Økonomi under barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.237 visninger
3 svar
1 synes godt om
18. juni 2014

Anonym trådstarter

Hej alle.

Jeg har lige brug for at høre om nogle har et råd til hvad der ville være bedst at gøre i min situation.

Jeg er gravid i uge 25, med termin i start oktober. Jeg er sygemeldt fra studie, frem til termin pga. bækkenløsning.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg ikke ønsker at fortsætte på denne uddannelse efter endt barsel, men starte på en anden.

Så vidt jeg har forstået skal jeg søge ind på den nye uddannelse i juli næste år. Hvis jeg bliver optaget, bliver jeg frameldt den nuværende uddannelse, og jeg mister derfor også min SU. Dvs. at jeg de sidste måneder i min barsel vil stå uden nogen indkomst.

Spørgsmålet går så på, om det kan ''betale'' sig at droppe ud af uddannelsen nu, og så få kontanthjælp under barsel (vi bliver ikke ramt at gensidig forsøgerpligt, da vi ikke er over 25)?

Hvis jeg nu vælger at droppe ud og får kontanthjælp, skal jeg så have en ny lægeerklæring, eller er den til skolen stadig gældende, når den er gældende frem til termin?

Puha, jeg syntes det er en jungel at finde rundt i!

Beklager det blev lidt langt, håber der er nogle der vil læse og give et råd med på vejen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2014

Sandratoft

Anonym skriver:

Hej alle.

Jeg har lige brug for at høre om nogle har et råd til hvad der ville være bedst at gøre i min situation.

Jeg er gravid i uge 25, med termin i start oktober. Jeg er sygemeldt fra studie, frem til termin pga. bækkenløsning.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg ikke ønsker at fortsætte på denne uddannelse efter endt barsel, men starte på en anden.

Så vidt jeg har forstået skal jeg søge ind på den nye uddannelse i juli næste år. Hvis jeg bliver optaget, bliver jeg frameldt den nuværende uddannelse, og jeg mister derfor også min SU. Dvs. at jeg de sidste måneder i min barsel vil stå uden nogen indkomst.

Spørgsmålet går så på, om det kan ''betale'' sig at droppe ud af uddannelsen nu, og så få kontanthjælp under barsel (vi bliver ikke ramt at gensidig forsøgerpligt, da vi ikke er over 25)?

Hvis jeg nu vælger at droppe ud og får kontanthjælp, skal jeg så have en ny lægeerklæring, eller er den til skolen stadig gældende, når den er gældende frem til termin?

Puha, jeg syntes det er en jungel at finde rundt i!

Beklager det blev lidt langt, håber der er nogle der vil læse og give et råd med på vejen.

Nu prøver jeg lige at fortælle om min egen situation

Jeg læser til tandlæge, og skal føde meget snart. Har så valgt at tage barsel indtil februar 2015. I mellemtiden er det gået op for mig at jeg ikke rigtig ønsker at være tandlæge alligevel og har derfor søgt ind på sygeplejerskolen til feb 2015. Hvis jeg bliver optager her d. 31 juli, vil jeg i efterårssemesteret være indskrevet på 2 uddannelser, men kun gå på 1 (tandlæge) og det kan man godt (har snakket med en uddannelsesvejleder) 

Anmeld

18. juni 2014

Bissen

I forhold til det med studiet, så behøver du ikke melde dig ud af dit nuværende studie, når du søger optagelse på et nyt. Du kan vente indtil du ved om du er kommet ind på den nye og kan faktisk i en kortere periode være indskrevet på to. Jeg gjorde det selv i sommers da jeg skiftede studie. Fik svar der sidst i juli, sagde ja tak og frameldte mig den anden uddannelse kort tid efter i starten af august og startede så på den nye i september - så jeg mistede ikke SU.  Studierådgivningen anbefalede mig at gøre det sådan i tilfælde af, at jeg ikke blev optaget. 

For tænker at når du starter nu uddannelse så skal du jo også starte i september så der burde gælde det samme for dig?

Men om det bedre kan betale sig at melde fra studie nu og så komme på kontakthjælp kan jeg ikke svare på, men nu har du da svar på studiedelen ved ikke om det forholder sig anderledes når du er på fødselsklip men ellers så kontakt en studierådgiver i dit område og hør ad! 

Anmeld

18. juni 2014

LilleChelle

Det kan aldrig betale sig at gå på kontanthjælp. Så bliv på din uddannelse og få dine fødselsklip der og flyt så uddannelse. 
Jeg var indskrevet på en uddannelse samtidig med at jeg havde standbyplads på en anden. Så det kan man sagtens. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.