Første jordmor besøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

459 visninger
6 svar
1 synes godt om
24. juni 2014

Anonym trådstarter

Tænkte på om nogen kunne fortælle hvordan første jordmor besøg foregår?
Nogle signs man hører den lilles hjertelyd og andre siger det er for tidlig.

Hvordan var jeres første besøg?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Nogle jm tilbyder at lytte efter hjertelyd, andre tilbyder det ikke. De kan risikere ikke at kunne finde det  fordi fostret er så lille endnu. Det skaber unødig angst. Eller kan gøre det.

jeg var i uge 15 hos min jm hvor der blev målt blodtryk, blev vejet, fik tider til resten af graviditeten. Snakkede lidt om hvordan jeg havde det. Så mærkede hun lidt på maven og jeg sagde ja til at lytte efter hjertelyd, som hun fandt rimelig hurtigt. Ja der foregik ikke så meget. 

Anmeld

24. juni 2014

Aabye

Til mine første jordemoderbesøg (har 2 graviditeter bag mig), fik jeg kun udleveret nogle papire.. 

Det var først da jeg kom længere hen at der blev lyttet hjertelyd, målt symfyse og hvad ved jeg... 
Tror at jeg (i anden graviditet) skulle lave en urin prøve.. Men det skulle jeg ved samtlige jordemoder og læge besøg, som jeg havde rigtig mange af da jeg er i højrisikogruppen for diabetes (jeg har ingen bugspytkirtel)... 

Anmeld

25. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min jm lytter ikke hjertelyd første gang. Jeg fik målt blodtryk og hun spurgte ind til vores forbrug af alkohol, tobak og stoffer  Og vores kost. Så snakkede vi lidt om netværk og os som par, sexliv. Job/uddannelse. Hvordan det går med vores barn vi har i forvejen. Så snakkede vi kort om mit tidligere fødsels og ammeforløb. 

Alt i alt, en samtale hvor hun lige skulle finde ud af hvem vi er og hvad vi er for nogen  

Og, så fik vi nogen pjecer om parforholdet og sexlivet når man får børn, amning og fødsel.

Anmeld

25. juni 2014

Christine

Anonym skriver:

Tænkte på om nogen kunne fortælle hvordan første jordmor besøg foregår?
Nogle signs man hører den lilles hjertelyd og andre siger det er for tidlig.

Hvordan var jeres første besøg?

Her er det altid en kæmpe skuffelse! Der sker intet interessant! Og i Århus gider de ikke tjekke hjertelyd. Heller ikke denne gang selv om jeg var 20+ noget og de derfor burde kunne finde den.

Med nr. 3 tog jm sig dog en smule tid til at snakke om fødselsmetode mv. hvilket de ellers ikke rigtigt gider. Men ellers skal man basalt set udfylde en ny vandrejournal, så det er ret kedeligt. Man behøver dog ikke hoppe på vægten. De tjekker heller ikke blodtryk.

Vil sige at det kan undværes, helt sikkert. Især af sundhedsmæssige grunde er det fuldstændig ligegyldigt med første besøg. Men man glæder sig selvfølgelig og vil jo gerne alt der handler om baby, men her har det altså været r*v kedeligt, desværre. Derudover er der enorm ventetid, der står dog også at de bestræber sig på at ventetiden ikke bliver over 30 min 

Efter sigende sker der lidt mere i uge 28, hvor de måske endda tjekker både babys hjertelyd, mors blodtryk og en selvmedbragt urinprøve. Håber så det er rigtigt, ellers synes jeg ikke det er specielt trygt når man bliver tjekket så sjældent.

Anmeld

25. juni 2014

Anonym trådstarter

Så fik jeg veloverstået min første JM. Og der blev snakket om forskellige ting, gennemgået de papirer man har med, målt og mærket maven og så fik jeg hørt hjertelyd på den lille

Anmeld

25. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Så fik jeg veloverstået min første JM. Og der blev snakket om forskellige ting, gennemgået de papirer man har med, målt og mærket maven og så fik jeg hørt hjertelyd på den lille

Heldige dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.