"Magiske finger"
Hej Trine
Hvordan får jeg min datter til stå selv og sove i barnevognen? Hun falder oftest selv i søvn ellers triller jeg 2-4 min. Til hun sover. Hun kan uden problemer selv stå indtil der er gået 30 min. Hvad er hemmeligheder? Hvad gør I i vuggestuen, der stå de jo selv.
Trines svar
Hej Cathrine
Tak for dit brev.
De fleste børn begynder at kunne stå selv når de er omkring 11 mdr. De lærer at låse i knæ og kan derefter står længe. Dog kræver det en tilvænning, da musklerne lige skal opbygges.
Det er et udviklingstrin som alle børn kommer igennem men der er stor forskel på hvornår de mestre at stå selv. Derfor kan det heller ikke forceres.
Det lyder som om din datter klare sig rigtig godt.
Men en god måde du kan hjælpe din datter videre på er ved at investere i gåvogn. Med den kan hun holde balancen og samtidig øve sig i at gå.
Desværre er det ikke sådan at pædagogerne i vuggestuen har magiske finger men der er til gengæld en kultur i vuggestuen, hvor de små kigger på de større og prøver at efterligne dem. Samtidig er der også andre børn, så der er ikke det samme fokus på dit barn. Derfor vil din datter og andre børn i vuggestuen være "nødt" til at komme op og står for på den måde at kunne følge med i hvad der sker.
Så mit råd er at du skal glædes over al det din datter allerede kan.
I forhold til at sove handler det meget om at skabe en genkendelig og tryg rutine. I vuggestuen ved børnene at når de har spist skal de tage tøjet af og kravle op i barnevognen. Her ligger de sig selv og en pædagog går rundt og siger sov godt.
Jeg synes du skulle spørge ind til hvordan de gør det i din datters vuggestue og så bruge samme rutiner. Idet de er kendte vil din datter føle sig tryg og vil derfor nemmer kunne falde i søvn.
Samtidig er det vigtigt at du ikke bliver skræmt over hvis din datter, de første par gange du ikke triller hende i søvn, græder. Lad hende blot græde lidt og stik så hovedet ind og sig nogle trøstende ord og lad hende så prøve igen. De første måske mange gange vil hun græde men på et tidspunkt vil hun lære den nye rutine at kende og selv falde i søvn.
Håber du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld