Forvirret!!! Hjælp tvillingemødre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.571 visninger
5 svar
6 synes godt om
18. juni 2014

Nanna R.R

Hej alle.

Jeg er helt ny i det her. Venter tvillinger til december (24.!) Jubiii  

Vi var til nakkefoldsscanning i går. Alt gik perfekt. Vi fik en super risikoberegning på begge (1:9000), og alt så fint ud med aktive basser, der hele tiden skulle blande sig i hinandens snapshots til stor irritation for scanningsdamen

Men nu til mit spørgsmål, for jeg er simpelthen SÅ forvirret!

Jeg fik at vide, at de deler moderkage og spurgte så, om de så ikke er enæggede. Hende der scannede mig sagde, at det kan man først se til fødslen – meget mærkeligt.

Jeg har så undersøgt lidt på nettet, og jeg synes, at der overalt står, at hvis de deler moderkagen, er de helt sikkert enæggede.

Men jeg bliver jo lidt forvirret, når jeg får noget andet at vide til scanning. Nogen, der kan hjælpe en forvirret tvillingegravid?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2014

mmsoelberg

Nanna R.R skriver:

Hej alle.

Jeg er helt ny i det her. Venter tvillinger til december (24.!) Jubiii  

Vi var til nakkefoldsscanning i går. Alt gik perfekt. Vi fik en super risikoberegning på begge (1:9000), og alt så fint ud med aktive basser, der hele tiden skulle blande sig i hinandens snapshots til stor irritation for scanningsdamen

Men nu til mit spørgsmål, for jeg er simpelthen SÅ forvirret!

Jeg fik at vide, at de deler moderkage og spurgte så, om de så ikke er enæggede. Hende der scannede mig sagde, at det kan man først se til fødslen – meget mærkeligt.

Jeg har så undersøgt lidt på nettet, og jeg synes, at der overalt står, at hvis de deler moderkagen, er de helt sikkert enæggede.

Men jeg bliver jo lidt forvirret, når jeg får noget andet at vide til scanning. Nogen, der kan hjælpe en forvirret tvillingegravid?

Jeg har ikke selv tvillinger, men jeg har altid forstået der sådan at hvis de har samme moderkage så er de enægget

Anmeld

18. juni 2014

Nanna R.R

Tak for svar!

Jeg må lige høre ad på næste tirsdag, hvor jeg skal til samtale med en fødselslæge. Håber han/hun kan svare lidt mere entydigt

Anmeld

18. juni 2014

siw84

Tjek denne side

http://www.tvillinger.info/2012/02/12/enaeggede-el ler-tveaeggede-og-springer-det-en-generation-over/ ?doing_wp_cron=1402940407

Venter selv tvillinger her til august og ved heller ikke om de er tveægget eller enægget da det er samme køn. De har hver deres moderkage men der er stadig en chance for de kan være enægget. Så vi finder først ud af det til fødslen.

Når du kan få kønnet af vide kan du jo måske blive lodt mere sikker, for det er virkelig ikke sikkert hun kan fortælle dig om de er enægget da det som udgangspunkt godt kan se ud som at det er én moderkage men der i virkeligheden er 2 som har sat sig sammen.
Får du en af hvert køn er du i hvert fald 100% sikker på de er tveægget. Ellers kommer du nok til at vente med svaret til de kommer

Og tillykke med du venter tvillinger

Anmeld

18. juni 2014

M (:

Tjek denne side

http://www.tvillinger.info/2012/02/12/enaeggede-el ler-tveaeggede-og-springer-det-en-generation-over/ ?doing_wp_cron=1402940407

Venter selv tvillinger her til august og ved heller ikke om de er tveægget eller enægget da det er samme køn. De har hver deres moderkage men der er stadig en chance for de kan være enægget. Så vi finder først ud af det til fødslen.

Når du kan få kønnet af vide kan du jo måske blive lodt mere sikker, for det er virkelig ikke sikkert hun kan fortælle dig om de er enægget da det som udgangspunkt godt kan se ud som at det er én moderkage men der i virkeligheden er 2 som har sat sig sammen.
Får du en af hvert køn er du i hvert fald 100% sikker på de er tveægget. Ellers kommer du nok til at vente med svaret til de kommer

Og tillykke med du venter tvillinger

Det er faktisk ikke helt rigtigt det du siger: man kan utroligt nok (selvom det lyder som en løgn) godt få enæggede tvillinger af forskelligt køn.. (:

Fra tvillinger.com:

"ENÆGGEDE TVILLINGER AF FORSKELLIGT KØN:

Enæggede tvillinger er, for alle praktiske formåls skyld, altid af samme køn. Der er en enkelt undtagelse, som man kender 2-3 tilfælde af i hele verdenslitteraturen om tvillinger. Forklaringen på denne undtagelse er som følger: I ekstremt sjældne tilfælde kan der ske en fejl i celledelingerne hos det ene foster i et enægget drengepar, som medfører at Y-kromosomet så at sige "går tabt", et fænomen der hedder post- zygotisk mitotisk non-disjunktion. Et sådant foster vil altså kun have et kønskromosom, nemlig et X-kromosom, og vil så udvikle sig til en pige. En sådan pige vil ikke kunne gennemgå en normal kønsudvikling uden medicinsk behandling, og kaldes populært ofte en Turner pige, fordi sygdommen hedder Turners Syndrom. Et sådant par vil altså bestå af en dreng og en pige med Turners syndrom." 

Anmeld

19. juni 2014

Nanna R.R

Tusind tak for svar alle sammen  

Ja, det er også der jeg selv er nået til; altså at jeg må vente til fødslen – medmindre det selvfølgelig er en dreng og en pige  

Det dér med, at det kan være enæggede af samme køn, vidste jeg godt. Jeg havde nemlig diskussionen med min kæreste, som havde undersøgt det og sagde, at det sagtens kunne lade sig gøre. Han glemte bare at sige, at det i så fald drejer sig om en kromosomfejl, og at det kun er observeret 2-3 gange. Han vandt dog diskussionen i første omgang, men måtte kapitulere, da jeg selv undersøgte sagen mænd!

Nu er det hele jo gået op i spørgsmål og forvirring, men vil også bare lige råbe højt herinde:

JUBIIIIIIIIII: JEG SKAL HAVE TVILLINGER! DET ER FANTASTISK! Er SÅ glad!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.