"Alle børn er forskellige"
Jeg er meget i tvivl om min 5 uger gamle søn udvikler sig som han skal. Han er helt præcist 5 uger og 4 dage. Vi har været til 5 ugers tjek men lægen kiggede bare i ører og øjne, og målte og vejede så det fik vi ikke så meget ud af.
Hvad bør babyer på 5 uger kunne, og hvordan bør de "opføre" sig?
Marius sover stadig en del. nok 18 timer i døgnet eller deromkring.
Han kan løfte hovedet en smule når han ligger på maven, men ikke særlig længe ad gangen.
Han hverken smiler bevidst eller pludrer endnu.
Øjenkontakt har han med far (ikke med mig!?) og op til 30 sek. ad gangen, men oftest ret kortvarigt.. omkring 5 sek..
Er han bagefter eller hvad vurderer i? Jeg synes ikke han er særlig interesseret i sine omgivelser, og hvis han kigger på noget, for eksempel vinduet, kan jeg overhovedet ikke fange hans opmærksomhed uanset hvordan jeg gør. Han virker ikke interesseret i mine lyde og min mimik, kigger bare alle mulige andre steder hen. Burde han ikke i den alder han er nu, være interesseret i mig og iagttage mine øjne når jeg snakker osv?
Hvis jeg skal sige en ting han kan som han er foran med, så er det at han kan rulle fra mave til ryg indecision Men på de andre punkter er jeg rigtig bange for at han er bagud...
Hvis det har nogen betydning så er han født i uge 38+2.
Trines svar
Hej Mie
Tak for dit brev.
Der er som udgangspunkt stor forskel på børns udvikling. Derfor kan man ikke sige noget præcist. Det er vigtigt at du ikke gå og sammenligner din søn med andre børn eller søskende. Hvis du gør det kommer du til at give dig selv en masse bekymringer.
De fleste børn sover rigtig meget i starten af deres liv. Ofte sover de op til 16 timer i døgnet, dog kan de godt sove mere eller mindre uden at dette er unormalt.
Når barnet når ca. 5 uger sker der det første store spring i barnets udvikling. Barnets sanser begynder at vågne og barnet ser nu i farver. Derfor vil du ofte i denne alder opleve at dit barn bliver lidt mere uroligt for pludselig er der en verden der åbner sig. Når barnet har vænnet sig til dette vil han herefter blive mere nysgerrig og begynde at fokusere længere på bestemte ting. Han vil også begynde at smile og pludre. Samtidig vil han være vågen længere tid af gangen.
Der er ofte først i den 6 uge at børn begynder at kunne holde kontakten og følge en genstand hvis den flytter sig.
Du skriver at han godt kan holde øjenkontakt med far og at selvom han ofte kun holder den kortvarigt kan han holde den op til 30 sek. Dette er helt normalt. Men det får mig til at tænke hvorfor det ikke sker med dig…
Allerede fra barnet bliver født har de grænser. Der er stor forskel på hvor det enkeltes barn grænser går.
Når du fortæller at din søn kigger væk når du taler til ham kan de være en indikation om at du på en eller anden måde overskrider hans grænser. Det kan være du måske er for hurtig i den bevægelser, at du går for tæt på eller at du bruger en for høj stemmen. Da spædbørn hverken verbalt kan sige fra eller gå væk er deres eneste mulighed at kigge væk.
Prøv at se på hvordan far kommunikere med ham og prøv at gøre det efter.
Tag det roligt og giv ham tid til at fokusere på dig før du begynder at tale. Når du taler til ham så brug en stille og venlig stemme og hvis han vender blikket væk så accepter at det er det han kan klare lige nu. Hvis du holder inde vil du sikkert opleve at han efter lidt tid vender sig mod dig igen og så er han klar til mere kommunikation.
På baggrund af det du skriver virker det ikke som om han er bagud i sin udvikling. Så prøv at nyd og glæd dig over det han allerede kan.
Hvis du gerne vil vide lidt mere om børns udvikling findes der fremragende bøger der beskriver spædbarnets udvikling uge for uge(husk dog at det er generelt og at der er stor forskel på børn) eller kig under sundhed.dk hvor der står lidt om børn udvikling.
Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
Naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk