlet med de der 12 ekstra klip. Og ellers saa er det som de andre skriver 

Anmeld

28. juni 2014

serinasmor

Karina84 skriver:

Det er hvis du faar barn under uddannelsen eller har faaet barn lige op til uddannelses start f.eks. Saa er der de her ekstra 12 klip, som du kan bruge paa forskellige maader...

Men ellers saa spørg paa uddannelses-stedet, det kan være lidt kringlet med de der 12 ekstra klip. Og ellers saa er det som de andre skriver 

Dvs at hvis du er blevet mor 8 mdr før uddannelsesstart kan du få barselsmixklip (oven i din Su) i 4 mdr som eksempel

Anmeld

28. juni 2014

Karina84

serinasmor skriver:

Dvs at hvis du er blevet mor 8 mdr før uddannelsesstart kan du få barselsmixklip (oven i din Su) i 4 mdr som eksempel

Nemlig 

Anmeld

28. juni 2014

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
serinasmor skriver:

Medmindre det er en ungdomsuddannelse. Så kan man ikke få barselsklip samtidig med SU.

Anmeld

28. juni 2014

ano14316

Ravnholt skriver:

Medmindre det er en ungdomsuddannelse. Så kan man ikke få barselsklip samtidig med SU.

Nej og det er det, så det er slet ikke relevant.. men ikke det store problem, jeg tager bare så meget som muligt på fjernstudie og arbejder ved siden af..

Anmeld

28. juni 2014

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
ano14316 skriver:

Nej og det er det, så det er slet ikke relevant.. men ikke det store problem, jeg tager bare så meget som muligt på fjernstudie og arbejder ved siden af..

Men du kan få dem som dobbeltklip, det gør jeg lige pt. fordi det bedre kan betale sig økonomisk.
Så i stedet for at jeg får ca. 5000 udbetalt får jeg ca. 8000kr. og når eg ikke har flere klip, ryger jeg bare ned på den alm. SU
Så det kan godt betale sig hvis man ikke er enlig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.