Stammer en del

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.371 visninger
9 svar
2 synes godt om
15. juni 2014

nielsen80

Hej

Har søgt en del på nettet om emnet uden at finde svar, så prøver lige her.
Min datter på knap 2 år er begyndt at stamme ret meget. Hun har altid været ret god til at snakke, men her på det seneste kan det tage hende næsten et min og fremsige det første af hendes "sætning"( sætning i " " for hun kan selvfølgelig ikke snakke i lange sætninger endnu, vi snakker : "min mormor hund agtigt"...)

Det er specielt m-ord der driller hende, hun har nogen gange ingen problemer, andre gange stammer hun meget i starten også glider de andre ord derefter nemt.

Er der andre der har prøvet det? Og er det noget man bør bekymre sig om når hun ikke er ældre? Jeg hverken retter eller afbryder - holder bare kontakten med hende til hun får sagt, hvad hun vil, håber det er det rigtige at gøre.

Nogen der har nogle råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2014

modesty

nielsen80 skriver:

Hej

Min datter på knap 2 år er begyndt at stamme ret meget. Hun har altid været ret god til at snakke, men her på det seneste kan det tage hende næsten et min og fremsige det første af hendes "sætning"( sætning i " " for hun kan selvfølgelig ikke snakke i lange sætninger endnu, vi snakker : "min mormor hund agtigt"...)

Det er specielt m-ord der driller hende, hun har nogen gange ingen problemer, andre gange stammer hun meget i starten også glider de andre ord derefter nemt.

Er der andre der har prøvet det? Og er det noget man bør bekymre sig om når hun ikke er ældre? Jeg hverken retter eller afbryder - holder bare kontakten med hende til hun får sagt, hvad hun vil, håber det er det rigtige at gøre.

Nogen der har nogle råd?

Det er helt normalt. Kommer ofte når barnet bliver ivrig og "falder" over ordene. Min søn gjorde det også meget i den alder. Det går over af sig selv, du skal ikke gøre noget for at rette på det.

Anmeld

15. juni 2014

Troldemommi

nielsen80 skriver:

Hej

Nogen der har nogle råd?

Min datter på 2,9 stammer også når hun bliver ivrig, det er bare med at give tid og så har jeg fået et råd om at holde øjenkontakt med hende imens, det kan give hende lidt ro, men ellers det er helt normalt og de fleste vokser fra det

Monica

Anmeld

15. juni 2014

san

Hvis hun har snakket fint osv, skal du ikke bekymre dig.. Der kommer et tidspunkt for noget børn hvor de begynder at stamme, fordi de bliver mere bevist om sproget, og dens brug.. Men det går over igen, så tag det bare roligt, og se tiden and.. Hun skal selvf have lov til at snakke færdig selv, så ikke tage ordene fra hendes mund... Alt skal nok blive godt igen, det tager bare lidt tid...

Anmeld

15. juni 2014

Mumto3

Je havde helt glemt at min søn stammede rigtig meget i den alder. Nu er han 10 år og jeg har ikke hørt ham stamme i mange år! Men omkring 2-3årsalderen kunne han næsten ikke sige noget uden at stamme. Så det kan bestemt gå HELT væk :-)

Anmeld

15. juni 2014

nielsen80

modesty skriver:

Det er helt normalt. Kommer ofte når barnet bliver ivrig og "falder" over ordene. Min søn gjorde det også meget i den alder. Det går over af sig selv, du skal ikke gøre noget for at rette på det.

Tak for svar !
Dejligt det ikke er unormalt. Synes ikke rigtig der er en sammenhæng mellem om hun er ivrig eller ej, men mon ikke det er fordi hun trods alt kun er 22 mdr, og hun er stort altid ivrig

Læste et par artikler vedr børn der stammede, hvor de skrev, man ikke skulle rette eller afbryde/færdiggøre sætning - eller sige slap helt af... m.m. Så tænkte selvom det var til lidt større børn med faktiske stamme sprog problemer, så var det nok det samme her

Anmeld

15. juni 2014

nielsen80

Troldemommi skriver:

Min datter på 2,9 stammer også når hun bliver ivrig, det er bare med at give tid og så har jeg fået et råd om at holde øjenkontakt med hende imens, det kan give hende lidt ro, men ellers det er helt normalt og de fleste vokser fra det

Monica

Dejligt at høre det er normalt. Og tak for rådet om øjenkontakt!

Anmeld

15. juni 2014

nielsen80

san skriver:

Hvis hun har snakket fint osv, skal du ikke bekymre dig.. Der kommer et tidspunkt for noget børn hvor de begynder at stamme, fordi de bliver mere bevist om sproget, og dens brug.. Men det går over igen, så tag det bare roligt, og se tiden and.. Hun skal selvf have lov til at snakke færdig selv, så ikke tage ordene fra hendes mund... Alt skal nok blive godt igen, det tager bare lidt tid...

Tak for det!

Jeg tager det helt roligt så, og lader hende snakke færdig. Hun snakker konstant så det er lidt svært engang imellem

Anmeld

15. juni 2014

nielsen80

Mumto3 skriver:

Je havde helt glemt at min søn stammede rigtig meget i den alder. Nu er han 10 år og jeg har ikke hørt ham stamme i mange år! Men omkring 2-3årsalderen kunne han næsten ikke sige noget uden at stamme. Så det kan bestemt gå HELT væk :-)

Ok tusind tak for historien, dejligt at høre, det går helt væk!
Kan høre på flere at det åbentbart ikke er unormalt, og tålmodighed er det bedste middel, så det bruger jeg

Fedt at I lige gad og give tid til et svar!!!dejligt med et par historier fra de lidt mere erfarende mødre

Anmeld

15. juni 2014

Mumto3

nielsen80 skriver:

Ok tusind tak for historien, dejligt at høre, det går helt væk!
Kan høre på flere at det åbentbart ikke er unormalt, og tålmodighed er det bedste middel, så det bruger jeg

Fedt at I lige gad og give tid til et svar!!!dejligt med et par historier fra de lidt mere erfarende mødre

Selv tak! Min mand og jeg snakkede lige om det. Vi havde begge fuldstændigt glemt det, fordi nu er det helt andre ting der fylder. Men vi var faktisk meget bekrymrede dengang, og mange mente han skulle til tale pædagog, mens andre netop sagde, ro på, og lad være med at afbryde/ gøre sætning færdig. Heldigvis har vi en tale pædagog i familien, og hun sagde også at vi skulle tage det roligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.